خبر

طلا ضعیف می‌ماند؟

قیمت جهانی طلا که در ماه جولای با حدود 3/ 6 درصد افت بها، بدترین ماه کاری خود را در دو سال گذشته تجربه کرد، هفته جدید کاری را با آرامش نسبی شروع کرد، اما هنوز تا پایان هفته راه درازی باقی است. از آنجا که اونس در روزهای کاری گذشته در دو محدوده پایانی کانال 1000 دلار حبس بوده است، برخورد دوباره با کف و سقف این بازه دور از ذهن نیست. هر اونس طلا که هفته گذشته با جهش از کف 5/ 5 ساله 1078 دلاری روی قیمت 1095 دلار ایستاده بود، روز دوشنبه تا ساعت 7 بعدازظهر به وقت تهران به قیمت 1092 دلار رسید. اونس روز دوشنبه را با نوسان پیرامون قیمت 1095 دلار آغاز کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش به این روند ادامه داد. روز دوشنبه شاخص دلار اندکی تضعیف شد، اما بهای نفت خام نیز با افت روبه‌رو شد تا این دو عامل خارجی اثر یکدیگر را خنثی کنند. به این ترتیب اونس روز دوشنبه تا زمان نوشته شدن این گزارش نزدیک پایین‌ترین قیمت خود در دو سال گذشته ماند. روند صبح دوشنبه در حالی رقم خورد که سرمایه‌گذاران خرد همچنان به فلز زرد نظری منفی دارند.

البته کارشناسان حرفه‌ای درباره روند کوتاه‌مدت، محتاط‌تر شده‌اند. در آخرین نظرسنجی اینترنتی «کیتکو»420 نفر شرکت کرده‌اند که از میان 285 نفر معادل 68 درصد، کاهش قیمت‌ها و 108 نفر معادل 26 درصد، افزایش قیمت‌ها را در هفته جدید کاری پیش‌بینی کرده‌اند. 27 نفر معادل 6 درصد نیز نظری خنثی در مورد روند روزهای آینده داشته‌اند.

در نظرسنجی کیتکو از کارشناسان هم 17 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 4 نفر، معادل 24 درصد، افزایش و 6 نفر معادل 35 درصد کاهش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند، 7 نفر معادل 41 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. تازه‌ترین تحلیل فنی نشان می‌دهد که قیمت طلا برای شکستن سطح مقاومتی 1100 دلاری با چالش‌های زیادی روبه‌رو است و افزایش ارزش دلار مهم‌ترین مانع به‌شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه اینترنتی «اف‌ایکس استریت»، بازارهای بین‌المللی منتظر انتشار آمارهای اقتصادی بیشتری در آمریکا به‌خصوص وضعیت بازار کار و اشتغال در ماه جولای هستند. براساس این گزارش بهبود اوضاع بازار کار و اشتغال آمریکا موجب خواهد شد تا احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست‌های آتی بیشتر شود. این مساله در نهایت به نفع ارزش دلار و به ضرر قیمت طلا خواهد بود. تحلیل فنی نشان می‌دهد که سطح مقاومتی قیمت طلا در شرایط کنونی 1100 دلار خواهد بود و در صورت شکسته شدن این سطح قیمت طلا تا 1105 دلار در هر اونس افزایش خواهد یافت.

سطح حمایتی قیمت طلا نیز 1090 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1085 دلار نیز کاهش می‌یابد. نشریه معتبر فایننشال‌تایمز هم در تازه‌ترین شماره خود در تحلیلی به بررسی علل اصلی کاهش شدید قیمت جهانی طلا و از دست رفتن جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی پرداخته است.

به گزارش فایننشال تایمز، تحولات اقتصادی جهان به‌خصوص در کشورهای توسعه یافته و صنعتی موجب شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران تمایلی برای فعالیت در بازار طلا و سایر فلزات گرانبها نداشته باشند و به سوی بازار سهام و ارز سوق یابند. مساله قابل‌توجه طی هفته‌های گذشته نیز این بوده است که افت شدید شاخص سهام چین و بحران مالی و بدهی یونان نیز نتوانسته است تاثیر زیادی بر افزایش قیمت جهانی طلا داشته باشد. قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون 8 درصد و در 12 ماه گذشته نیز بیش از 16 درصد کاهش داشته است. نخستین علت برای از دست رفتن جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی، نقش بانک‌های مرکزی جهان بر تعیین قیمت دارایی‌ها بوده است. بانک‌های مرکزی جهان با تغییر نرخ بهره، عملا تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت دارایی‌های مختلف به‌خصوص ارزش سهام دارند. این مساله موجب کاهش تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا شده است.

عامل دوم که موجب کاهش شدید قیمت طلا شده است، فقدان فشارهای تورمی در اقتصاد جهانی است. عامل سوم نیز افت شدید تقاضای طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان است. عامل چهارم این است که ارتباط منطقی بین قیمت طلا و شوک‌های سیاسی از بین رفته است. عامل دیگر این است که افت شدید قیمت طلا هنوز برای بازگرداندن سرمایه‌گذاران به بازارهای بین‌المللی کافی نبوده است.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
سه شنبه 13 مرداد 1394 ساعت 09:17
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین