خبر

بورس تهران در مسیر بهبود؟ / گرانی طلا ودلار

برای دومین روز متوالی پس از نزول 7 روزه بازار سهام پس از اعلام توافق هسته‌ای، امروز نماگر بازار رشد 291 واحدی را تجربه کرد و به رقم 66 هزار و 780 واحدی رسید. افزایش 0.44 درصدی شاخص کل این بازار در حالی رخ داد که حجم و ارزش کل مبادلات نسبت به روز سه‌شنبه به ترتیب با رشد 66.6 و 64.71 درصدی همراه شد. حکشتی، رمپنا و وتجارت سه نمادی بودند که امروز بیشترین اثر مثبت را بر رشد شاخص کل بازار به ترتیب به میزان 89.6، 7.84 و 47.58 واحد داشتند، در حالی که نماد فملی که در ساعات پایانی معاملات بازار سهام پس از برگزاری مجمع عمومی بازگشایی شد به تنهایی اثر منفی 134.52 واحدی را در برآورد نماگر این بازار گذاشت.

کارشناسان بازار سهام، اخبار منتشر شده حول رفت و آمد مقامات سیاسی کشورهای اروپایی به کشور و زمزمه همکاری مشترک مدیران خودرویی ایران با برندهای معتبر دنیا را مهمترین عامل در جهت اقبال دوباره معامله‌گران به خرید سهام شرکت‌های خودرویی در این روز عنوان می‌کنند. کمااینکه انتشار اخبار مثبت پیرامون برقراری مجدد سوئیفت بانکی پس از توافق هسته‌ای نیز موجب شده تا بار دیگر سهام گروه بانکی بر مدار افزایش قیمت قرار گیرند.

چشم‌انداز مثبتی که توافق جامع هسته‌ای و لغو تحریم‌ها در برابر فعالان بازار گشوده است موجب شده تا به رغم کاهش چند روزه شاخص بعد از اعلام این رخداد تاریخی در 23 تیرماه، شاهد روند مثبت بورس از یک ماه تاکنون و پیش‌بینی تداوم این مسیر در یک بازه میان‌مدت تا بلندمدت بر اساس گشایش‌های اقتصادی شکل گرفته و بازخورد لغو تحریم‌ها در صنایع کلیدی و شاخص کشور همچون بانکی‌ها، خودرو، شیمیایی‌ و ... باشیم.

تثبیت قیمت جهانی طلا در آستانه برگزاری نشست فدرال رزرو
قیمت جهانی طلا هرچند امروز با رشد نسبی نسبت به روز سه‌شنبه همراه شده، اما در آستانه برگزاری نشست دو روزه فدرال ررزو بهای این فلز ارزشمند کمتر از 1100 دلار در هر اونس تثبیت شده است. به گزارش رویترز قیمت طلا همچنان نزدیک به پایین‌ترین سطح خود در 5 سال گذشته قرار دارد و سرمایه گذاران بین المللی منتظر انتشار بیانیه نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا هستند تا در خصوص سرمایه گذاری در بازارهای جهانی تصمیم گیری کنند.

قیمت هر اونس طلا امروز چهارشنبه بدون تغییر محسوسی نسبت به روز گذشته تا زمان تنظیم این گزارش به 1096 دلار رسیده است. قیمت طلا هفته قبل اما تا 1077 دلار در هر اونس کاهش یافت که پایین‌ترین رقم از فوریه 2010 میلادی به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد مقامات فدرال رزرو در پایان نشست امروز خود سیگنال‌های بیشتری را در خصوص وضعیت نرخ بهره و سیاست های پولی به بازار منعکس می‌کنند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است به احتمال زیاد افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست سپتامبر یا دسامبر فدرال رزرو کلید می‌خورد. موسسه جی‌اف‌ام‌اس هم در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده است که تقاضای جهانی طلا در سه ماه دوم امسال به کمترین میزان از سال 2009 میلادی رسیده است. افت شدید واردات طلای هند و چین فاکتورهای مهمی در این مساله بوده است. در بازار داخل نیز هر قطعه سکه با رشد هزار تومانی به 879 هزار تومان رسید.

دلار به کانال 3300 تومان بازگشت
در بازار امروز نرخ انواع ارزها هم گران شد در این نرخ دلار به نسبت روز گذشته با تغییر بیشتری مواجه شد و با رشد حدود 100 به حدود 3303 تومان رسید. و پس یکماه دوباره دلار به کانال 3300 واحدی بازگشت. براین اساس دلار آمریکا 3303 تومان، یورو 3660 تومان، پوند 5145 تومان، درهم امارات 900 تومان، لیر ترکیه 1230 تومان و یوان چین 540 تومان رسید.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
چهارشنبه 7 مرداد 1394 ساعت 19:48
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین