خبر

پیش بینی کاهش موقتی نرخ ارز،‌ طلا و مسکن تا دو ماه آینده

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین کاهش موقت قیمت‌ها در بازار ارز، طلا و مسکن را از پیامدهای توافق ۱+۵ با ایران برشمرد و گفت: عدم مدیریت ۱۰۰ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده ایران پس از تحریم مخاطره‌آمیز بوده و باید انضباط مالی دوران تحریم را حفظ کرد. مجیدرضا حریری با اشاره به پیامدهای مثبت یا تهدیدهای احتمالی که ممکن است پس از انجام توافق هسته‌ای برای اقتصاد ایران به‌وجود بیاید،گفت: اتفاقاتی که در 3 سال گذشته افتاد و مسائل هسته‌ای را به اقتصاد ما وصل کرد ، سبب شد تا اقتصاد از منظر سیاست ضربه بخورد. از طرفی برخی کارشناسان با نگاه واقع‌بینانه معتقدند عدم مدیریت تحریم‌ها بیشتر به ما ضربه زد و امیدواریم از این پس نیز با فرصتی که به وجود آمده مسائل را مدیریت کنیم، چرا که می‌تواند سوء مدیریت دوباره یکسری مسائل تلخ را برای اقتصاد ما رقم بزند. وی به وضعیت توزیع ارز و طلا در بازار از سال 89 اشاره کرد و گفت: 6 ماه قبل از شدت یافتن تحریم‌ها، دولت وقت می‌دانست که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، اما از نیمه دوم سال 89 بانک مرکزی با تمام اینها روزانه 5 هزار دلار به راحتی در اختیار افراد قرار می‌داد یا می‌گفت آنقدر طلا عرضه می‌کنیم که سوپر مارکت‌ها هم طلا بفروشند و آنچه موجودی داخل بود را به حراج گذاشتیم.

کاهش موقتی نرخ ارز،‌طلا و مسکن تا دو ماه آینده

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین بر این نکته تاکید کرد: اگر در زمان حاضر و با برداشته شدن تحریم‌ها موضوع را درست مدیریت نکنیم این مسئله خود تبدیل به تهدید مجددی برای اقتصاد ما می‌شود، اگرچه یکسری اثرات روانی مثبت برای کوتاه مدت بر کاهش نرخ ارز، طلا و مسکن در دو سه ماه آینده موثر است اما در واقعیت شرایط اقتصادی خوبی نداریم.

حریری اضافه کرد: آنچه مهم است این است که دولت بعد از تحریم باید سناریوهایی را طراحی کرده باشد و اجازه ندهد که ارز بلوکه شده که رقمی بالغ بر 100 میلیارد دلار است بی‌حساب و کتاب وارد بازاری که به شدت تشنه منابع ارزی است وارد شود و انضباط مالی را دوران تحریم ها در پیش گرفته بود را ادامه دهد.

وی ادامه داد: چرا که معلوم نیست چقدر از این ارز مربوط به ذخایر بانک مرکزی است و چقدر امکان تزریق به بازار را دارد، چرا که این مسئله آمار محرمانه‌ای است که در دوران تحریم هیچگاه منتشر نشد.

حریری به دولتمردان توصیه کرد تا به جای ارائه آمار سیاسی، آمار واقعی را به مردم ارائه کنند و انتظارات را درست رقم بزنند چرا که اکنون در هسته سخت تورمی قرار داریم و با سوء مدیریت ممکن است دوباره تورم به یکباره فزاینده شود.

ارزهای بلوکه شده صرف زیرساخت‌ها شود نه واردات بی رویه

حریری در پاسخ به اینکه برای پیشگیری از افزایش تورم و ایجاد پیامدهای مثبت چه استفاده‌ای می‌توان از ارزهای آزاد شده در کشور کرد، گفت: این ارزها باید صرف اصلاح زیرساختها در حوزه های انرژی، حمل و نقل، ساخت بندر و تجهیز ناوگان هوایی و دریایی شود تا زمینه ورود سرمایه‌گذار خارجی و در نهایت بهبود فضای کسب و کار فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حتی زیرساختهای فرودگاه‌های پایتخت آمادگی پذیرش سرمایه‌گذار خارجی یا گردشگر را آنطور که باید ندارد، افزود: فرودگاه‌های ما در نهایت پذیرش 5 میلیون نفر مسافر را دارد که این رقم باید به 4 برابر ظرفیت فعلی افزایش یابد یا خطوط ریلی باید از نظر کمی و کیفی 2 تا 3 برابر افزایش یابد.

ضرورت توجه و توسعه شهرهای ساحلی خلیج فارس

حریری توجه به توسعه سواحل جنوبی کشور را از دیگر نکاتی عنوان کرد که شاید طی سالهای گذشته به آن توجه چندانی نشده است و افزود: همه شهرهای مهم دنیا مانند آمستردام، نیویورک، هنگ‌کنگ و سنگاپور در شهرهای ساحلی متصل به آبهای آزاد قرار دارند که ما از آن در کشورمان به عنوان مناطق محروم نام می‌بریم.

ورود 150 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در حوزه نفت

عضو سابق هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مورد ورود سرمایه‌گذاران خارجی در بخش‌های مختلف اقتصادی گفت: در حوزه نفت و گاز به دلیل تخصصی بودن و وضعیت مناسب ایران قطعاً شرکت‌های اروپایی و آمریکایی با ظرفیت 140 تا 150 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری وارد خواهند شد به شرط آنکه از اکنون زیرساختها را فراهم کنیم اما نباید توقع داشت که تولید نفت کشور به یکباره به 2 میلیون بشکه برسد، یک سال زمان نیاز است تا برداشت از چاه‌های نفت به مرور افزایش یابد. الزم است همه این واقعیتهای به مردم برای تعدیل سطح انتظاراتشان گفته شود.

دیگر بهانه‌ای برای تک نرخی نشدن نرخ ارز وجود ندارد

وی همچنین در مورد تک نرخی شدن نرخ ارز با توجه به برداشته شدن تحریم‌های بانکی گفت: باید به نقطه‌ای برسیم که اقتصاد شفاف، آزاد و رقابتی داشته باشیم و اکنون دیگر بهانه‌ای برای بانک مرکزی برای تک نرخی نشدن ارز وجود ندارد،این مسئله کمک می‌کند تا واردات، تولید و مبادلات تجاری براساس واقعیت شکل بگیرد.

اثرات مثبت برداشته شدن تحریم‌ها تا 2 سال آینده مشخص می‌شود

حریری در پاسخ به اینکه برخی نگران ورود بی رویه کالاهای خارجی با برداشته‌شدن تحریم‌ها هستند، گفت: اگر تولید ما به سمت افزایش کیفیت و با هدف بازارهای صادراتی رونق گیرد و اگر فساد لجام گسیخته در اقتصاد ما مهار شود دیگر نه شاهد واردات بی‌رویه کالاهای ساخته شده خواهیم بود و نه خبرهایی از قبیل دکل‌های گمشده و فرودگاه های فروخته شده.

وی این را هم گفت که اثرات مثبت برداشته شدن تحریم‌ها تا دو سال آینده بر سر سفره مردم قابل لمس خواهد بود.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
چهارشنبه 24 تیر 1394 ساعت 16:40
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین