خبر

نوسان مثبت بازارها با نزدیکی پایان مذاکرات

درحالی نمودار روند نرخ طلا و سکه در بازار در روزهای اخیر و همزمان با نزدیک شدن به سوت پایان زمان مذاکرات با افت مواجه شده که در مقابل شاخص های بورسی روند صعودی را در پیش گرفتند و برهمین اساس حرکت نردبان بازارهای ارز و سکه با بورس معکوس شده است. هرچند بهای طلا و سکه و همچنین ارز در بازار آزاد طی روزهای اخیر با نوسان شدید همراه بوده و این بازار طی چند سال اخیر رقم های کاهشی جدیدی را تجربه کرد اما در مقابل بازار سرمایه با رشدهای جهشی به استقبال مذاکرات رفته است.در آخرین نوسانات بازار سکه، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم 877 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 442 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 247 هزار تومان و سکه یک گرمی 166 هزار تومان تعیین شد و قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز با افت بی سابقه در چند سال اخیر 89 هزار و 900 تومان تعیین شده است.برهمین اساس، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در جریان مبادلات امروز سه شنبه نسبت به روز یکشنبه(دو روز پیش) 18 هزار تومان کاهش داشته است.

* چهار علت سقوط قیمت طلا و سکه در بازار آزاد

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با بیان آنکه جو روانی در بازار طلا حاکم شده است، گفت: مذاکرات، کاهش نرخ دلار در بازار داخلی، نوسانات طلای جهانی و بی اقبالی خرید مردم علت اصلی کاهش قیمت سکه است.

محمد کشتی آرای با تشریح دلایل کاهش قیمت سکه در بازار داخلی، اظهار داشت: هم اکنون جو روانی در بازار حاکم شده و تقریباً اکثر مردم فروشنده شده اند.

وی با بیان اینکه خریداری در بازار برای طلا و سکه وجود ندارد، گفت: مذاکرات هسته ای ایران، کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، نوسانات طلای جهانی و البته عدم خرید مردم از مهمترین دلایل کاهش قیمت سکه در روزهای اخیر بوده است.

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر پیش بینی در باره آینده بازار طلا را سخت دانست و گفت: باید دید در روزهای آتی چه اتفاقاتی در این بازار رخ می دهد.


** قیمت بازار ارز هم جهت با بازار سکه

بازار ارز نیز از دیگر بازارهایی است که همواره مورد توجه سرمایه گذاران و حتی سفته بازان بوده اما این بازار نیز در ماه های اخیر و به خصوص در هفته اخیر با ریزش قیمتی مواجه شده به نحوی که از ارزش سه ارز عمده دلار، یورو و پوند کاسته شده است.

برهمین اساس، هر دلار آمریکا روز گذشته با 40 تومان کاهش 3265 تومان عرضه شد. هر یورو نیز در صرافی ها با افت 35 تومانی به 3625 تومان رسید و هر درهم با 6 تومان کاهش 890 تومان معامله شد.

همچنین بازار ارز روز سه شنبه شاهد افت قیمت ها بود به نحوی که نرخ هر دلار آمریکا با 35 تومان افت نسبت به روز دوشنبه گذشته سه هزار و 247 تومان تعیین شد.

هر یورو نیز در بازار آزاد با10 تومان افت سه هزار و 630 تومان و هر پوند با 55 تومان افت 5 هزار و76 تومان قیمت خورد.


** به صدا درآمدن زنگ بازار سرمایه درسایه مذاکرات هسته ای

اما زنگ بازار سرمایه و تالار شیشه ای در روزهای اخیر و همزمان با انتشار اخبار مثبت از مذاکرات به صدا درآمد و این بازار درهفته جاری شاهد دو جهش عمده بوده است.

تالار شیشه ای شنبه هفته جاری و همزمان با آغاز معاملات رشد 999 واحدی را تجربه کرد و در ارتفاع 65 هزار و 840 واحدی ایستاد.

در ادامه این روند شاخص کل بورس در روز دوشنبه نیز با 239 واحد رشد به ارتفاع 66 هزار و 19واحد صعود کرد و در نتیجه توانست دوباره قله 66 هزار واحدی را کسب کند.

در همین حال بود که این شاخص در روز جاری و همزمان با آخرین روز معاملاتی هفته با 741 واحد رشد در آستانه 67 هزار واحدی قرار گرفت.

البته ناگفته نماد که در بازار امروز علاوه بر شاخص کل تمام شاخص ها روندی مثبت داشتند به نحوی که شاخص آزاد شناور 883 واحد، بازار اول 546 واحد و بازار دوم 1461 واحد رشد کردند.

همچنین شاخص قیمت(وزنی- ارزشی) 305 واحد، شاخص کل (هم وزن) 120 واحد و شاخص قیمت ( هم وزن) 105 واحد صعود کردند.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
سه شنبه 16 تیر 1394 ساعت 21:03
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین