خبر

چرا طلا جذابیتش را از دست داده است؟

نتایج بررسی بانک مرکزی از تحولات بازار جهانی طلا در هفته منتهی به 26 ژوئیه 2015-4 مرداد 94 نشان میدهد که در این هفته کمبود نقدینگی در بازارهای آسیایی به افت شدید قیمت طلا منجر شد.پس از آن نیز تقویت دلار و احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا، از افت قیمت طلا حمایت کردند. اگرچه سودگیری و افت در بازارهای سهام در برخی روزهای هفته توانست تا حدودی کاهش قیمت طلا را جبران کند.براساس این گزارش، نوسانات هفته گذشته قیمت طلا در بازار نیویور در محدوده 1102.05-1089.34 دلار برای هر اونس در نرخ‌های پایانی ثبت شد. متوسط بهای طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل، 4.51 درصد کاهش یافت.طی روز دوشنبه، بهای طلا با بیش از 4 درصد افت کمترین سطح 5 سال گذشته را به ثبت رساند. موج ناگهانی فروش در بازارهای شانگهای و نیویورک، اصلی‌ترین دلیل افت ارزش طلا بود. در ساعات ابتدایی این روز بازارهای آسیایی با کمبود نقدینگی مواجه شد و توانست موج گسترده‌ای از فروش طلا را به ثبت برساند. معامله‌گران دیگر جذابیتی در بازار طلا نیافته و در پی خروج از این بازار نیاز به نقدینگی داشتند و اقدام به فروش نمودند.

پس از افت شدید در روز دوشنبه بهای طلا، روز سه شنبه قیمت فلز زرد رنگ اندکی افزایش یافت. کاهش تقاضای طلا از سوی هند و آمادگی بسیاری از معامله گران برای افت بیشتر قیمت به واسطه انتظار افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در سال جاری افت روز گذشته بود که حدود 0.2 درصد از آن در روز سه شنبه جبران شد. دلیل اصلی افزایش ارزش این روز را می‌توان به سودگیری از قیمت‌های ناچیز عنوان کرد.
روز چهارشنبه، بار دیگر بهای طلا به کمترین سطح 5 سال گذشته کاهش یافت. پس از افت قابل ملاحظه ابتدای هفته، جذابیت بازار طلا در بین معامله گران به شدت افت کرده است. به علاوه، افزایش ارزش دلار نیز در افت قیمت طلا در این روز تأثیر داشت.
روز پنجشنبه، قیمت طلا باز هم کاهش یافت. کاهش بیشتر از انتظار متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا با تقویت دلار به افت بهای طلا منجر شد. در مجموع به دلیل اینکه فعالان بازار در نهایت ماه دسامبر را زمان افزایش نرخ بهره در آمریکا می‌دانند، احتمال افت قیمت تا این رخداد وجود خواهد داشت.
روز جمعه، قیمت طلا افزایش یافت. کاهش ارزش دلار و نیز افت بازار سهام در آمریکا از دلایل افزایش قیمت طلا در این روز بودند.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 9 مرداد 1394 ساعت 19:15
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین