خبر

بازارساز کانال را عوض کرد / بازگشت قیمت دلار به زیر 3400 تومان

در آخرین روز هفته گذشته، هیجان افزایشی معامله‌گران غیررسمی ارز با عرضه بازیگران بازارساز فروکش کرد تا دلار با 5 تومان کاهش از کانال 3400 تومان پایین بیاید و به قیمت 3395 تومان برسد. با وجود این افت روزانه، شاخص بازار ارز توانست در اولین هفته شهریورماه افزایشی 3/ 1 درصدی را تجربه کند. همسو با روند دلار، بهای سکه نیز روز پنج‌شنبه کاهش یافت، اما روند افزایشی هفتگی خود را ادامه داد. پنج‌شنبه، سکه بهار آزادی 10 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 910 هزار تومان رسید. عامل اصلی افت این فلز گرانبها، کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی بود. نزول 20 هزار تومانی در دو روز انتهایی هفته گذشته موجب شد که این فلز گرانبها در طول هفته، تنها 1/ 0 درصد رشد کند. روند افزایشی دلار که در آخرین هفته مردادماه متوقف شده بود، در اولین هفته شهریورماه از سر گرفته شد. هفته گذشته، شاخص بازار ارز در مسیر رشد قرار گرفت و از قیمت 3350 تومان پنج‌شنبه 29 خردادماه به قیمت 3395 تومان در تاریخ 5 شهریور رسید. در 4 روز ابتدایی هفته گذشته فضای بازار ارز نسبتا آرام بود، اما به یکباره روز چهارشنبه دلار با یک شوک قیمتی مواجه شد. شاخص بازار ارز که مجموعا تا سه‌شنبه گذشته تنها 15 تومان افزایش یافته و به قیمت 3365 تومان رسیده بود، روز چهارشنبه 35 تومان رشد را تجربه کرد و به قیمت 3400 تومان رسید. این رقم، بیشترین نرخ فروش دلار در سال 94 بود.

فعالان، «خروج ارز به سوی کشورهای همسایه» و «خریدهای احتکاری معامله‌گران غیررسمی» را عوامل اصلی رشد دانستند. هیجان افزایشی روز چهارشنبه معامله‌گران غیررسمی، در روز پنج‌شنبه کاهش یافت و دلار اولین کاهش خود در هفته گذشته را تجربه کرد، چنانکه اشاره شد در ششمین روز هفته گذشته، شاخص بازار ارز با 5 تومان کاهش به قیمت 3395 تومان رسید. فعالان بازار، عرضه گسترده بازیگران بازارساز را عامل عقب‌نشینی معامله‌گران غیررسمی و کاهش دلار دانستند. به گفته فعالان، عرضه بازارساز به اندازه‌ای بود که توانست از یکسو تمام تقاضای بازار را پاسخ دهد و از سوی دیگر هیجان معامله‌گران برای خرید ارز را کاهش دهد. عرضه بازارساز موجب شده که پیش‌بینی‌های افزایشی معامله‌گران غیررسمی تعدیل شود و اکثر آنها انتظار کاهش قیمت در ابتدای روز جاری را داشته باشند. به گفته آنها، امکان ادامه عرضه بازارساز به میزان روز پنج‌شنبه، موجب شده که احتمال کاهش قیمت در روز شنبه بیشتر شود. این در حالی است که برخی دیگر از فعالان به افزایش بیشتر قیمت اعتقاد دارند.

به گفته آنها، افزایش تقاضای ارز مسافرتی و آغاز اعزام حجاج دو سر فصل جدید تقاضا در شهریور ماه هستند که به رشد بیشتر تقاضا کمک می‌کنند، ضمن اینکه احتمال دارد در صورت کاهش بیشتر بهای اونس، معامله‌گران سکه برای جلوگیری از نزول این دارایی گرانبها به زیر 900 هزار تومان وارد بازار دلار شوند و با بالا بردن قیمت این ارز از افت سکه جلوگیری کنند. هفته گذشته سکه تمام بهار آزادی یک رفت و برگشت قیمتی هیجان‌انگیز را تجربه کرد. این فلز گرانبها در دو روز ابتدایی هفته 34 هزار تومان رشد قیمتی را تجربه کرد و به قیمت 943 هزار تومان رسید، اما روز دوشنبه مسیر قیمتی خود را تغییر داد و 4 کاهش پیایی را تجربه کرد تا نهایتا روز پنج‌شنبه به قیمت 910 هزار تومان برسد.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
شنبه 7 شهریور 1394 ساعت 11:37
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین