خبر

تغییرات غیرمنتظره قیمت طلا از کجا ناشی می‌شود؟

میلتون برگ، رئیس و استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت «ام‌بی ادوایزور» با حضور در شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» به تحلیل وضعیت بازار طلا و موقعیت‌های سرمایه‌گذاری در این بازار پرداخت. میلتون برگ در گفت‌وگو با تلویزیون «بلومبرگ» اظهار کرد: من در دهه 1980 برای مدتی ریاست یک صندوق ذخیره طلا را بر عهده داشتم و در‌ آن دوران تحقیقات زیادی انجام دادم و چیزی که نظرم را جلب کرد این بود که مردم ارزش طلا را به‌درستی نمی‌شناسند. برگ گفت: برای مثال همه فکر می کنند که قیمت طلا از حد مشخصی کمتر نمی‌شود، با این‌حال نرخ تورم از دهه 1980 تا 2000 دو برابر شد و قیمت طلا از 850 دلار در هر اونس به 230 دلار کاهش یافت. وی ضمن تأکید بر اینکه طلا به هیچ کالای دیگری شباهت ندارد، افزود: طلا، یک کالای پیچیده است که در طولانی مدت همراه با نرخ تورم رشد می‌کند. تمام کالاها مصرفی هستند. نفت، گندم و حتی نقره نیز مصرف و تمام می‌شود، اما طلا این‌طور نیست. یا تبدیل به دکمه سردست و گردنبند کسی می‌شود، یا در صندوق‌های بانک‌های مرکزی جهان ذخیره می‌شود.وی افزود: تولید هر سال افزایش می‌یابد و انتظار می‌رود تقاضا نیز به همین ترتیب افزایش پیدا کند، اما این‌طور نیست. شیوه قیمت‌گذاری طلا نیز بر اساس قدرت خرید تعیین می‌شود. یک مثال خوب، مقایسه طلا با شکلات «هرشی» است که من روی آن مطالعه کرده بودم.

برگ تصریح کرد: قیمت یک اونس طلا در دهه 80 با 2850 قطعه شکلات هرشی برابر بود و در سال 2011 نیز یک اونس طلا برابر با 2850 اونس شکلات هرشی بود. در نتیجه می‌بینیم این نسبت در سال‌های 1980 و 2011 برابر بوده است.

او اظهار عقیده کرد: تاریخ نشان داده که هر بازاری که بالاتر از حد واقعی ارزش‌گذاری شده، همیشه در صورت افت به زیر ارزش واقعی رسیده است. اما رفتار طلا همیشه عجیب‌تر از سایر کالاها است. یک لحظه قیمت بالا و لحظه بعد پایین است. با این حال فکر می‌کنم طلا در نهایت جایی بین 700 تا 950 دلار در هر اونس ثابت خواهد ماند.

میلتون برگ توضیح داد که در شیوه مقایسه و مطالعه وی روی طلا، اگر برابر قیمت یک اونس طلا، بتوان چیزهای زیادی خرید یعنی قیمت بالاتر از ارزش آن است و برعکس.

وی تأکید کرد: حتی امروزه نیز قیمت طلا بیش از حد بالا است؛ اما از نظر فنی می‌دانیم که قیمت به طور ناگهانی افت می کند و هرگز در جایگاه مناسب ثابت نمی‌شود.

مجری «بلومبرگ» تصریح کرد که برای اولین بار از سال 2006 است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری علیه طلا خرید و فروش می‌کند. برگ در پاسخ گفت: هنوز چند تن از موفق‌ترین صاحبان صندوق‌های سرمایه گذاری در وال استریت موافق خرید طلا هستند. آنها همواره طلا خریده‌اند، نگهداشته‌اند و هرگز نفروخته‌اند.

برگ در نهایت تأکید کرد: به طلا نیز در نهایت باید مثل یک کالا نگاه کرد که ممکن است قیمتش بالا و پایین شود. مردم سرانجام دریافته‌اند که بازار در حال حاضر بی‌رونق است و احتمالاً این‌طور نیز ادامه پیدا کند، اگرچه ممکن است برای مدت کوتاهی قیمت‌ها کمی بالا رود.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
چهارشنبه 7 مرداد 1394 ساعت 19:46
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین