خبر

اونس در «حبس بازه‌ای» می‌ماند؟ / رفت و آمد طلا در دو محدوده پایانی کانال 1000 دلار

فشار فنی-بنیادی در نخستین روز کاری هفته توانست اونس طلا را دوباره به محدوده 1080 دلار ببرد، اما با توجه به «حبس بازه‌ای» فلز زرد در دو محدوده پایانی کانال 1000 دلار در روزهای گذشته، بازار ممکن است به سختی تن به نوسان‌های شدید بدهد. چنین نوسان‌هایی عمدتا وابسته به داده‌هایی خواهد بود که تازه از راه خواهد رسید. هر اونس طلا که روز جمعه روی قیمت 1095دلار ایستاده بود، روز دوشنبه به قیمت 1086 دلار رسید. روز گذشته تا ساعت 7بعدازظهر به وقت تهران قیمت 1091 دلار برای اونس ثبت شد، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی دومین روز کاری هفته رقم خورده باشد.

اونس روز دوشنبه 9 دلار افت کرد، افتی که عمدتا ناشی از تاثیر تحلیل‌های فنی کاهشی و عوامل خارجی بود. دو عامل خارجی رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام روز دوشنبه بر طلا فشار وارد آوردند تا تاثیر نمودارهای فنی و افت کلی بخش کالاهای پایه، نزول بهای طلا را تشدید کند. قیمت‌های نفت خام نایمکس روز دوشنبه به کمترین سطح خود در 4 ماه گذشته رسید، اتفاقی که ناشی از انتشار داده‌های بد از اقتصاد چین بود. این داده‌ها، مس و آلومینیوم را نیز به پایین‌ترین سطح در 6 سال گذشته رساند. روز دوشنبه اعلام شد که شاخص مدیران خرید چین در ماه جولای 8/ 47 واحد بوده است. این رقم در ماه ژوئن 4/ 49 اعلام شده بود. رقم ماه جولای بدترین داده در دو سال گذشته بود. دیگر دلیل افت قیمت نفت، گزارش وضعیت چاه‌های نفتی ایالات‌متحده بود.

شاخص دلار نیز روز دوشنبه با رشد روبه‌رو شد. دلیل این امر شکل گرفتن این تصور است که گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا درباره وضعیت کار بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ماه جولای داده‌های خوبی خواهد داشت. پیش‌بینی شده که اقتصاد این کشور در ماه قبلی میلادی 215 هزار شغل ایجاد کرده است. البته شاخص دلار روز دوشنبه با رسیدن داده‌های ISM بخش تولید ایالات‌متحده از اوج روزانه خود پایین آمد.

دیگر خبر مهم روز دوشنبه بازگشایی بازارهای سهام یونان پس از 5 هفته تعطیلی بود. بازارهای یونان که در اوج بحران مذاکره این کشور با وام‌دهندگان بین‌المللی تعطیل شده بودند، روز گذشته پس از بازگشایی با 17 درصد سقوط مواجه شدند. کارشناسان معتقدند که اگر ممنوعیت معاملات برای معامله‌گران غیرمحلی وضع نشده بود، بازار با سقوط بیشتری روبه‌رو می‌شد. خبر بد برای طلا این است که خروج سرمایه از بازارهای سهام به تشدید خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن منجر نشده است. البته تقاضای چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا در جهان اخیرا با رشد قابل‌توجهی روبه‌رو بوده، اما دلیل این امر رسیدن بهای اونس به کمترین میزان در پنج سال و نیم گذشته بوده است.

اونس روز سه‌شنبه را با رشد از کف قیمتی دوشنبه آغاز کرد که با توجه به افزایش تقاضای معامله‌گران در قیمت‌های پایین‌تر عجیب نبود، اما به‌نظر می‌رسد که طلا برای فرار از حبس بازه‌ای در دو محدوده پایانی کانال 1000 دلار کار سختی در پیش دارد. تازه‌ترین تحلیل فنی هم نشان می‌دهد که ادامه روند صعودی ارزش دلار آمریکا می‌تواند فشار بیشتری را بر قیمت جهانی طلا در شرایط کنونی وارد کند. دلار با جدی شدن بحث افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در سال‌جاری میلادی دوباره به سوی مرز 100 واحد حرکت کرده است. به گزارش پایگاه اینترنتی «اف ایکس استریت»، قیمت جهانی طلا روز دوشنبه پس از شکستن سطح حمایتی 1090 دلاری نزدیک به سطح حساس 1080 دلاری قرار گرفت، اما دوباره از این سطح نیز فاصله گرفت.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که بهبود اوضاع آمریکا و افزایش ارزش دلار می‌تواند موجب ادامه روند نزولی قیمت طلا در کوتاه‌مدت شود. چنان که اشاره شد گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو تا پایان امسال تاثیر زیادی بر تقویت ارزش دلار و افزایش نرخ بهره اوراق قرضه آمریکا داشته و این مساله موجب افت قیمت طلا شده است. تحلیل فنی نشان می‌دهد که سطح حمایتی قیمت طلا در شرایط کنونی 1080 دلار خواهد بود و در صورت شکسته شدن این سطح قیمت، طلا تا 1073 دلار نیز کاهش خواهد یافت. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1090 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا به زودی تا 1098 دلار افزایش خواهد یافت.

نویسنده: ادمین سیستم
چهارشنبه 14 مرداد 1394 ساعت 08:53
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین