خبر

واژگون شدن روند طلایی اونس

طلای جهانی که در ظرف دو هفته بیش از 66 دلار تقویت شده و موجی مثبت بازار را در برگرفته بود، در روزهای اخیر ریزش 26 دلاری را با دست اندازهای نرخ بهره و دلار تجربه کرد.  افت اونس با بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا و احتمال افزایش نرخ بهره در کنار تقویت دلار سبب شد تا هفته ی آینده نیز کاهشی پیش بینی شود که مرور هفته ی قبل و بررسی افت و خیزهای طلا علت ضعیف شدن اونس را مشخص می کند. براساس این گزارش، اونس بعد از رشد 47 دلاری، اولین روز کاری هفته را با افت و خیز آغاز کرد. سقوط شاخص های بازارهای سهام و افت شدید دلار سبب شد طلای جهانی بالاترین سطح در 7 هفته ی اخیر را تجربه کند اما ضعیف ماندن بهای نفت و قوی نبودن تأخیر در افزایش نرخ بهره سبب عقب نشینی 6 دلاری اونس شد.

براساس این گزارش، بازار طلای تهران در روز دوشنبه با متضاد بودن روند دلار داخل و طلای جهانی نوساناتی را شاهد بود که در نهایت 1600 تومان پایین تر از روز گذشته قرار گرفت و این در حالی است که روز شنبه را افزایشی و با بهای 414 هزار و 600 تومانی هر مثقال طلا آغاز کرده بود.

روند کاهش اونس در روز سه شنبه با شدت بیشتری دنبال شد. رشد تقاضا در بازارهای سهام، انتشار داده های مثبت از اقتصاد آمریکا و تقویت دلار سبب ریزش 14 دلاری اونس شد.

رشد 5 درصدی فروش خانه های تازه ساز آمریکا در ماه جولای و رسیدن شاخص اعتماد مصرف کننده در ماه آگوست به بالاترین سطح در چند ماه گذشته، سبب رشد دلار و کاهش اونس تا سطح 1141 دلار شد.

بانک مرکزی چین در این روز نرخ بهره را پایین آورد که علی رغم تلاش دولت این کشور، همچنان نگرانی هایی نسبت به آینده اقتصاد چین وجود دارد و از این روز با عنوان سه شنبه سیاه یاد می شود.

اونس روز چهارشنبه 15 دلار دیگر کاهش یافت که ناشی از رشد دلار و شاخص های بازارهای سهام بود و حتی در لحظاتی به کمتر از 1117 نیز رسید که این رقم پایین ترین بها از 21 اوت بود. اما طلا روز پنج شنبه نوساناتش محدود و روند منفی طلای جهانی متوقف شد.

این گزارش حاکیست، در چهارمین روز هفته دلار تقویت و بهای نفت نیز افزایش یافت تا اثر این ارز بر بازار طلا خنثی شود. رشد تولید ناخالص ملی آمریکا در این روز اعلام شد که نشان می داد در سه ماه دوم سال 2015 به 3.7 درصد رسیده است.

بازار تهران بعد از کاهش 2 هزار تومانی در روز سه شنبه، افت 7400 تومانی را نیز در روز چهارشنبه به ثبت رساند و ارزش هر مثقال طلای 17 عیار بر 405 هزار تومان قرار گرفت که افتهای پی در پی طلای جهانی مسبب آن بود.

در روز پنج شنبه از ارزش هر مثقال 1 هزار تومان دیگر کاسته شد تا ریزش طلا در هفته ی گذشته به 10 هزار و 600 تومان برسد.

اونس روز جمعه از افت دلار، افزایش بهای نفت و نوسان بازارهای سهام سود جست و 9 دلار به ارزشش افزود اما نسبت به نرخ بسته شده ی یعنی 1161 دلار، 26 دلار کسر داشت.

بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا بویژه در بخش مسکن و تولیدات صنعتی احتمال افزایش نرخ بهره را تقویت کرد که با رشد دلار مجدداً اونس تحت فشار قرار گرفت و بعد از دو هفته ی افزایشی با کسری 26 دلاری مواجه شد.

سطح حمایتی طلا در شرایط کنونی 1120 دلار و سطح مقاومتی 1135 دلار است که برخی از تحلیلگران بهترین فرصت برای خرید را زمانی می دانند که قیمت جهانی طلا به کمتر از 1109 دلار برسد.

نویسنده: ادمین سیستم
یکشنبه 8 شهریور 1394 ساعت 12:46
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین