خبر

چرا قیمت دلار بالا رفت؟ / خروج از موقعیت «دپوی» ارزی

روز شنبه، تلاش معامله‌گران برای بالا بردن قیمت دلار موجب شد که این ارز کار خود در هفته جاری را با افزایش قیمت آغاز کند و با 10 تومان رشد به قیمت 3315 تومان برسد. در رابطه با افزایش قیمت شنبه دو نشانه متفاوت وجود داشت. نشانه اول «تحرکات معامله‌گران غیررسمی» و نشانه دوم «وجود آربیتراژ ارزی» بود. در بازار ارز شنبه، نشانه‌هایی وجود داشت که نمایانگر آن بود که نوسان روز گذشته با هدف بالا بردن قیمت از سوی معامله‌گرانی صورت گرفت که قصد داشتند دلار «دپو» شده خود را در بالاترین نرخ ممکن «خالی» کنند. این معامله‌گران برای فروش دلار خود سعی کردند با افزایش تحرکات و «رفتارهای ایذایی»، افزایش قیمت را رقم بزنند. رفتار ایذایی به رفتار کسی گفته می‌شود که با وجود توان کمتر، دست به حمله ناگهانی به حریف خود می‌زند تا موجب غافلگیری او ‌شود. معامله‌گران غیررسمی نیز در ابتدای روز شنبه که فعالیت بازیگران بازارساز رسمی کاهش یافته بود، از فرصت استفاده کردند و با رفتار ایذایی افزایش خریدهای ارزی نقدی و آتی، زمینه بالا رفتن قیمت را فراهم کردند.

به گفته برخی فعالان، با انتشار خبر «آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک» از سوی اتحادیه اروپا و خارج شدن دو شرکت نفتی ایرانی از تحریم‌های این اتحادیه، انتظار ‌می‌رفت که قیمت دلار روز شنبه در مسیر کاهشی قرار بگیرد، اما معامله‌گران ارزی که در هفته گذشته ارز زیادی خریده بودند، در برابر کاهش قیمت با افزایش تحرکات مقاومت کردند تا بتوانند در قیمت‌های بالاتر دلار خود را بفروشند و از تبدیل آن به ریال کسب سود کنند.

اما نشانه دومی که در بازار ارز برای افزایش قیمت وجود داشت و از سوی فعالان ارزی عنوان شد به رخ دادن آربیتراژ ارزی در منطقه«ترکیه» مربوط بود. به این ترتیب، آربیتراژ ارزی که در 2ماه گذشته بین بازارهای تهران و منطقه سلیمانیه عراق اتفاق افتاده بود، این بار بین دو بازار ایران و ترکیه رخ داد. به گفته فعالان، پایین بودن ارزش دلار بازار داخلی نسبت به کشور همسایه موجب شد که ارز ارزان‌تر از بازار تهران خارج و به بازار ترکیه وارد شود. در نتیجه این خروج، حجم ارز موجود در بازار کم بود؛ عاملی که خود به تحرکات معامله‌گران غیررسمی دامن زد. افزایش قیمتی دلار و بازگشت اونس در بعدازظهر روز جمعه موجب شد که قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز 8 هزار تومان رشد کند و به قیمت 879 هزار تومان برسد.

رفتار بازارساز
تا ساعت یک بعدازظهر روز شنبه، بازیگران بازارساز رسمی عرضه چندانی نداشتند؛ معامله‌گران غیررسمی، در این فضا از کاهش فعالیت بازارساز استفاده کردند تا با رفتارهای ایذایی و افزایش حجم معاملاتی خود، دلار را به سمت قیمت‌های بالاتر هدایت کنند.

از ساعت یک بعدازظهر، عرضه ارز بازیگران بازارساز رسمی افزایش یافت تا شدت نوسان افزایشی، کاهش یابد. عرضه آنها موجب شد که بهای دلار در نیمه دوم روز در مسیر کاهشی قرار بگیرد و بخشی از افزایش ابتدای روز جبران شود. شاخص بازار ارز که تا ساعت 2 بعدازظهر به قیمت 3320 تومان هم رسیده بود، با عرضه بازیگران بازارساز به قیمت 3315 تومان رسید. صرافی‌های مجاز نیز در ساعات انتهایی روز قیمت 3325 تومان را بر تابلوی خود ثبت کردند، اما نرخ ناشی از عرضه و تقاضای عمده همان 3315 تومان بود.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
یکشنبه 11 مرداد 1394 ساعت 11:37
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین