خبر

اعتدال در بازارهای داخلی؛ انتظار در بازارهای جهانی

دیروز، سکه طرح جدید با رشد 3 هزار تومانی به قیمت 878 هزار تومان معامله شد. هرچند اونس طلای جهانی تغییرات محسوسی را نسبت به روز قبل تجربه نکرد، اما دلار رشد قیمتی را تجربه کرد که به دنبال آن قیمت سکه را با خود همراه ساخت. هفته گذشته با واکنش خنثی سکه نسبت به ریزش اونس، افزایش فاصله قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی (در نظر گرفتن قیمت دلار و اونس برای محاسبه قیمت سکه) رقم خورد (حباب قیمتی سکه). در این شرایط، با وجود حباب 20 هزار تومانی در قیمت سکه، حرکت قیمتی سکه را با تغییرات دلار شاهد هستیم. در این شرایط، نوسانات شدید قیمتی دلار دور از انتظار است؛ از سوی دیگر بازار اونس طلا احتمالا امشب از حالت انتظاری خارج می‌شود که می‌تواند پنج‌شنبه اثرات خود را بر قیمت سکه داشته باشد. / دیروز ساعت 16، اونس طلا به قیمت 1092 دلار معامله ‌شد. گرچه برخی تصور داشتند افت بازار سهام چین باعث افزایش تقاضای طلا از سوی افراد محافظه‌کار می‌شود، اما همان‌طور که اشاره شده بود ضعف اقتصاد چین به معنای کاهش تقاضای فیزیکی طلا است. در این خصوص، واردات طلای چین در ماه ژوئن به کمترین مقدار در 10 ماه پیش از آن رسید. در این شرایط، نشست فدرال رزرو که از روز گذشته آغاز شده و امشب نتیجه آن اعلام می‌شود، عامل انتظار در بازار طلا است. هرچند انتظار بسیاری از فعالان اقتصادی این است که فدرال رزرو حداقل یک بار تا پایان سال 2015 نرخ سود را افزایش می‌دهد، اما برخی اثر منفی افت قیمت جهانی کالاها و رشد شاخص دلار بر نرخ تورم آمریکا را عامل تردید فدرال رزرو برای انجام این اقدام عنوان می‌کنند.

بازار سهام

ورود شاخص به فاز استراحت
پس از هفت روز افت متوالی، شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد اندک 48 واحدی (معادل 1/ 0 درصد) همراه شد. در شرایط تراکم مجامع عمومی سالانه در هفته گذشته، عملکرد ضعیف بسیاری از شرکت‌ها (مانند بانک ها) را شاهد بودیم که فضای منفی بازار سهام را تشدید کرده بودند و با بازگشایی آنها، افت 7/ 1 درصدی شاخص را در سه روز ابتدایی هفته رقم زدند. همان طور که پیش تر اشاره شده بود، در حالی که ضعف عمومی مالی در ساختار شرکت‌ها وجود دارد، اما رفع تحریم ‌های اقتصادی می‌تواند در جهت بهبود وضعیت کنونی نقش مهمی ایفا کند. این موضوع تا حدود زیادی از قیمت‌ها حمایت می‌کند با این حال همچنان توقف نماد برخی شرکت ‌های مهم نظیر فولاد مبارکه اصفهان با وجود برگزاری مجامع مشاهده می‌شود که در صورت بازگشایی می‌توانند شوک‌های مقطعی را به بازار اعمال کنند.

بازار ارز

تعادل قیمت در سطح 3300 تومانی
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد 10 تومانی به قیمت 3305 تومان معامله شد. عبور آرام از سطح روانی 3300 تومانی سبب شده ادامه رشد قیمتی با مقاومت مواجه شود. این موضوع باعث ایجاد فضای احتیاطی در معاملات دلار شده و نوسانات قیمتی را به مقادیر بسیار اندکی (حدود چند تومان) محدود کرده است. بر این اساس، در حالی‌که روز گذشته میزان عرضه از سوی صرافی بانک‌ها (بازی‌گردان‌های بازار) نسبت به روز قبل کم شده بود، اما در مواجهه با سطح مزبور، مقاومت قیمتی در برابر رشد قیمت‌ها مشاهده می‌شد. به نظر می‌رسد معامله‌گران یک بازه قیمتی 20 تومانی را حول این سطح انتظار دارند (3320-3280 تومان)، که نزدیک شدن قیمت‌ها به سقف یا کف این بازه، واکنش برای متعادل کردن مجدد قیمت‌ها را به دنبال دارد. بنابراین نوسانات شدید دلار در این روزها دور از انتظار است.


بازار سکه

همگامی سکه با دلار
دیروز، سکه طرح جدید با رشد 3 هزار تومانی به قیمت 878 هزار تومان معامله شد. هرچند اونس طلای جهانی تغییرات محسوسی را نسبت به روز قبل تجربه نکرد، اما دلار رشد قیمتی را تجربه کرد که به دنبال آن قیمت سکه را با خود همراه ساخت. هفته گذشته با واکنش خنثی سکه نسبت به ریزش اونس، افزایش فاصله قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی (در نظر گرفتن قیمت دلار و اونس برای محاسبه قیمت سکه) رقم خورد (حباب قیمتی سکه). در این شرایط، با وجود حباب 20 هزار تومانی در قیمت سکه، حرکت قیمتی سکه را با تغییرات دلار شاهد هستیم. در این شرایط، نوسانات شدید قیمتی دلار دور از انتظار است؛ از سوی دیگر بازار اونس طلا احتمالا امشب از حالت انتظاری خارج می‌شود که می‌تواند پنج‌شنبه اثرات خود را بر قیمت سکه داشته باشد.


بازار طلای جهانی

اونس طلا در فاز انتظاری
دیروز ساعت 16، اونس طلا به قیمت 1092 دلار معامله ‌شد. گرچه برخی تصور داشتند افت بازار سهام چین باعث افزایش تقاضای طلا از سوی افراد محافظه‌کار می‌شود، اما همان‌طور که اشاره شده بود ضعف اقتصاد چین به معنای کاهش تقاضای فیزیکی طلا است. در این خصوص، واردات طلای چین در ماه ژوئن به کمترین مقدار در 10 ماه پیش از آن رسید. در این شرایط، نشست فدرال رزرو که از روز گذشته آغاز شده و امشب نتیجه آن اعلام می‌شود، عامل انتظار در بازار طلا است. هرچند انتظار بسیاری از فعالان اقتصادی این است که فدرال رزرو حداقل یک بار تا پایان سال 2015 نرخ سود را افزایش می‌دهد، اما برخی اثر منفی افت قیمت جهانی کالاها و رشد شاخص دلار بر نرخ تورم آمریکا را عامل تردید فدرال رزرو برای انجام این اقدام عنوان می‌کنند.


بازار اوراق مسکن

پیدایش عوامل حمایتی از «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت اندک 1/ 0 درصدی به قیمت 72 هزار و 200 تومان معامله شدند. میانگین قیمتی از ابتدای سال 94 برای اوراق مزبور کمتر از 74 هزار تومان است. این در حالی است که برای مدت مشابه سال 93 این عدد بیش از 81 هزار تومان است. به این ترتیب، عوامل فشار قیمتی (کاهش نرخ سود بانکی و ارائه تسهیلات جدید مسکن) در کنار کاهش تقاضای مسکن موجب افت قیمتی اوراق شده‌اند. در این شرایط، بررسی‌های «دنیای اقتصاد» در حوزه مسکن، روند رو به رشد معاملات در روزهای پس از توافق را نشان می‌دهد. بر این اساس متقاضیان فعلی مسکن، سپرده‌گذاری یکساله در صندوق توسعه یکم را به صرفه نمی‌دانند و تمایل دارند هرچه زودتر مسکن خریداری کنند؛ در نتیجه، این عامل می‌تواند از قیمت «تسه»ها در این روزها حمایت نسبی داشته باشد.


بازار نفت

پنجمین روز کاهشی بازار نفت
دیروز، هر بشکه نفت خام آمریکا برای پنجمین روز متوالی مسیر کاهشی در پیش داشت و ساعت 16، به قیمت 1/ 47 دلار معامله می‌شد. نتیجه نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) و همچنین اعلام ذخایر نفت تجاری آمریکا از جمله مواردی است که بازار نفت در انتظار آن به سر می‌برد (هر دو امشب بیان می‌شود). برآورد کارشناسان رویترز، کاهش 300 هزار بشکه‌ای موجودی نفت آمریکا را نشان می‌دهد که در صورت تحقق، می‌تواند اندکی از قیمت‌ها حمایت کند. با این حال، در شرایط مازاد عرضه بالا در بازار نفت، افت شدید بازار سهام چین، نگرانی‌ها از سمت تقاضا را تشدید کرده است. ضعف اقتصادی دومین مصرف‌کننده نفت جهان، نشانه‌ای برای کاهش تقاضای نفت محسوب می‌شود. از نگاه تکنیکال نیز کف‌های قیمتی متعددی شکسته شده است که ممکن است فشار فروش در بازار آتی را افزایش دهد.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
چهارشنبه 7 مرداد 1394 ساعت 11:45
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین