خبر

فدرال رزرو امریکا نرخ بهره را افزایش نخواهد داد / گاردین پیش بینی کرد

مدیران و روسای بانک های مرکزی زبان و ادبیات مخصوص به خود را دارند. آنها بیشتر به شیوه ای صحبت می کنند که به جای آنکه مسائل را شفاف کند بیشتر آنها را مبهم می کند. به عبارتی آنها ترجیح می دهند به جای اینکه ساده صحبت کنند، بیان مختصر و مفید داشته باشند و همین همه چیز را پیچیده می کند.بیل دادلی رئیس فدرال رزرو نیویورک به عنوان دومین رئیس مهم بانک مرکزی امریکا بعد از جنت یلن، ادبیات بسیار جالبی دارد. وقتی از او در مورد آشوب اخیر در بازارهای جهانی و تأثیر آن در بازارهای مالی پرسیده می شود به راحتی می گوید اطلاعات اقتصادی اخیر «کاملاً مثبت» بوده اند.البته او اضافه می کند که از دید او مسئله آغاز «فرایند عادی سازی» -اگر بخواهیم ترجمه کنیم منظورش افزایش نرخ بهره است- «نسبت به چند هفته پیش چالش کمتری دارد.»این نوع بیان بود که یک بار باعث شد هری ترومن عصبی بشود. رئیس جمهور سابق ایالات متحده امریکا یک بار گفته بود آرزوی یک اقتصاددان «یکسویه» را دارد چرا که از مشاورانی که می گفتند از یکسو جریان اینطوری است و از سوی دیگر جریان آنگونه است خسته شده بود.

در واقع، سخنان دادلی برای یک رئیس بانک مرکزی در امریکا واضح و شفاف است. او به عنوان یکی از اعضای بانک مرکزی امریکا که بناست در کمیته تعیین نرخ رأی بدهد، قصد ندارد در نشست ماه سپتامبر فدرال به افزایش نرخ بهره رأی بدهد. البته معقول به نظر می رسد که تصور کنیم یلن هم چنین قصدی ندارد.
احتمال افزایش نرخ بهره در ماه آینده هنوز کاملاً از بین نرفته است اما تا به امروز بسیار ضعیف شده است. دادلی یکی از سرسخت ترین اعضای کمیته افزایش نرخ بهره بود اما امروز به نظر می رسد فکر دیگری در سر دارد.
این البته به این خاطر نیست که چشم انداز اقتصاد امریکا در حال فروپاشی است. همانطور که دادلی می گوید در حالیکه همه بازارها این هفته در حال سقوط بوده اند اما آمار نشان می دهد همه چیز «کاملاً مثبت» است. وضعیت مصرف کنندگان و سرمایه گذاری نیز روندی نسبتاً مثبت داشته است. نرخ بیکاری کاهش یافته اما شواهد نشان می دهد تورم دستمزد افزایش نیافته است.
مصرف کنندگان امریکایی نسبت به مصرف کنندگان بریتانیایی و دیگر اروپایی ها بیشتر در معرض بازار سهام هستند، هر گونه کاهش در ارزش سهام روی آنها تأثیر می گذارد چرا که آنها احساس می کنند فقیرتر شده اند. همین امر باعث شده بود که پاسخ آلن گرین اسپن به آشوب وال استریت، کاهش نرخ بهره باشد.
یلن نمی تواند نرخ بهره را کاهش دهد زیرا همین حال هم نرخ بهره پایین است. فدرال رزرو امریکا از دهه 30 میلادی همیشه از خطر کردن و به بحران کشاندن اقتصاد دوری کرده است. انتظار می رود یلن نیز از این سنت پیروی کند. کاهش جهانی بهای نفت برای ایالات متحده امریکا مثل شمشیر دو سر است. از یک طرف اوضاع برای مصرف کنندگان خوب است و از طرف دیگر کاهش بهای نفت برنت حوزه دریای شمال تولید نفت برای شیل را غیر اقتصادی کرده است.
بهای نفت گرفتار اقدامات و حرکت های ضربتی شده است، از یک طرف تقاضا در چین به دلیل کاهش رشد اقتصادی پایین آمده است، از طرف دیگر توافق هسته یی ایران و غرب باعث می شود نفت بیشتری وارد بازاری که با مازاد عرضه مواجه است، بشود. علاوه بر آن، بهای مس نیز نشان می دهد که بازار در حال سقوط است.
بحث افزایش نرخ بهره در بانک های امریکا همیشه مطرح بوده است. آخرین باری که فدرال هزینه وام ها را افزایش داد مربوط به سال 2006 می شود. پس نمی توانیم آنها را متهم به خوشحال بودن کنیم. وقتی آنها این همه مدت صبر کرده اند نمی توان چنین نتیجه ای گرفت.
به صورت کلی می توان گفت بیشتر از آنکه احتمال ایجاد تحرک در بازار از سوی فدرال و بانوی پیر برای افزایش نرخ بهره باشد، این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی اروپایی و بانک ژاپن این تحرک اضافی را در بازار ایجاد کنند.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 6 شهریور 1394 ساعت 20:41
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین