خبر

افت اونس متوقف شد / پایان آرامش نسبی طلا در پایان هفته

فلز زرد که در آغاز هفته کاری جدید افتی قابل‌توجه را تجربه کرده بود، از میانه روز چهارشنبه رو به ثباتی نسبی گذاشت تا عصر جمعه دوباره با جهش روبه‌رو شود. هر اونس فلز زرد که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با 6 و 14 دلار افت به قیمت‌های 1154 و 1140 دلار رسیده بود، از اواسط هفته شاهد محدودشدن دامنه نوسان بهای خود بود. اونس طلا که هم روز چهارشنبه و هم روز پنج‌شنبه روی قیمت 1125 دلار ایستاده بود، روز جمعه تا ساعت 7 شب به وقت تهران به قیمت 1137 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته ثبت شده باشد. افت 15 دلاری روز چهارشنبه عمدتا ناشی از «سودگیری» معامله‌گران همراه با رشد شاخص دلار و شاخص‌های بازارهای سهام بود. در سومین روز کاری هفته همزمان با رشد ارزش دلار ایالات‌متحده، شاخص متوسط صنعتی داوجونز حدود 277 واحد رشد کرد؛ چراکه «ریسک‌پذیری» در بازار افزایش پیدا کرده بود. این در حالی بود که طلا روزهای جمعه و دوشنبه به‌دلیل سقوط بازارهای سهام با افزایش تقاضا روبه‌رو شده بود. چهارشنبه بهای نقره به کمترین سطح خود در چند سال گذشته رسید؛ زیرا فلز خاکستری با تشدید تقاضا به‌عنوان سرمایه امن روبه‌رو نبود. نقره کاربردهای صنعتی متفاوتی دارد؛ بنابراین بیشتر نوعی شاخص اقتصادی است. سقوط نقره در حالی است که مس نیز به کمترین قیمت در 6 هفته گذشته رسیده است.

البته قیمت نقره شناوری بسیار بیشتری نسبت به طلا دارد. روز چهارشنبه، رئیس فدرال رزرو نیویورک گفت که اجباری برای افزایش نرخ‌های بهره در نشست ماه سپتامبر کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا وجود ندارد. ویلیام دادلی، به کاهش رشد اقتصادی چین، تضعیف قیمت کالاهای پایه و نوسان‌های بازارهای سهام به‌عنوان دلایل حرف خود اشاره کرد. تعویق افزایش نرخ‌های بهره به نفع طلا تمام می‌شود، اما تردیدهای موجود از رشد آن جلوگیری می‌کند.
اونس روز پنج‌شنبه عمدتا در محدوده 1120 دلار نوسان داشت، اما در نهایت روی قیمت روز قبل ایستاد، امری که نتیجه خنثی شدن عوامل افزایشی و کاهشی از سوی یکدیگر بود.

دامنه نوسان روز پنج‌شنبه کمترین دامنه نوسان اونس از 17 سپتامبر 2014 بود. پایگاه اینترنتی کیتکو، تقویت دلار برابر یورو را دیگر عامل توقف اونس اعلام کرده است. از روز چهارشنبه بهای نفت رو به افزایش گذاشته تا اثر تقویت دلار خنثی شود. ارزش دلار و طلا رابطه معکوس و ارزش نفت و طلا رابطه مستقیم دارد، اما پنج‌شنبه دو عامل آمریکایی هم اثر یکدیگر را خنثی کردند تا به ثبات طلا کمک کنند. در حالی که اوضاع اقتصاد جهان احتمال افزایش نرخ‌های بهره را کاهش داده و از طلا حمایت کرده است، انتشار داده‌های خوب از اقتصاد آمریکا فلز زرد را تحت‌فشار قرار داده است. دولت آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که رشد تولید ناخالص ملی در سه ماه دوم سال 2015 را از 3/ 2 درصد به 7/ 3 درصد تغییر داده است. این بازبینی، افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در سال‌جاری را محتمل نگه داشته است.

اونس روز جمعه را با نوسان پیرامون مرز 1130 دلار آغاز کرد و بعد رو به افتی گذاشت که قیمت را به قیمت نهایی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه نزدیک کرد. اما با شروع به کار بازارهای سهام آمریکا و تنش دوباره در بازار قیمت، دوباره بالا رفت. دو عامل خارجی مهم بازارهای طلا صبح جمعه نیز یکدیگر را خنثی کردند. در حالی که شاخص دلار افت می‌کرد، بهای نفت همچنان رو به افزایش داشت. اما چنان که اشاره شد روز جمعه نیز مانند روزهای گذشته نوسان در بازارهای سهام ادامه داشت.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
شنبه 7 شهریور 1394 ساعت 11:36
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین