خبر

عوامل تضعیف و تقویت دلار در هفته‌ای که گذشت

مسائل مربوط به بحران بدهی یونان، احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا و همچنین تقاضا برای دارایی امن عوامل اصلی نوسانات بازار ارزهای عمده در جهان بوده است. بررسی بانک مرکزی از تحولات بازار ارزهای عمده در هفته منتهی به 28 ژوئن 2015-7 تیر94 نشان می دهد که مسائل مربوط به بحران بدهی یونان، احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا و همچنین تقاضا برای دارایی امن عوامل اصلی نوسانات این بازار بوده است. برهمین اساس در هفته ای که گذشت، متوسط ارزش دلار نسبت به متوسط ارزش آن در هفته ماقبل در برابر یورو، فرانک، ین و پوند به ترتیب 0.88، 0.77، 0.46و0.11 درصد تقویت شد. به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، در هفته گذشته هر یورو در محدوده 1.1341-1.1167 دلار و هر پوند در محدوده 1.5825-1.5707 دلار در نوسان بود. همچنین هر دلار نیز در دامنه 123.95-123.36ین متغیر بود. خلاصه تحولات اسعار در هفته گذشته نشان میدهد که عوامل تقویت دلار در مقابل اسعار عبارتند از:

ارقام امیدوارکننده از بخش مسکن ایالات متحده

افزایش درآمد و مخارج افراد در ایالات متحده

افزایش نرخ بازدهی اوراق در بازار بدهی آمریکا

همچنین عوامل تضعیف دلار در مقابل اسعار عبارتند از:

اخبار خوشبینانه از پیشرفت‌های محسوس در مذاکرات بدهی یونان

ریسک گریزی معامله گران و اقبال از ین ژاپن

براساس این گزارش، اخبار خوشبینانه در مورد پیشرفت‌هایی محسوس در جلسه وزرای اقتصادی حوزه یورو و یونان باعث شد تا یورو روز دوشنبه ابتدا تقویت شود اما با نزدیک شدن به پایان فعالیت بازارها در این روز، اخبار مذکور کم رنگ‌تر شد و ارزش یورو نیز کاهش یافت. هرچند نوسان رخ داده در بازار ارز تنها ناشی از اخبار یونان بود، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که مسئله یونان نمی‌تواند مبانی پایه‌ای سیاست‌های پولی فعلی را دستخوش تغییر اساسی کند.

روز سه شنبه ارزش دلار آمریکا افزایش یافت زیرا در بازار بدهی ایالات متحده نرخ بازدهی اوراق تحت تأثیر افزایش احتمالی نرخ بهره، رشد یافت. بازگشت امید به افزایش نرخ  بهره از آن رو رخ داد که در این روز آمار مثبت اقتصادی در آمریکا منتشر شد و همین امر نیز سرمایه‌گذاری بر روی دلار آمریکا را جذب کرد. همزمان، افزایش نگرانی‌ها در این مورد که توافق میان آتن و بروکس در پارلمان یونان رأی نیاورد، باعث تضعیف یورو شد.

روز چهارشنبه، ارزش دلار آمریکا از بالاترین سطح هفتگی که روز قبل رسیده بود، قدری تقلیلی یافت با عدم پیشرفت بیشتر در مذاکرات بدهی یونان، ریسک گریزی فضای غالب بازار بود که باعث شد سرمایه گذاران به سوی دارایی امنی مانند ین ژاپن بروند. از همین رو ارزش ین در برابر دلار آمریکا تقویت شد. البته چشم انداز دلار آمریکا علیرغم این افت مثبت بود زیرا احتمال افزایش نرخ بهره بزرگترین اقتصاد دنیا، سرمایه گذاران را به سوی دلار آمریکا جذب می‌نمود.

روز پنجشنبه با تداوم مذاکرات پیرامون یونان، تمایل به معامله در بین سرمایه‌گذاران تقلیلی یافت و ارزش یورو در برابر دلار آمریکا تنها اندکی تغییر داشت. با عدم دسترسی به توافق بین آتن و سه نهاد اصلی اعتبار دهنده شامل صندوق بین المللی پول، بانک مرکزی اروپا و اتحادیه اروپا و کشیده شدن مذاکرات به روز شنبه آتی، معامله‌ گران از باز کردن موقعیت‌های خرید و فروش عمده دوری گزیدند. داده‌های آماری قوی اقتصادی آمریکا بر تحولات بازار موثر نبود در این روز یورو تنها 0.03 درصد در مقابل دلار آمریکا افت کرد و هر یورو با 1.12020دلار آمریکا مبادله شد.

روز جمعه همچنان چانه زنی در مورد پیشنهادات برای حل و فصل بحران بدهی یونان در بروکسل ادامه داشت از همین رو بازار ارز دربازه محدودی نوسان کرد. پس از آن که نخست وزیر یونان از قبول آخرین پیشنهاد سه نهاد اصلی اعتباردهنده به این کشور، شانه خالی کرد، ارزش هر یورو به زیر 1.1200 دلار آمریکا رسید. اما این عقب گرد از منظر بسیاری موقتی بود، زیرا مذاکرات همچنان ادامه داشت.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
سه شنبه 16 تیر 1394 ساعت 16:43
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین