خبر

توراندازی ارزی صیادان کوچک / اولین افزایش قیمت دلار پس از 10 روز

روز شنبه معامله‌گران بازار ارز به دو دسته متفاوت تقسیم شده بودند: «بازیگران خرده‌پای فعال» و «معامله‌گران بزرگ نظاره‌گر». معامله‌گران خرده‌پا همانند صیادانی کوچک آخرین تور‌های ارزی خود را در 48 ساعت پایانی مذاکرات هسته‌ای پهن کردند و توانستند 5 تومان افزایش قیمت را ثبت کنند. در نوسان‌گیری بازیگران خرده‌پا، معامله‌گران بزرگ اما کماکان در حالت انتظاری قرار داشتند. برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به این حالت، بازارساز ارزی باید مراقب رفتار معامله‌گران بزرگ باشد؛ زیرا نتیجه مذاکرات هر چه باشد امکان موج قیمتی از سوی این گروه می‌تواند بزرگ‌تر از صیادان کوچک باشد. 

صیادان کوچک به بازار زدند

تلاش صیادان کوچک در 48 ساعت پایانی مذاکرات هسته‌ای، اولین افزایش دلار در 10 روز گذشته را رقم زد.

در اولین روز هفته، بهای دلار با 5 تومان رشد نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه به 3265 تومان رسید. معامله‌گران بازار ارز در روز شنبه به دو دسته متفاوت تقسیم شده بودند: «بازیگران خرده پا »و «معامله‌گران بزرگ نظاره‌گر». به گفته فعالان، معامله‌گران بزرگ به‌واسطه خوشبینی نسبت به نتایج مذاکرات هسته‌‌ای فعالیت چندانی در بازار نداشتند و بیشتر نظاره‌گر خرید و فروش‌های دیگر بازیگران غیررسمی بودند. گروهی از فعالان اعتقاد دارند این نظاره‌گری به‌دلیل آن است که دسته دوم به‌دنبال نوسان‌گیری بزرگ‌تر هستند. در حالت انتظاری معامله‌گران بزرگ، بازیگران خرده‌پا سعی کردند در 48 ساعت نهایی مذاکرات هسته‌ای با تحرکات خود کسب سود کنند. به اعتقاد فعالان، برخی از بازیگران خرده‌پا با انجام برخی معاملات آتی و بالاتر از نرخ نقدی و ایجاد جو روانی پیرامون برخی اخبار انتشار یافته از مذاکرات هسته‌ای سعی کردند در یک دامنه محدود کسب سود کنند.

نوسان در روز تعطیل

دامنه محدود نوسان و فضای نسبتا آرام بازار ارز روز شنبه را باید در معاملات غیررسمی روز جمعه دلالان ردیابی کرد. به گفته فعالان، روز جمعه در حالی که مراکز رسمی فروش تعطیل بودند، قیمت دلار میان بازیگران غیررسمی در مسیر افزایشی قرار گرفت و در مقاطعی از روز با نرخ‌های نزدیک به 3280 تومان معامله شد. فعالان بازار، این رشد را ناشی از انتشار برخی اظهارات مقامات غربی در رابطه با مذاکرات هسته‌ای دانستند. با وجود ثبت این نرخ‌ها، انتشار برخی اخبار و تمدید مذاکرات که از سوی فعالان بیشتر به نزدیک شدن به توافق تعبیر شد، در ساعات پایانی روز ذهنیت مثبت را به بازار بازگرداند و روحیه منفی ایجاد شده را خنثی کرد تا دلار میان بازیگران غیررسمی تا قیمت 3250 تومان پایین بیاید. به این ترتیب در حالی‌که در اواسط روز جمعه این تصور وجود داشت که دامنه نوسانات دلار در روز شنبه بیش از مقدار ثبت شده روز گذشته باشد، این ارز نوسانات جزئی را تجربه کرد و نهایتا چنان‌که اشاره شد با 5 تومان رشد به قیمت 3265 تومان رسید.

در مجموع می‌توان گفت که نوسانات سنگین روز جمعه و انتشار برخی اخبار مثبت موجب ضربه‌گیری نوسان درروز شنبه شد. در این شرایط، بازیگران خرده‌پا وارد بازار شدند و مانند صیادانی کوچک در دامنه محدودی نوسان‌گیری کردند. البته این گروه به‌واسطه توان محدود، موج قیمتی چندانی در بازار ایجاد نکرد. اما به نظر می‌رسد بازارساز در دو روز آینده باید متوجه حالت انتظاری نوسان‌گیران بزرگ باشد، چون آنها در هر دو حالت کاهش یا افزایش می‌توانند موج نوسان بیشتری در بازار ایجاد کنند. سکه تمام بهار آزادی که از تاریخ 8تیر یکسره راه کاهشی را پیموده بود، در اولین روز هفته مسیر قیمتی خود را تغییر داد و با 6هزار تومان افزایش به قیمت 883 هزار تومان رسید. فروشندگان، افزایش سکه را ناشی از رشد دلار و بالا رفتن تقاضا عنوان کردند. به گفته آنها، نزدیک شدن به عید فطر به‌طور سنتی موجب افزایش تقاضا برای سکه می‌شود. با توجه به این چشم‌انداز، شماری از معامله‌گران سبزه میدان سعی کردند به خرید سکه اقدام کنند.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 09:44
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین