خبر

فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره تا تحقق تورم 2 درصدی صبر نمی‌کند

«استنلی فیشر»، نایب‌رییس فدرال‌رزرو می‌گوید: بانک مرکزی آمریکا، برای افزایش نرخ تورم تا رسیدن نرخ تورم، به نرخ دو درصدی هدف، صبر نخواهد کرد.  «استنلی فیشر»، نایب‌رییس فدرال‌رزرو و از سیاست‌گذاران برجسته این نهاد روز گذشته هشدار داد: بانک مرکزی آمریکا صبر نخواهد کرد تا نرخ تورم به نرخ تورم هدف، یعنی دو درصد برسد تا سپس اقدام به افزایش نرخ بهره کند. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، «فیشر»، مرد شماره دو فدرال‌رزرو، که در همایش سیاست‌های پولی در «جکسون هول»، سخنرانی می‌کرد، گفت: ما نباید صبر کنیم تا تورم به نرخ دو درصدی بازگردد و سپس اقدام به اعمال سیاست‌های انقباضی پولی کنیم. وی افزود: بااین‌حال، فدرال‌رزرو باید پیش از هرگونه تصمیمی مبنی بر افزایش نرخ بهره، شرایط کلی اقتصاد آمریکا و همینطور تاثیر اقتصادهای سایر کشورهای جهان بر اقتصاد آمریکا را سنجیده و به یک قضاوت صحیح درباره نحوه تغییر سیاست‌های پولی خود برسد.

فیشر حاطر نشان کرد که اطمینان دارد اقتصاد آمریکا در مسیر نیل به تورم هدف دو درصدی است و این همان چیزی است که فدرال‌رزرو از آن به‌عنوان علامت سلامت اقتصادی یاد می‌کند حتی باوجودی که تغییرات اخیر در شاخص هزینه مصرف‌کننده به دلیل عوامل موقتی نظیر کاهش قیمت نفت، اندکی بالاتر از صفر درصد بوده باشد.

طبق شاخص PCE، درحال حاضر قیمت‌های مصرف‌کننده، طی سال گذشته تاکنون تنها 0.3 درصد افزایش یافته که دلیل عمده آن افت جهانی قیمت نفت‌خام و همین‌طور کاهش تقاضا در چین و سایر نقاط جهان است.

فدرال‌رزرو در چشم انداز خود از تورم، اندازه اصلی تورم را بدون لحاظ قیمت‌های نفت و مواد غذایی درنظر می‌گیرد که بدین‌ترتیب، اندازه اصل تورم برای سال آینده در آمریکا، بالاتر از نرخ 1.2 درصدی در ماه جولای، بین 1.6 تا 1.9 درصد پیش‌بینی شده است.

فیشر، در میان عواملی که تورم را پایین نگه می‌دارند، به افزایش 17 درصدی ارزش دلار از تابستان سال گذشته تاکنون اشاره کرده که هزینه کالاهای وارداتی را کاهش داده است. وی افزود: این تصور که افزایش ارزش دلار طی سال گذشته، سبب مهار تولید ناخالص داخلی واقعی در طول سال 2016 و احتمالا سال 2017 شود، تصور صحیحی است. در حال حاضر، ما تغییر و تحولات اقتصادی چین را دنبال می‌کنیم و تاثیرات احتمالی یا واقعی اقتصاد این کشور بر سایر اقتصادهای جهان بسیار ملموس‌تر و نزدیک‌تر از معمول است.

کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو، حدود دو هفته دیگر در روزهای 16 و 17 سپتامبر نشستی را برگزار خواهد کرد که به زعم بسیاری از اقتصاددانان، فدرال‌رزرو در این تاریخ اقدام به افزایش نرخ‌های بهره خواهد کرد. درصورتی‌که این اتفاق رخ دهد، این برای نخستین بار از سال 2008 و شیوع بحران مالی بزرگ خواهد بود که نرخ بهره در آمریکا، از رقم نزدیک به صفر، افزایش می‌یابد.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
یکشنبه 8 شهریور 1394 ساعت 13:21
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین