خبر

کانال‌شکنی‌های ضعیف بازارهای ارز و سهام

هفته گذشته اونس طلا به طور رسمی از سطح 1100 دلاری عبور کرد و پنج روز معاملاتی کمتر از این سطح بسته شد. انتظار برای افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو پیش از پایان سال 2015، مهم‌ترین عامل افت قیمت طلا بود (زیان هفتگی 9/ 2 درصدی که در 20 هفته اخیر بی‌سابقه بود). پایان وقت جمعه اما، افت مجدد سودآوری شرکت‌های بورس آمریکا در سه ماه دوم سال، نگرانی نسبت به اقتصاد این کشور را افزایش داد (عاملی مثبت برای طلا). در این شرایط، نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) و آمار رشد اقتصادی سه‌ماهه دوم آمریکا به دقت توسط معامله‌گران طلا رصد خواهد شد و آمار ضعیف از قیمت‌ها حمایت خواهند کرد. در نظرسنجی کیتکو، 9 نفر (از 20 کارشناس) مسیر کاهشی و 8 نفر روند افزایشی را برای این هفته فلز زرد پیش‌بینی کردند. / دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد 2 هزار تومانی به قیمت 874هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، رشد قیمت دلار به افزایش قیمت سکه کمک کرد. با این حال، با توجه به حباب قیمتی (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) در بازار سکه، واکنش به عوامل مثبت به کُندی انجام شد. بنابراین، سطوح فعلی سکه در بازار داخل، بیشتر در مقابل افت‌های سنگین مقابله می‌کنند و در شرایط رشد بازارهای طلای جهانی و دلار، بازار سکه به نحوی حرکت می‌کند که بخشی از حباب به وجود آمده را تخلیه کند. در ادامه معاملات این هفته، هرچند احتمال نوسانات سنگین دلار پایین است اما بازار طلای جهانی در انتظار رویدادهای مهمی است که می‌تواند تغییرات قابل توجهی را در قیمت‌ها ایجاد کند که اثر آن می‌تواند بر بازار سکه منعکس شود.

بازار سهام

تداوم کانال‌شکنی معکوس شاخص بورس
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت آرام 59 واحدی (معادل 09/ 0درصد) توانست در مدت 6 روز معاملاتی از سه کانال 69، 68 و 67 هزار واحدی عبور کند. این در شرایطی بود که بر‌خلاف ابتدای بازار، آخرین معاملات در قیمت‌های نسبتا بهتری انجام شدند و در نتیجه شیب نزولی شاخص کُند شد. این موضوع از سویی مقاومت نسبی کف 67 هزار واحدی را در مقابل ریزش بیشتر نشان می‌دهد و از طرف دیگر، بر نبود انتظار ریزش سنگین قیمت‌ها میان سهامداران تاکید می‌کند. هرچند با بازگشایی برخی نمادهای بزرگ بورسی که مجامع خود را با گزارش‌های نسبتا نامطلوبی پشت سر گذاشتند، ممکن است فشار جدیدی بر بورس وارد شود، اما عمده کارشناسان رکود بلندمدت بازار سهام را دور از انتظار می‌دانند. بنابراین، در شرایط فعلی انتظار می‌رود در قیمت‌های پایین، تقاضا مجددا شکل گیرد و روند بازار سهام را بهبود بخشد.


بازار ارز

دومین جهش دلار پس از توافق
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد 41 تومانی به قیمت 3298 تومان معامله شد که دومین رشد روزانه بیش از یک درصدی قیمت دلار از زمان اعلام توافق محسوب می‌شود. این در شرایطی بود که در ابتدای معاملات به بیش از 3300 تومان رسید، اما مجددا با افزایش عرضه به ویژه از سوی صرافی بانک‌ها به کانال 3200 تومان برگشت. به نظر می‌رسد با اتمام ماه رمضان و تعیین تکلیف مذاکرات هسته‌ای، تقاضا به تدریج در بازار ارز شکل گرفته که به رشد قیمت‌ها کمک می‌کند. بررسی «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد صادرات در ماه تیر نسبت به خرداد 7/ 4 درصد رشد و واردات در دوره مشابه افت 2/ 13 درصدی را تجربه کردند که بر کاهش قابل توجه تقاضای ارز تاکید می‌کند. با این حال، نظارت بانک مرکزی و کاهش فعالیت سفته‌بازان احتمال تداوم رشدهای سریع دلار را تضعیف می‌کند.


بازار سکه

اهرم کم‌جان دلار برای رشد سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد 2 هزار تومانی به قیمت 874هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، رشد قیمت دلار به افزایش قیمت سکه کمک کرد. با این حال، با توجه به حباب قیمتی (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) در بازار سکه، واکنش به عوامل مثبت به کُندی انجام شد. بنابراین، سطوح فعلی سکه در بازار داخل، بیشتر در مقابل افت‌های سنگین مقابله می‌کنند و در شرایط رشد بازارهای طلای جهانی و دلار، بازار سکه به نحوی حرکت می‌کند که بخشی از حباب به وجود آمده را تخلیه کند. در ادامه معاملات این هفته، هرچند احتمال نوسانات سنگین دلار پایین است اما بازار طلای جهانی در انتظار رویدادهای مهمی است که می‌تواند تغییرات قابل توجهی را در قیمت‌ها ایجاد کند که اثر آن می‌تواند بر بازار سکه منعکس شود.


بازار طلای جهانی

سنگین‌ترین افت در 20 هفته اخیر
هفته گذشته اونس طلا به طور رسمی از سطح 1100 دلاری عبور کرد و پنج روز معاملاتی کمتر از این سطح بسته شد. انتظار برای افزایش نرخ سود توسط فدرال رزرو پیش از پایان سال 2015، مهم‌ترین عامل افت قیمت طلا بود (زیان هفتگی 9/ 2 درصدی که در 20 هفته اخیر بی‌سابقه بود). پایان وقت جمعه اما، افت مجدد سودآوری شرکت‌های بورس آمریکا در سه ماه دوم سال، نگرانی نسبت به اقتصاد این کشور را افزایش داد (عاملی مثبت برای طلا). در این شرایط، نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) و آمار رشد اقتصادی سه‌ماهه دوم آمریکا به دقت توسط معامله‌گران طلا رصد خواهد شد و آمار ضعیف از قیمت‌ها حمایت خواهند کرد. در نظرسنجی کیتکو، 9 نفر (از 20 کارشناس) مسیر کاهشی و 8 نفر روند افزایشی را برای این هفته فلز زرد پیش‌بینی کردند.


بازار اوراق مسکن

رشد آرام در بازار «تسه»ها
طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 92 (تسه9212) با افت 7/ 0 درصدی مواجه و به قیمت 71 هزار و 275تومان معامله شدند بنابراین همان‌طور که انتظار می‌رفت با نزدیک شدن قیمت‌ها به سطح 70 هزار تومان، بار دیگر شاهد چرخش مسیر نزولی بودیم. بنابراین همچنان محدوده 75-70 هزار تومانی برای اوراق مزبور مناسب ارزیابی می‌شود. در این قیمت‌ها سود واقعی تسهیلات مسکن کمتر از 20 درصد می‌شود که نسبت به سایر تسهیلات بانکی جذابیت دارد. بنابراین افت قیمت‌ها بیش از مقادیر فعلی، حداقل در فصل تابستان که بازار مسکن رونق نسبی دارد دور از انتظار است. از سوی دیگر، با توجه به تقویت سمت عرضه «تسه»ها، حذف تقاضای سفته‌بازی در این بازار و همچنین وجود تسهیلات جدید در مکان‌هایی غیر از فرابورس، مانع از رشد بیش از اندازه اوراق تسهیلات مسکن می‌شود.


بازار نفت

ورود رسمی نفت به فاز «خرسی»
نفت خام آمریکا با افت هفتگی 4/ 5 درصدی به قیمت 14/ 48دلار بر بشکه معامله شد که چهارمین افت هفتگی متوالی نفت محسوب می‌شود. به این ترتیب، نفت نسبت به اوج قیمت خود در سال جاری (حدود 61 دلار) بیش از 20 درصد افت را تجربه کرده و بر اساس تعریف رسمی وارد فاز «خرسی» (انتظار افت قیمت) شده است. در حالی تولیدکنندگان نفت، به ویژه اوپک همچنان در حال افزایش تولید هستند که عواملی چون رشد شاخص دلار آمریکا و نشانه‌های ضعف در اقتصاد چین بر افت قیمت نفت اثرگذار بودند. از سوی دیگر، بر اساس آخرین آمار، تعداد دکل‌های حفاری نفت شیل 21مورد افزایش یافت که ریزش قیمت نفت را تشدید کرد. با این حال، نحوه ورود کشورمان به بازار نفت پس از لغو تحریم‌ها مهم‌ترین نگرانی بازار در آینده محسوب می‌شود.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
دوشنبه 5 مرداد 1394 ساعت 09:48
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین