خبر

بازارها در چه حالی هستند؟ / کف‌شکنی بورس و «تسه»

دیروز، هر دلار آمریکا با رشد 5 تومانی به قیمت 3365 تومان معامله شد. در حالی‌که دلار قیمت‌های بیشتری را نیز تجربه کرد، اما افزایش عرضه به‌خصوص از سوی صرافی بانک‌ها بار دیگر رشد قیمتی دلار را تعدیل کرد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، نگرانی‌های موجود از سمت عرضه (همراه با کاهش قیمت نفت و دیگر کالاها) باعث افزایش تقاضا در بازار ارز شده است. در این شرایط، انتظار افزایش عرضه به‌خصوص از سوی صرافی بانک‌ها وجود دارد که به‌عنوان مانعی در برابر رشد قیمتی دلار محسوب می‌شود. در بازار دیروز یورو با ادامه روند صعودی به قیمت 3970 تومان معامله شد (رشد 70 تومانی). بر این اساس، امیدواری برای رشد بیشتر نرخ یورو در بازارهای داخلی در پی رشد ارزش یورو در بازارهای جهانی مقدار عرضه این ارز را کاهش داده است. / هر سکه طرح جدید روز گذشته با افت 3 هزار تومانی به قیمت 930 هزار تومان معامله شد. همچنین، اونس طلای جهانی با افت قیمتی مواجه شد، از سوی دیگر دلار رشد قیمتی را تجربه کرد. در این شرایط، عدم تغییر حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) حاکی از خنثی شدن افت قیمتی سکه با تغییرات قیمتی بازارهای اثرگذار است (مقدار حباب سکه تقریبا 15 هزار تومان است). در این شرایط، با توجه به ضعف اقتصاد جهانی، احتمال افزایش تقاضای محافظه‌کارانه طلا همچنان وجود دارد (عامل حمایتی از قیمت اونس). از سوی دیگر، در روزهای اخیر شاهد رشد تقاضا در بازار ارز بوده‌ایم، این عامل انتظارات برای کاهش قیمت دلار را کاهش داده است. با این حال، انتظار تخلیه تدریجی حباب سکه در روزهای آتی وجود دارد (عامل مقاوم در برابر رشد قیمتی سکه).

تداوم رکوردزنی معکوس بورس
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت 454 واحد (7/ 0 درصد) در کمترین مقدار از 31 خرداد قرار گرفت. احتمال کاهش تقاضا در بازارهای کالایی با ضعف اقتصاد چین (دومین اقتصاد جهان) افزایش یافته است، در نتیجه تشدید افت قیمت‌ها در بازار نفت و دیگر کالاها را شاهد هستیم. در این میان، شاخص کالایی (commodity index) بلومبرگ به کمترین مقدار در 16 سال اخیر رسید. به دنبال اثرات منفی این امر بر سودآوری شرکت‌ها، می‌توان انتظار افزایش نسبت قیمت به درآمد، همراه با کاهش پیش بینی‌های سود (مخرج کسر) را داشت. به این ترتیب، تشدید فضای منفی ایجادشده از عملکرد ضعیف شرکت‌ها در فصل مجامع در شرایط کنونی را شاهد هستیم که افت شاخص را رقم زده است. با این حال، اجرای توافق هسته‌ای همچنان امیدواری را برای رونق اقتصاد کشور و به دنبال آن بورس نگه داشته است.


رفت و برگشت قیمتی با فشار عرضه
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد 5 تومانی به قیمت 3365 تومان معامله شد. در حالی‌که دلار قیمت‌های بیشتری را نیز تجربه کرد، اما افزایش عرضه به‌خصوص از سوی صرافی بانک‌ها بار دیگر رشد قیمتی دلار را تعدیل کرد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، نگرانی‌های موجود از سمت عرضه (همراه با کاهش قیمت نفت و دیگر کالاها) باعث افزایش تقاضا در بازار ارز شده است. در این شرایط، انتظار افزایش عرضه به‌خصوص از سوی صرافی بانک‌ها وجود دارد که به‌عنوان مانعی در برابر رشد قیمتی دلار محسوب می‌شود. در بازار دیروز یورو با ادامه روند صعودی به قیمت 3970 تومان معامله شد (رشد 70 تومانی). بر این اساس، امیدواری برای رشد بیشتر نرخ یورو در بازارهای داخلی در پی رشد ارزش یورو در بازارهای جهانی مقدار عرضه این ارز را کاهش داده است.

نوسانات سکه همراه با بازارهای اثرگذار
هر سکه طرح جدید روز گذشته با افت 3 هزار تومانی به قیمت 930 هزار تومان معامله شد. همچنین، اونس طلای جهانی با افت قیمتی مواجه شد، از سوی دیگر دلار رشد قیمتی را تجربه کرد. در این شرایط، عدم تغییر حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) حاکی از خنثی شدن افت قیمتی سکه با تغییرات قیمتی بازارهای اثرگذار است (مقدار حباب سکه تقریبا 15 هزار تومان است). در این شرایط، با توجه به ضعف اقتصاد جهانی، احتمال افزایش تقاضای محافظه‌کارانه طلا همچنان وجود دارد (عامل حمایتی از قیمت اونس). از سوی دیگر، در روزهای اخیر شاهد رشد تقاضا در بازار ارز بوده‌ایم، این عامل انتظارات برای کاهش قیمت دلار را کاهش داده است. با این حال، انتظار تخلیه تدریجی حباب سکه در روزهای آتی وجود دارد (عامل مقاوم در برابر رشد قیمتی سکه).


بازی سهام و دلار با اونس
دیروز ساعت 16، اونس طلا به قیمت 1149 دلار معامله می‌شد. طلا دوشنبه رکورد بالاترین قیمت 6 هفته گذشته را شکست. رکوردشکنی دوشنبه طلا را می‌توان به کاهش شدید شاخص دلار آمریکا نسبت داد که با افت شدید شاخص‌های اصلی سهام این کشور اتفاق افتاد (به علت افت نگران‌کننده سهام چین). در این شرایط، حرکت سرمایه گذاران به سمت ارزهای امن (یورو و ین) از دیگر عوامل کاهش ارزش دلار محسوب می‌شدند. علاوه بر این، سخنان یکی از اعضای فدرال رزرو، احتمال افزایش نرخ سود در ماه سپتامبر را تضعیف کرد (عامل کاهش شاخص دلار). به هر حال، احتمال افزایش نرخ سود تا پایان سال همچنان پا بر جاست و روز گذشته، اونس طلا مجددا با افت قیمت مواجه شد. کارشناسان اصلی ترین عامل افت طلا روز سه‌شنبه را فروکش کردن نگرانی‌ها و رشد هم‌زمان شاخص دلار و بازارهای سهام می‌دانند.


رکوردزنی «تسه»ها در مدار منفی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت 4/ 2 درصدی به قیمت 69 هزار و 621 تومان معامله شدند. پیش‌تر به کاهش تقاضای «تسه»ها همراه با جذب سرمایه‌های متقاضی مسکن (سپرده‌گذاری 230 میلیارد تومانی در صندوق سپرده یکم) اشاره شده بود. روز گذشته، مدیر عامل بانک مسکن به ارائه مجدد پیشنهاد افزایش تسهیلات خرید و ساخت مسکن اشاره کرد. ارائه تسهیلات جدید مسکن در اوراق جدید و همچنین تمایل متقاضیان به وام‌های بیشتر برای خرید مسکن، بار دیگر تقاضا برای «تسه»ها را کاهش داده است. این موضوع در کنار کاهش انتظارات برای تحرک بازار مسکن در ماه پایانی فصل تابستان (افزایش تقاضای مسکن مطابق روند تاریخی) افت قیمتی این اوراق به کمترین مقدار از فروردین 93 را رقم زد. با این حال، کاهش سود وام مسکن با کاهش قیمت «تسه»ها می‌تواند عامل جذابیت این اوراق باشد.

رشد مقطعی در بازار نفت
روز گذشته ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 39دلار معامله می‌شد. دیروز، قیمت نفت در حالی روند صعودی را طی کرد که دوشنبه به پایین ترین قیمت در 5/ 6 سال (24/ 38 دلار) رسید. نگرانی از وضعیت چین، از ابتدای هفته باعث افت شدید شاخص سهام در بازارهای جهانی شد که دیروز اندکی از این نگرانی‌ها فروکش کرد و قیمت نفت نیز رشد پیدا کرد. با این حال، انتظار از ضعف بیشتر چین، همچنان چشم انداز کاهش تقاضای نفت را افزایش داده است. از سوی دیگر، احتمال افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو عامل دیگری است که می‌تواند بر آینده نفت تاثیر منفی بگذارد. در واقع، افزایش نرخ سود در آمریکا (به‌عنوان یک سیاست انقباضی) با افزایش قیمت پول، سرمایه‌گذاری‌ها را کاهش می‌دهد و بر تقاضا (به ویژه تقاضای نفت) تاثیر منفی می‌گذارد.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
چهارشنبه 4 شهریور 1394 ساعت 10:06
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین