خبر

تحلیل بلومبرگ از تاثیر احتمالی کاهش عرضه طلا بر قیمت

در حالی که برای اکثر مواد خام کاهش تولید و عرضه به معنای افزایش چشمگیر قیمت است ولی برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که این مساله در مورد طلا درست نیست.  به گزارش بلومبرگ، در حالی که قیمت جهانی طلا به پایین ترین سطح خود در 5 سال اخیر نزدیک شده است، برخی از شرکتهای معدنی با زیان و ضرر روبرو شده و احتمالا قصد دارند تا بخشی از تولید طلای خود را متوقف کنند. بر اساس این گزارش این نخستین کاهش تولید طلای جهان از سال 2008 میلادی به شمار می رود. در صورت کاهش تولید، این مساله تاثیر چندانی بر قیمت جهانی طلا نخواهد داشت. از سوی دیگر حتی مازاد عرضه و تولید بیش از حد تقاضا نیز نتوانسته است موجب کاهش قیمت طلا در سال های 2010 و 2011 میلادی شود. قیمت طلا در سالهای 2010 و 2011 در حالی رکوردهای جدیدی را ثبت کرد که بازار جهانی با مازاد عرضه روبرو بوده است. تولید جهانی طلا در ده سال گذشته بیش از 24 درصد رشد داشته و سال گذشته به بیش از 3114 تن رسیده است. رشد متوالی قیمت طلا در 12 سال گذشته سود زیادی را عاید شرکتهای معدنی جهان نموده است.

حدود 65 درصد طلای تولید شده در جهان در ساخت جواهرات یا کالاهای صنعتی استفاده می شود. مابقی طلای تولید شده در اختیار سرمایه گذاران بین المللی است. قیمت طلا نسبت به رکورد 1921 دلاری سپتامبر 2011 میلادی بیش از 40 درصد کاهش یافته است.

این گزارش می افزاید، نگرانی سرمایه گذاران نسبت به افزایش نرخ بهره آمریکا تاثیر زیادی بر افت شدید قیمت طلا داشته است. البته افزایش نسبی قیمت طلا در روزهای گذشته نیز برای تولیدکنندگان جهانی کافی نبوده است. حدود 10 درصد تولیدکنندگان طلا با زیان و ضرر روبرو شده اند.

موسسه مالی اچ اس بی سی نیز پیش بینی کرده است که تولید جهانی طلا امسال بیش از 25 تن کاهش خواهد یافت. موسسه متال فوکوس لندن نیز اعلام کرد که با قیمت 1100 دلاری برای هر اونس طلا، تولید جهانی این فلز زرد تا پایان دهه جاری 18 درصد کاهش خواهد یافت.

موسسه جی پی مورگان نیز اعلام کرده است که تولیدکنندگان طلا برای سودآور بودن تولید نیاز به میانگین قیمتی 1200 دلاری دارند.

موسسه سرمایه گذاری مودی نیز پیش بینی کرده است که شرکت باریک گلد بزرگترین تولیدکننده طلای جهان طی سال های آینده تولید خود را محدود خواهد کرد.

نویسنده: ادمین سیستم
چهارشنبه 4 شهریور 1394 ساعت 12:58
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین