خبر

نفت و طلا نخستین هفته آگوست را با کاهش قیمت آغاز کردند

دیروز، هر دلار آمریکا بدون تغییر به قیمت 3315 تومان معامله شد. قیمت دلار هفته گذشته همراه با افزایش تقاضا در بازار ارز از سطح 3300 تومانی عبور کرد. عبور از این سطح روانی نشان داد احتمال کاهش شدید قیمت دلار، حتی در صورت توافق هسته‌ای پایین است. این موضوع تقاضاهایی را که پیش از این در انتظار گشایش‌های هسته‌ای بودند به تدریج روانه بازار کرده است. در این میان، حضور پررنگ صرافی بانک‌ها جهت تقویت سمت عرضه مانع از رشد هیجانی قیمت‌ها شد. به این ترتیب، افزایش عرضه از سوی بازارسازهای ارز، به ویژه در روز یکشنبه نگرانی‌ها از سمت عرضه را تا حدود زیادی کاهش داده است. بر این اساس، روز گذشته نیز، با وجود کمتر بودن عرضه از سوی این عاملان ثبات قیمتی دلار را شاهد بودیم. بنابراین، مجددا احتمال ثبات نسبی قیمت‌های ارز افزایش یافته است. / دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 4 هزار تومانی به قیمت 876هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که قیمت دلار بدون تغییر بود، بنابراین افت نسبی قیمت طلای جهانی باعث کاهش قیمتی سکه شد. همچنین، عدم همراهی سکه با دلار در معاملات یکشنبه یکی دیگر از عوامل فشار بر قیمت سکه بود. به عبارت دقیق‌تر، دلار در ابتدای معاملات این روز با افزایش قیمت مواجه شد و سکه را نیز با خود همراه کرد. در ادامه اما، با وجود افت قیمت دلار، سکه نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداد و سطوح بالای قیمتی خود را حفظ کرد. این موضوع بار دیگر تاکید می‌کند که سکه نسبت به عوامل اثرگذار واکنش بسیار آهسته‌ای دارد؛ در نتیجه این امر، حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی آن) همچنان در سطوح 20 هزار تومانی است.

بازار سهام

حرکت تناوبی شاخص با دامنه محدود
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد 96 واحدی (معادل 14/ 0درصد) مواجه شد. در این شرایط، به نظر می‌رسد فعالیت معامله‌گران با نگاه کوتاه‌مدت در بورس تهران افزایش یافته است. این دسته از معامله‌گران در قیمت‌های پایین به امید دستیابی به سود‌های کوتاه‌مدت دست به خرید می‌زنند. بورس تهران پس از دوران اوج خود در سال 92، روی مدار نزولی قرار گرفته است. بسیاری از فعالان این بازار بازگشت رونق به بورس تهران را در گرو رسیدن به توافق هسته‌ای می‌دانستند، اما شاخص در روزهای پس از توافق همچنان روند نزولی را تجربه کرد. از سوی دیگر، با افت قیمت جهانی کالاها، فشار عوامل بنیادی بر قیمت سهام نیز تشدید شد که افزایش فروش سهام را به دنبال دارد. با شروع این موج، سایر فعالان که نگاه کوتاه‌مدتی به سرمایه‌گذاری دارند، در صف فروش قرار گرفتند.


بازار ارز

کاهش نگرانی‌ها از سمت عرضه
دیروز، هر دلار آمریکا بدون تغییر به قیمت 3315 تومان معامله شد. قیمت دلار هفته گذشته همراه با افزایش تقاضا در بازار ارز از سطح 3300 تومانی عبور کرد. عبور از این سطح روانی نشان داد احتمال کاهش شدید قیمت دلار، حتی در صورت توافق هسته‌ای پایین است. این موضوع تقاضاهایی را که پیش از این در انتظار گشایش‌های هسته‌ای بودند به تدریج روانه بازار کرده است. در این میان، حضور پررنگ صرافی بانک‌ها جهت تقویت سمت عرضه مانع از رشد هیجانی قیمت‌ها شد. به این ترتیب، افزایش عرضه از سوی بازارسازهای ارز، به ویژه در روز یکشنبه نگرانی‌ها از سمت عرضه را تا حدود زیادی کاهش داده است. بر این اساس، روز گذشته نیز، با وجود کمتر بودن عرضه از سوی این عاملان ثبات قیمتی دلار را شاهد بودیم. بنابراین، مجددا احتمال ثبات نسبی قیمت‌های ارز افزایش یافته است.


بازار سکه

واکنش کند سکه به عوامل اثرگذار
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 4 هزار تومانی به قیمت 876هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که قیمت دلار بدون تغییر بود، بنابراین افت نسبی قیمت طلای جهانی باعث کاهش قیمتی سکه شد. همچنین، عدم همراهی سکه با دلار در معاملات یکشنبه یکی دیگر از عوامل فشار بر قیمت سکه بود. به عبارت دقیق‌تر، دلار در ابتدای معاملات این روز با افزایش قیمت مواجه شد و سکه را نیز با خود همراه کرد. در ادامه اما، با وجود افت قیمت دلار، سکه نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداد و سطوح بالای قیمتی خود را حفظ کرد. این موضوع بار دیگر تاکید می‌کند که سکه نسبت به عوامل اثرگذار واکنش بسیار آهسته‌ای دارد؛ در نتیجه این امر، حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی آن) همچنان در سطوح 20 هزار تومانی است.

بازار طلای جهانی

نوسان محدود اونس زیر 1100 دلار
دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1092 دلار معامله می‌شد. روز گذشته، گزارشی از شاخص PMI چین با رقم 8/ 47 منتشر شد که کمتر از میزان انتظار بود و به کمترین مقدار خود در دو سال گذشته (جولای 2013) رسیده است. با تیره‌تر شدن چشم‌انداز بازار چین، انتظار می‌رود تقاضا، به ویژه تقاضای فیزیکی برای طلا بیش از پیش کاهش یابد (با توجه به اینکه چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده شمش طلا محسوب می‌شود). همچنین رشد شاخص دلار آمریکا بر افت قیمت‌ها فشار وارد می‌کرد؛ بنابراین آمارهایی نظیر نرخ تورم و شاخص خرید مدیران آمریکا که در لحظه تنظیم این گزارش منتشر نشده بود، اثرگذاری مهمی بر قیمت فلز زرد خواهند داشت. پایان هفته نیز آمار اشتغال‌زایی که نشانه‌ای برای زمان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو است، مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازار طلای جهانی خواهد بود.


بازار اوراق مسکن

تداوم ثبات قیمتی «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) افت اندک 06/ 0 درصدی را تجربه کردند و به قیمت 72 هزار و 638 تومان معامله شدند. در این شرایط، برای ششمین روز متوالی حرکت قیمتی این اوراق را در کانال 72 هزار تومانی شاهد هستیم. به این ترتیب، تعادل عوامل مثبت و منفی، ثبات قیمتی این اوراق را به دنبال داشته است. در این میان، افزایش سقف وام مسکن باعث شده افرادی که متقاضی مسکن هستند، سپرده خود را برای دریافت وام نزد بانک مسکن قرار دهند. بنابراین بخشی از تقاضا از «تسه»ها به این وام‌‌ها منتقل شده است. با این حال، همچنان سود کمتر وام در قیمت‌های فعلی «تسه»ها نسبت به وام‌های جدید مشاهده می‌شود. این موضوع در کنار روند طولانی دریافت وام‌‌های جدید باعث شده همچنان جذابیت قیمتی برای «تسه» وجود داشته باشد.


بازار نفت

چشم‌انداز تیره طلای سیاه
دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 46 دلار معامله می‌شد. روند نزولی قیمت نفت در ششمین هفته متوالی ادامه یافت که مازاد عرضه نفت همچنان مهم‌ترین عامل این روند است. با وجود کاهش تولیدات عراق در ماه گذشته، همچنان کل تولیدات اوپک بیش از میزان مقرر آن (30 میلیون بشکه در روز) بوده است یعنی بیش از 32 میلیون بشکه. تولیدکنندگان بزرگ نفتی با پیش‌بینی تداوم کاهش قیمت‌ها (تا پنج سال آینده) اقدام به کاهش هزینه‌ها از طریق تعدیل نیروی کار خود کرده‌اند. این اقدام در شل، بر اساس گزارش‌های مالی فصلی منتشرشده این شرکت صورت گرفت. اقدام مشابه در بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفتی مانند شورون آمریکا نیز صورت گرفت که دیروز خبر آن را اعلام کرد. به هر حال، آمار اقتصادی ضعیف چین و تداوم مازاد عرضه همچنان فضای بازار نفت را «خرسی» نشان می‌دهند.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
سه شنبه 13 مرداد 1394 ساعت 09:09
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین