خبر

سومین ماه نزولی دلار رقم خورد

در حالی که این روزها بهار ارز روند صعودی را در پیش گرفته، اولین ماه تابستان همچون دو ماه گذشته نزولی سپری شد تا با وجود نوسانات افزایشی این نکته را یاد آور شود که این بازار مأمن مناسب و مطمئنی برای خواباندن سرمایه ها نیست.  در روز گذشته بازار ارز هیجانی و دامنه ی نوسانات تاحدودی افزایش یافت. دلار متأثر از افزایش تقاضا، تحرکات معامله گران غیر رسمی و اختلاف قیمت در بازار داخل نسبت به کشور عراق تا نزدیکی مرز 3300 تومان پیش رفت که با ورود صرافی بانکها و عرضه ی مستمر ارز، مجبور به عقب نشینی شد. نوسانات دلار در سومین روز مردادماه در شرایطی رقم خورد که دلار در روز پنج شنبه رشد اندکی را در فضای آرام بازار تجربه کرده بود. بر اساس این گزارش، در روز دوشنبه ی گذشته به عنوان نخستین روز کاری هفته دلار افت نسبی را به ثبت رساند که کاهش حجم معاملات در این امر موثر واقع شد و این در شرایطی بود که نرخ دلار رسمی افزایش یافت. در این روز در کنار دلار، یورو و پوند نیز در مسیر کاهشی قرار گرفتند که یورو با 45 تومان و پوند با 25 تومان کاهش به بهای 3565 و 5025 تومان دست یافتند. افتی که ناشی از تضعیف این ارزها در سطح جهانی بود.

این گزارش می افزاید، در آخر وقت روز دوشنبه خبر تصویب قطعنامه شورای امنیت برای لغو تحریمهای ایران سبب شد تا در روز سه شنبه دلار بازهم کاهش یابد.

اما با ورود معامله گران غیر رسمی و مانور آنها پیرامون اظهارات رئیس بانک مرکزی مبنی بر بازگشت قیمتی دلار، سمت و سوی این ارز افزایشی شد. افزایش تقاضا از سوی این معامله گران و کاهش حجم ارز در بازار زمینه ی رشد 19 تومانی دلار را فراهم کرد.

تداوم افت یورو در روز سه شنبه سبب شد تا ارزش این ارز به 3547 تومان برسد.

بازار ارز آخرین روز تیر ماه را با افزایش قیمت دلار آغاز کرد. رشد تقاضای معامله گران غیر رسمی و تب خرید از جانب آنها در کنار پایین بودن قیمت دلار در بازار داخل نسبت به کشور عراق سبب شد تا ارزش دلار در پی تقاضا افزایش یابد اما حضور صرافی بانک ها از میانه های روز و پوشش دادن سطح عرضه ی بازار، دلار مجبور به عقب نشینی شد تاجائیکه با بهای 3239 تومانی نسبت به روز قبل 9 تومان کسر داشت.

اما در این روز یورو و پوند با افزایش قیمت روبرو شدند که یورو رشد 48 تومانی و پوند 40 تومانی را شاهد بودند و بر بهای 3595 و 5065 تومان بسته شدند.

بر اساس این گزارش، در روز پنجشنبه فضای بازار آرام بود و دلار با نوسانات محدود رشد 4 تومانی را شاهد بود.

در روز پنجشنبه پوند 25 تومان افزایش اما یورو اندکی کاهش یافت تا نوسان این ارز در زیر مرز 3600 تومان به 20 تومان افت ختم بشود.

بازار ارز مرداد ماه را افزایشی آغاز کرد که در نظر فعالان ماه مرداد و شهریور، ماه واردات مواد اولیه توسط تولید کنندگان است و سطح تقاضا افزایش می یابد.

دلار هر چند هفته ی گذشته را با رشد قیمت به پایان رساند اما تیر ماه را با تضعیف 18 تومانی سپری کرد که هر چند میزان کاهشش نسبت به خرداد ماه کمتر بود اما دامنه ی نوساناتش به علت جو روانی مذاکرات هسته ای افزایش یافت و با دامنه ی تقریباً 150 تومانی قیمتهای متفاوتی را در سه کانال 3300، 3200 و 3100 تومان تجربه کرد.

نویسنده: ادمین سیستم
دوشنبه 5 مرداد 1394 ساعت 10:25
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین