خبر

مرگ «ابرچرخه بازار کالا» نزدیک است

با افزایش ارزش دلار و کاهش تقاضای چین، قیمت مواد اولیه به پایین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر رسیده است. نیل هیوم، تحلیل‌گر بازار کالا در یک مصاحبه ویدئویی با سایت روزنامه «فایننشال‌تایمز» به بحث و بررسی عواملی پرداخت که به گفته او موجب «مرگ ابرچرخه بازار کالاها» شده است.  در ماه‌های اخیر، قیمت طلا افت کرده، وضع مس چندان تعریفی ندارد، و قیمت نفت خام نیز کاهش یافته است. نیل هیوم درباره اینکه مقصر اصلی این وضعیت دلار پرقدرت آمریکا است یا بازار بی رونق چین، به فایننشال‌تایمز گفت: شاید ابرچرخه بازار کالا هنوز کاملاً نمرده، اما کم‌جان است. نیل هیوم با اشاره به یک نمودار توضیح داد که قیمت‌ها تقریباً به همان مقداری رسیده که در سال 2009 و هنگام رکود اقتصادی رسیده بود. او افزود: با توجه به فضای موجود، می‌توان حدس زد که قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح ممکن برسند. بخش‌های معدنی طی 10 سال اخیر همواره درحال واکنش نشان دادن به تقاضای بالای چین بوده‌اند. صدها میلیارد دلار در پروژه‌ها و معادن و میادین نفتی سرمایه‌گذاری شده بود. تمامی این تولیدات الآن و شاید طی چند سال گذشته وارد بازار شده است، یعنی هم‌زمان با کم شدن تقاضا از جانب چین.

وی ضمن تأکید بر این نکته که تولید زیاد، تقاضا را مغلوب کرده، گفت: پیش‌بینی می‌شود چند سال طول بکشد تا دوباره تقاضا به تولید رسیده یا از‌ آن پیشی گیرد.

به گفته مجری «فایننشال‌تایمز» در زمینه کالا، مس همواره عامل سلامتی بازار بوده است. اما بر اساس پیش‌بینی هفته گذشته «گلدمن ساکس» قیمت مس بسیار پایین خواهد رفت. نیل هیوم درباره اینکه چنین گزارش‌‌هایی تا چه مقدار در بازار تأثیر خواهند گذاشت، گفت: بسیار زیاد؛ به ویژه در مورد چین که گفته می‌شود به تدریج تبدیل به یک اقتصاد مصرف‌کننده محور تبدیل می‌شود.

هیوم اضافه کرد: در گذشته چین یکی از بزرگ‌ترین متقاضیان مس بود و در صنایعی مانند ساخت‌وساز و سیم‌کشی و ... استفاده می‌کرد اما اکنون این‌طور نیست؛ درحالی‌که محصول زیادی به بازار عرضه شده است.

وی در رابطه با قیمت طلا تأکید کرد: اگرچه فکر می‌کردیم قیمت طلا بهبود یابد اما با بحران‌های یورو، بازار راکد چین و نرخ بهره آمریکا، طلا اصلاً سال خوبی را پشت سر نگذاشته است.

به گفته هیوم، دیگر خبر بد برای بازار طلا این است که هفته گذشته چین اعلام کرد طی 6 سال گذشته فقط 600 تن طلا خریداری کرده است. در حالی‌که انتظار می‌رفت این میزان 4 برابر باشد. همه تصور می‌کردند که دولت چین با خرید طلای زیاد قصد دارد پولش را با طلا پشتیبانی کند که واقعیت نداشت.

یکی دیگر از کالاهایی که از سال گذشته سیر نزولی پیش گرفته، نفت است. در هفته گذشته مشاهده شد که قیمت نفت خام آمریکا به زیر 50 دلار در هر بشکه کاهش یافت. نیل هیوم در این خصوص که قیمت نفت تا چه اندازه ممکن پایین‌تر بیاید، پیش‌بینی کرد: بهای کنونی نفت پایین‌تر خواهد رفت و احتمالاً به سطح ژانویه 2015 برسد.

هیوم ضمن تأکید بر این نکته که با قیمت‌های کمتر از 50 دلار، بازار نفت آمریکا بسیار آشفته می‌شود، یکی از راه‌های جلوگیری از سقوط قیمت‌ها را توقف تولید بیش از اندازه از سمت تولید‌کنندگان توصیف کرد.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
دوشنبه 5 مرداد 1394 ساعت 10:24
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین