خبر

کش و قوس‌های قیمتی طلا و نفت / تقابل عوامل متضاد در بازارهای جهانی رقم زد

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 2/ 1 درصدی به قیمت 3305تومان معامله شد. انتظار برای نتیجه نهایی مذاکرات هسته‌ای در ابتدای سال، حالت انتظاری را در اقتصاد کشور به وجود آورده بود. این انتظار، اثرات خود را در بازار ارز منعکس کرد و با کاهش تقاضا افت قیمتی دلار را رقم زد. با این حال، بیشتر کارشناسان و همچنین مسوولان اقتصادی کشور کاهش شدید قیمت دلار، حتی با رسیدن به توافق هسته‌ای را دور از انتظار می‌دانستند و معتقدند کاهش بیش از حد قیمت ارز می‌تواند برای اقتصاد کشور مضر باشد، زیرا توان رقابت را از تولیدکنندگان داخلی در برابر کالاهای وارداتی می‌گیرد. در این شرایط، روز پنج‌شنبه، دلار از سوی صرافی بانک‌ها در قیمت 3300 تومان عرضه می‌شد، با این حال، تقاضای به وجود آمده پس از دستیابی به توافق مانع کاهش قیمت دلار شد. / هر سکه طرح جدید با افت هفتگی 1/ 0 درصدی به قیمت 871 هزار تومان معامله شد. این در حالی است که دلار و اونس در این مدت مجموعا رشد 7/ 1 درصدی را تجربه کردند. با این حال، همچنان حباب قیمتی بیش از 20 هزار تومانی در قیمت سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) به چشم می‌خورد. این موضوع مقاومت قیمتی سکه در برابر افت بیشتر را با وجود فشار بازارهای اثرگذار نشان می‌دهد. از سوی دیگر، با توجه به چشم‌انداز منفی در بازار طلای جهانی و تثبیت قیمت اونس زیر 1100 دلار، انتظار می‌رود اثر موضوع با تاخیر به بازار سکه منعکس شود. به‌طوری که کاهش قیمت اونس در معاملات پنج‌شنبه، افت قیمت سکه را رقم زد. این روزها نیز، نوسانات شدید قیمت دلار و اونس طلای جهانی دور از انتظار است.

بازار سهام

دومین هفته منفی بورس پس از توافق
شاخص کل بورس تهران با افت هفتگی 3/ 1 درصدی برای دومین هفته متوالی پس از اعلام توافق هسته‌ای به روند نزولی خود ادامه داد. به این ترتیب، با سه پله نزول از دوران اوج خود در تیر ماه (69 هزار واحد) وارد کانال 66 هزار واحدی شده است. هرچند گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها و همچنین وضعیت آنها در مجامع وضعیت نسبتا نامطلوبی را در کوتاه‌مدت نشان می‌دهد، اما امیدواری به آینده بازار سهام مانع از تداوم روند نزولی خواهد شد. اثر این موضوع را در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد بودیم، به‌طوری که رفت و آمدهای مقامات و سرمایه‌گذاران کشورهای اروپایی و همچنین اعلام برخی قراردادهای مهم به ویژه در گروه خودرویی باعث رشد شاخص کل طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شد. با این حال، بازگشایی برخی نمادهای باقی‌مانده ممکن است شوک‌های منفی به بازار وارد کنند.


بازار ارز

بازگشت تقاضا به بازار ارز
هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 2/ 1 درصدی به قیمت 3305تومان معامله شد. انتظار برای نتیجه نهایی مذاکرات هسته‌ای در ابتدای سال، حالت انتظاری را در اقتصاد کشور به وجود آورده بود. این انتظار، اثرات خود را در بازار ارز منعکس کرد و با کاهش تقاضا افت قیمتی دلار را رقم زد. با این حال، بیشتر کارشناسان و همچنین مسوولان اقتصادی کشور کاهش شدید قیمت دلار، حتی با رسیدن به توافق هسته‌ای را دور از انتظار می‌دانستند و معتقدند کاهش بیش از حد قیمت ارز می‌تواند برای اقتصاد کشور مضر باشد، زیرا توان رقابت را از تولیدکنندگان داخلی در برابر کالاهای وارداتی می‌گیرد. در این شرایط، روز پنج‌شنبه، دلار از سوی صرافی بانک‌ها در قیمت 3300 تومان عرضه می‌شد، با این حال، تقاضای به وجود آمده پس از دستیابی به توافق مانع کاهش قیمت دلار شد.


بازار سکه

انعکاس آرام افت اونس در بازار سکه
هر سکه طرح جدید با افت هفتگی 1/ 0 درصدی به قیمت 871 هزار تومان معامله شد. این در حالی است که دلار و اونس در این مدت مجموعا رشد 7/ 1 درصدی را تجربه کردند. با این حال، همچنان حباب قیمتی بیش از 20 هزار تومانی در قیمت سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) به چشم می‌خورد. این موضوع مقاومت قیمتی سکه در برابر افت بیشتر را با وجود فشار بازارهای اثرگذار نشان می‌دهد. از سوی دیگر، با توجه به چشم‌انداز منفی در بازار طلای جهانی و تثبیت قیمت اونس زیر 1100 دلار، انتظار می‌رود اثر موضوع با تاخیر به بازار سکه منعکس شود. به‌طوری که کاهش قیمت اونس در معاملات پنج‌شنبه، افت قیمت سکه را رقم زد. این روزها نیز، نوسانات شدید قیمت دلار و اونس طلای جهانی دور از انتظار است.


بازار طلای جهانی

انتظار در شرایط ناامیدی به اونس
دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1081 دلار معامله می‌شد. اعضای کمیته آزاد فدرال رزرو آمریکا (FOMC) در آخرین جلسه خود به افزایش نرخ سود تا پایان سال منوط به ادامه روند رو به ‌بهبود اقتصاد اشاره داشتند. در ادامه، مقدار تولید ناخالص داخلی آمریکا (GDP) برای سه ماه دوم 2015 رشد 3/ 2 درصدی را نشان می‌دهد. گرچه این مقدار از انتظارات پیشین کارشناسان (یعنی 6/ 2 درصد) کمتر بود، اما در مقایسه با سه ماه نخست (رشد 6/ 0 درصدی GDP) حاکی از بهبود اقتصاد این کشور است. انتشار این آمار، نگاه معامله‌گران را بار دیگر به افزایش نرخ سود تا پایان سال جلب کرد و در نتیجه، افت قیمتی طلا را رقم زد. بنابراین، نزدیک شدن به هدف‌گذاری‌های اقتصادی فدرال رزرو مانند نرخ تورم عمومی و همچنین نرخ بیکاری احتمال افزایش نرخ سود تا پایان سال را تقویت می‌کند.


بازار اوراق مسکن

برآیند صفر «تسه»ها در معاملات هفتگی
در پایان معاملات هفتگی، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) تقریبا بدون تغییر و به قیمت 72 هزار و 420 تومان معامله شدند. این در حالی بود که ابتدای هفته تا مرز 70 هزار تومان نیز پایین آمده بودند، اما مجددا با افزایش تقاضا به میانه محدوده 75-70 هزار تومانی رسیدند. تداوم رکود معاملات در بازار مسکن (افت تقاضا) از یکسو و تقویت سمت عرضه اوراق تسهیلات از طرف دیگر مانع رشد قیمت‌ها در بازار «تسه»ها شده است. جذب سپرده در صندوق پس‌انداز مسکن یکم نیز یکی دیگر از عواملی است که باعث کاهش تقاضای اوراق تسهیلات مسکن فرابورس شده است. با این حال، در قیمت‌های فعلی «تسه»ها سود واقعی وام مسکن کمتر از 20 درصد می‌شود که نسبت به سایر تسهیلات فعلی جذابیت دارد و در نتیجه افت بیش از اندازه قیمت «تسه»ها دور از انتظار است.


بازار نفت

رفت و برگشت قیمتی در بازار نفت
دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 5/ 47 دلار معامله می‌شد. آخرین آمار منتشرشده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) بر کاهش 8/ 4 میلیون بشکه‌ای ذخیره نفت تجاری این کشور اشاره داشت. بر این اساس، نشانه‌هایی از تقویت سمت تقاضا، باعث رشد قیمت نفت شد. به این ترتیب، قیمت نفت WTI در روز پنج‌شنبه رشد تا سطوح 49 دلار را نیز تجربه کرد. در ادامه اما، رشد 3/ 2 درصدی تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماه دوم سال جاری بر روند رو به بهبود اقتصاد این کشور تاکید داشت که منجر به رشد شاخص دلار آمریکا و در نتیجه فشار بر قیمت نفت شد. با این حال، دبیر کل سازمان اوپک افت بیشتر قیمت‌ها در بازار نفت را دور از انتظار عنوان کرد و افزود: انتظار می‌رود افزایش تقاضا، رشد اخیر تولید را جبران کند.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
شنبه 10 مرداد 1394 ساعت 06:42
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین