خبر

یوآن بی تقصیر است! / تلاش چین برای تبرئه کردن اقدامات اخیر

اقتصاددان ها اصرار دارند که اتفاقات اخیر در بازارهای مالی جهانی همگی مربوط به کاهش ارزش پولی ارز رایج چین نیست.بازار سهام در نیویورک، توکیو و اروپا از بیستم آگوست تا کنون در نوسان بوده اند؛ این اتفاقات درست پس از اعلام برنامه فدرال رزرو امریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره و بازگشت اقتصاد ایالات متحده امریکا به سیاست های پولی عادی رخ داد.دینگ ژی ژی رئیس دانشگاه بین المللی اقتصاد و تجارت پکن می گوید: «کاهش ناگهانی ارزش یوآن 10 روز زودتر از این نوسانات در بازار اتفاق افتاد و در نتیجه نمی تواند گفت یوآن چوب حراج را به اقتصاد جهان زده است.»قیمت کالاها و محصولات به ویژه نفت نیز به دنبال قوت گرفتن دلار، نوسان های بسیاری را در چند مدت اخیر تجربه کرده است. سیاست های آسان پولی که بانک مرکزی اروپا و بانک ژاپن در پیش گرفته است نیز باعث قدرت گرفتن بیشتر دلارهای سبز رنگ شده است.دینگ می گوید: «احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو امریکا باعث خشک شدن سرمایه در بازارهای نوظهور شده است.

ارزهای رایج قزاقستان و ویتنام نیز از ابتدای سال جاری در واکنش به قدرت گرفتن دلار با کاهش ارزش مواجه شده اند.
شن ژیانگوانگ کارشناس اقتصاد آسیا در شرکت میزوهو تأکید می کند که آشوب جهانی در اقتصاد تا حدود زیادی به خاطر ارز ایالات متحده امریکا و همچنین احتمال افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر است. او می گوید: «نباید کاهش ارزش پولی یوآن را تنها عامل مقصر در این ماجرا بدانیم.»
کاهش 3 درصدی ارزش یوآن بر اساس نظام جدید تعیین نرخ روزانه صورت گرفت.
بر اساس اظهارات مقامات رسمی دولت چین، نظام جدید بازار محور برای تعیین ارزش پولی ارز اریج به عنوان حرکتی به سمت تعیین نرخ ارز شناور در نظر گرفته می شود و تلاشی برای همراه شدن با پیشرفت های بازار جهانی است.
شن می گوید: «این اقدامات کمک می کند یوآن بتواند به عنوان ارز اصلی به صندوق بین المللی پول ملحق شود. اصلاحاتی که برای ماه نوامبر در نظر گرفته شده نیز در همین جهت است.»
نخست وزیر چین لی که چیانگ نیز روز سه شنبه اظهار کرد که دیگر دلیلی برای کاهش ارزش پولی یوآن وجود ندارد و از این به بعد شاهد ثبات یوآن خواهیم بود.
شن تأکید می کند که نباید این کاهش ارزش یوآن را یک «جنگ رقابتی ارزی» بدانیم. او می گوید: «نگرانی های جهانی در مورد وضعیت سلامت اقتصاد در چین بیش از اندازه اغراق شده است.» او ادعا می کند که چین تا کنون محتاطانه عمل کرده است و همه چیز تحت کنترل است.
منبع: چاینا دیلی

نویسنده: ادمین سیستم
یکشنبه 8 شهریور 1394 ساعت 16:21
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین