خبر

چرا فدرال‌رزرو هنوز درباره افزایش نرخ‌بهره مردد است؟

فدرال‌رزرو هنوز برای افزایش نرخ بهره مردد است؛ زیرا علاوه بر اینکه نرخ تورم همچنان زیر سطح مورد نظر 2 درصدی باقی مانده، دلار پرقدرت نیز باعث شده بانک مرکزی آمریکا احتیاط بیشتری به خرج دهد. جاناتان هیرتل، رئیس شرکت «هیرتل کالاگان اند کمپانی» طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» به تحلیل دلایل تردی فدرال‌رزرو در افزایش نرخ بهره پرداخت: فدرال رزرو می‌خواهد داده‌های اقتصادی قوی‌تری مشاهده کند، برای مثال اگر بتوانیم به هدف 2 درصدی برای تورم نزدیک شویم، خوب است؛ اما هنوز اثری از تورم دیده نمی‌شود. اگر قیمت نیروی کار و قیمت انرژی را به عنوان دو عامل موثر در نظر بگیریم،‌ می‌بینیم که فشار زیادی روی تورم نیست. هیرتل درباره نقش تورم افزود: دو تئوری در رابطه با تورم وجود دارد؛ یکی کار به عنوان منبع مالی است و با توجه به مقدار زیاد پول در نظام مالی، وجود تورم ضروری است. دیگر تئوری تورم، بیشتر مفهوم «پایین به بالا» دارد: آیا قیمت‌ها، چه در حوزه کالا و چه در حوزه اشتغال، بالا می‌روند؟ خیر.

وی با تأکید بر حساسیت و سختی کار فدرال‌رزرو، ادامه داد: آنها می‌خواهند بسیار محتاطانه عمل کنند و نگران هستند که دلار از این هم پرقدرت‌تر شود و احتمالش وجود دارد که نرخ بهره بالا، بر قدرت دلار بیفزاید.

هیرتل افزود: پیشتر شاهد بودیم که دلار پرقدرت بر درآمد شرکت‌های آمریکایی تأثیر گذاشت، امروز هم گزارشی که شرکت خدمات مالی «کردیت سوییس» منتشر کرد، نشان داد که ترازنامه‌ شرکت‌های آمریکایی چطور تحت تأثیر دارایی‌های غیردلاری برون‌مرزی قرار دارد.

مجری «سی‌ان‌بی‌سی» از هیرتل پرسید: چنانچه تورم ملموس یا افزایش دستمزد مشاهده نشود و با این‌حال فدرال رزرو در ماه سپتامبر نرخ بهره را افزایش دهد، این مساله به اعتبارش آسیب نمی‌زند؟ جاناتان هیرتل در پاسخ اظهار داشت: بستگی به میزانش دارد.

وی ضمن یادآوری اینکه بعید است تغییر اندک نرخ بهره، چندان بر روی سرمایه‌گذاری مؤثر باشد، گفت: برای مثال اوراق قرضه دولتی ده‌ساله، امروزه چیزی حدود 2.2 درصد سود دارد. چنین سودی برای سرمایه‌گذار آنقدر جالب نیست که فردی به خاطر آن 10 سال تمام پولش را ثابت نگه دارد.

رئیس شرکت «هیرتل کالاگان اند کمپانی» ادامه داد: در طول تاریخ، متوسط سوددهی اوراق قرضه ده‌ساله 2.5 درصد ثبت شده و این میزان مضاف بر 2 درصد تورم، برابر با 4.5 درصد خواهد بود. اگر من یک سرمایه‌گذار باشم، قبل از خرید اوراق 10 ساله ترجیح می‌دهم نرخ سود به 3 یا حتی 4 درصد رسیده باشد.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
سه شنبه 13 مرداد 1394 ساعت 17:17
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین