خبر

بازارها در چه وضعیتی به سر می برند؟ / رشد بورس با سوخت نفت

دیروز هر دلار آمریکا با افت 15 تومانی به نرخ 3380 تومان معامله شد. همان‌طور که اشاره شد، نگرانی‌ها از تضعیف سمت عرضه با کاهش قیمت کالاها (کاهش ورود ارز به داخل کشور) موجب افزایش تقاضا در بازار ارز در هفته گذشته شد. چهارشنبه نیز تقاضای ارز در بازارهای کشورهای همسایه مانند درهم در امارات و همچنین دلار در بازار سلیمانیه عراق، بر شدت تقاضای ارز افزود و در نتیجه جهش قیمتی دلار را در بازار تهران رقم زد. در این شرایط، همراه با جهش قیمتی دلار، شاهد عرضه سنگین ارز از سوی صرافی بانک‌ها بودیم. بر این اساس، مطابق ماه‌های اخیر حضور صرافی بانک‌ها موجب کاهش هیجانات شده است. همچنین کاهش نگرانی‌ها از سمت عرضه (با توجه به رشد قیمت نفت و دیگر کالاها) بر روند کاهشی نرخ در این بازار اثرگذار بوده است. / دیروز هر سکه طرح جدید بدون تغییر قیمتی معامله شد. در این خصوص رشد قیمت اونس طلا تا حدودی با افت قیمت دلار تعدیل شد. روند تخلیه تدریجی حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) را در روزهای اخیر شاهد هستیم. مقدار حباب در روز گذشته به سطح 2 هزار تومانی کاهش یافت. در اوایل هفته گذشته، خوشبینی‌های به‌وجود آمده از رشد قیمت اونس موجب رشد حباب سکه شد. با وجود اینکه طلا در شرایط مبهمی قرار گرفته است اما از انتظارات برای جهش قیمتی اونس کاسته شده است. در بازار ارز نیز انتظارات برای رشد قیمتی با توجه به تقویت سمت عرضه کاهش یافته است، این عوامل موجب تخلیه تدریجی حباب شده است. از سوی دیگر، نزدیک شدن به سطح 900 هزار تومانی مقاومت قیمتی سکه در برابر افت را موجب شده است.

بازار سهام

آغاز هفته صعودی بورس
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد 256 واحدی (معادل 38/ 0 درصد) در 64 هزار و 451 واحد ایستاد. اوایل هفته گذشته، با انتشار اخبار تشدید ضعف اقتصاد جهانی به‌خصوص چین افت قیمت جهانی کالاها و به‌طور شاخص، نفت رقم خورد. اثرات منفی ناشی از این موضوع بر ریزش شاخص بازارهای سهام منعکس شد. در ادامه اما بازیابی و رشد قیمت در بازارهای کالایی و نفت موجب کاهش نگرانی‌ها شده است. این موضوع در کنار مناسب ارزیابی شدن قیمت‌ها برای خرید، افزایش فعالیت خریداران را به دنبال داشت. در این میان امیدواری‌ها برای اجرای برجام و رفع تحریم‌های بین‌المللی نیز به رشد بازار سهام کمک کرد. با این حال حرکت نزولی اخیر بورس پس از حصول توافق هسته‌ای، نگرانی را میان فعالان بازار ایجاد کرده است که ادامه رشد را دشوار نشان می‌دهد.

بازار ارز

کاهش نگرانی‌ها از سمت عرضه دلار
دیروز هر دلار آمریکا با افت 15 تومانی به نرخ 3380 تومان معامله شد. همان‌طور که اشاره شد، نگرانی‌ها از تضعیف سمت عرضه با کاهش قیمت کالاها (کاهش ورود ارز به داخل کشور) موجب افزایش تقاضا در بازار ارز در هفته گذشته شد. چهارشنبه نیز تقاضای ارز در بازارهای کشورهای همسایه مانند درهم در امارات و همچنین دلار در بازار سلیمانیه عراق، بر شدت تقاضای ارز افزود و در نتیجه جهش قیمتی دلار را در بازار تهران رقم زد. در این شرایط، همراه با جهش قیمتی دلار، شاهد عرضه سنگین ارز از سوی صرافی بانک‌ها بودیم. بر این اساس، مطابق ماه‌های اخیر حضور صرافی بانک‌ها موجب کاهش هیجانات شده است. همچنین کاهش نگرانی‌ها از سمت عرضه (با توجه به رشد قیمت نفت و دیگر کالاها) بر روند کاهشی نرخ در این بازار اثرگذار بوده است.

بازار سکه

نزدیک شدن سکه به ارزش ذاتی
دیروز هر سکه طرح جدید بدون تغییر قیمتی معامله شد. در این خصوص رشد قیمت اونس طلا تا حدودی با افت قیمت دلار تعدیل شد. روند تخلیه تدریجی حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) را در روزهای اخیر شاهد هستیم. مقدار حباب در روز گذشته به سطح 2 هزار تومانی کاهش یافت. در اوایل هفته گذشته، خوشبینی‌های به‌وجود آمده از رشد قیمت اونس موجب رشد حباب سکه شد. با وجود اینکه طلا در شرایط مبهمی قرار گرفته است اما از انتظارات برای جهش قیمتی اونس کاسته شده است. در بازار ارز نیز انتظارات برای رشد قیمتی با توجه به تقویت سمت عرضه کاهش یافته است، این عوامل موجب تخلیه تدریجی حباب شده است. از سوی دیگر، نزدیک شدن به سطح 900 هزار تومانی مقاومت قیمتی سکه در برابر افت را موجب شده است.

بازار طلای جهانی

رویگردانی طلا از صعود
دیروز، اونس طلا به قیمت 1133 دلار معامله شد. پس از سه هفته روند صعودی، طلا هفته گذشته روند نزولی طی کرد. روند صعودی طلا با نگرانی‌های اقتصادی چین آغاز شد؛ دخالت دولت در کاهش ارزش یوآن از یکسو و آمار ضعیف اقتصادی از سمت دیگر این امر را سبب شدند. بنابراین، بازارهای سهام در ابتدای هفته اخیر با ریزش مواجه شدند؛ در نتیجه، تقاضای افراد محافظه‌کار برای طلا با رشد مواجه شد. با این حال، کارشناسان به کمتر بودن تقاضای مزبور از حد انتظارات اشاره داشتند که در کنار بهبود آمار اقتصادی آمریکا منجر به بازگشت قیمت طلا از اوج شد. با این حال، احتمال افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو در سپتامبر پایین است که مانع ریزش بیشتر قیمت طلا شد. به‌طوری که اونس در ساعات پایانی معاملات جمعه با افزایش قیمت همراه شد.

بازار اوراق مسکن

حمایت «سود» از «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت 2/ 0 درصدی مواجه شد. افزایش سقف وام مسکن در ماه‌های اخیر موجب جذب سرمایه متقاضیان شده است. بر این اساس، تمایل متقاضیان به وام‌های بیشتر برای خرید مسکن، کاهش تقاضای «تسه»ها را به دنبال داشت. در هفته گذشته نیز اخباری مبنی بر ارائه پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن مطرح شد، این انتظار وجود دارد که اوراق جدیدی برای این وام‌ها منتشر شود. گرچه آمارها به رشد 5/ 7 درصدی معاملات مسکن در ماه مرداد اشاره دارد، اما با نزدیک شدن به پایان فصل تابستان، انتظار کاهش تقاضای فصلی نیز وجود دارد، این عوامل فشار قیمتی بر «تسه»ها را تشدید کرده‌اند. با این حال، پیش‌تر به کاهش سود واقعی وام مسکن همراه با افت قیمت «تسه»ها اشاره شده بود، این موضوع، همچنان تقاضا را در قیمت‌های فعلی نگه داشته است.


بازار نفت

جهش نفت با موتور آمریکا
هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 22/ 45 دلار در پایان هفته معامله شد. نفت WTI پس از 8 هفته نزول، دو روز پنج‌شنبه و جمعه با جهش 16 درصدی مواجه شد. انتشار آمارهای خوب از وضعیت اقتصادی آمریکا (رشد تولید ناخالص داخلی بیش از پیش‌بینی‌ها و کاهش تقاضای افراد بیکار) امیدها برای افزایش تقاضا از سوی بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده نفت را قوت بخشید. در این میان، افزایش یک موردی تعداد دکل‌های آمریکا بر مناسب نبودن قیمت‌های فعلی برای افزایش تولیدات تاکید دارد. همچنین، سیگنال‌های موقتی از تضعیف عرضه (ناآرامی‌های یمن و توقف فعالیت برخی پایانه‌های صادراتی نیجریه) نیز مشاهده می‌شود که به رشد قیمت‌ها کمک کرد. با این حال، کارشناسان معتقدند در عوامل بنیادین بازار تغییری ایجاد نشده و افزایش قیمت‌ها حاصل از بازگشت آرامش به بازارها، در نتیجه اقدامات حمایتی دولت چین و آمارهای مثبت اقتصاد آمریکا است.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
یکشنبه 8 شهریور 1394 ساعت 12:43
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین