خبر

سیگنال خنثی از سرزمین فلسفه

«نه» یونانی‌ها به اروپا، هم به کمک طلا نیامد. هفته گذشته و در اولین هفته ماه جولای،‌ آمار اشتغال آمریکا باعث شده بود قیمت فلز زرد، به کمینه خود در هفته‌های اخیر و تا سطح 1155 دلار برای هر اونس سقوط کند که تحت‌تاثیر موضوع بدهی‌های یونان و افزایش تقاضای کالای امن، قیمت تا اندازه‌ای حمایت شد و تا نزدیک 1170 دلار بازگشت کرد.  چشم امید طلا، همچون دولت چپ‌گرای یونان و به‌خصوص شخص الکسی سیپراس، به پاسخ منفی و «نه» یونانی‌ها در همه‌پرسی روز یکشنبه این کشور نیز دوخته شده بود؛ همچنان که دولت حاکم یونان می‌خواست با در دست داشتن کارت «نه» مردم به میز مذاکره با یورو بازگردد، فلز زرد هم مترصد این بود با قوت گرفتن احتمال خروج یونان از حوزه مالی اروپا، به سطوح قیمتی بالاتر صعود کرده و حتی سودای بازپس گرفتن کانال 1200 دلاری را در سر می‌پروراند. با وجود این‌، با اینکه در ساعات ابتدایی بامداد دوشنبه به وقت تهران و بازگشایی بازار جهانی طلا،‌ قیمت این فلز مجددا تا 1175 دلار بالا رفت، اما با شکست قیمت در عبور از این مقاومت باز هم بازار نزولی شد.

نتیجه همه‌پرسی روز یکشنبه در یونان این کشور را یک گام دیگر به خروج از یورو نزدیک‌تر کرد. تبعات این موضوع که افزایش ریسک در حوزه مالی کشورهای اروپایی و اثرات منتج از نکول یونان از پرداخت بدهی‌های خود برای وام‌دهندگان است، به روشنی در رفتار معامله‌گران بازارهای ارز و سهام اروپایی در روز دوشنبه منعکس شد.

شاخص دکس سهام آلمان 22/ 1 درصد و شاخص فوتسی لندن 5/ 0 درصد افت کردند و این جز سقوط ارزش 6/ 1 درصدی در ساعات ابتدایی گشایش بازار بود که در آن سطوح کمتر 1/ 1 برای برابری یورو به دلار برای دقایقی مجددا پس از چند روز مشاهده شد.

حتی شاخص‌های آسیایی نیز از این موضوع در امان نماندند و تنها در یک مورد شاخص سهام ژاپن،‌ نیکی، با 225 واحد افت 1/ 2 درصد کاهش داشت. با تمام این اوصاف،‌ پس از فروکش کردن تب فروش یورو یا خرید طلا که در ساعت‌های اولیه بازار حادث شد، این دو بازار به محدوده سطوح انتهای هفته قبل خود بازگشتند.

این موضوع به‌خصوص در مورد یورو حکایت از این نکته دارد که معامله‌گران و فعالان بازار همچنان امیدوار به بقای یونان در یورو هستند و چشم به جلسه‌ای دارند که سران یورو روز سه‌شنبه در این باره برگزار خواهند کرد. با برگزاری همه‌پرسی در یونان، مشخص شدن نتیجه آن و نیز اعلام مواضع دولت این کشور، باز هم توپ در زمین یورو، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین‌المللی پول افتاده است و همگان منتظر بازی این بازیگران و نتیجه مذاکرات آنها خواهند نشست.

اما حتی با ریسک مضاعفی که پس از برگزاری همه‌پرسی در یونان در بازارهای مالی احساس می‌شود و افت شاخص‌های سهام در کشورهای اروپایی و حتی آسیایی در روز دوشنبه، باز هم طلا در صعود و قیمت یا‌فتن بی‌نصیب ماند.

چنان که تحلیلگران طلا اظهار می‌کنند، عدم افزایش قیمت طلا در این فضای ریسکی به وجود آمده و ظرفیت بالقوه‌ای که برای افزایش این کالای امن به تبع آن ایجاد می‌شود نشان می‌دهد این فلز زرد بسیار متاثر از احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا و وضعیت اقتصادی این کشور، زیر فشار کاهشی قرار گرفته است.

با توجه به اینکه گمان می‌رود فدرال رزرو آمریکا در یکی از دو مقطع سپتامبر یا دسامبر سال جاری میلادی اقدام به افزایش نرخ بهره کند و به تبع آن ارزش دلار افزایش یابد،‌ طبیعی است در سوی مقابل از ارزش طلا کاسته شده و بر مبنای همین گمانه‌زنی‌ها تمایل بیشتر معامله‌گران، گرفتن موقعیت‌های فروش در فرصت‌های مقتضی و به‌خصوص در قیمت‌های بیشینه‌ای است که به طور مقطعی در این بازار نمایان می‌شود.

از همین رو است که به‌عنوان مثال، بازار طلا که در ابتدای روز دوشنبه با قیمت بالای 1170 دلار برای هر اونس گشایش یافت و تا 1175 دلار نیز صعود کرد، به سرعت با فشار فروش معامله‌گران مواجه شد و تا ساعت تنظیم این گزارش نیز قیمت 1165 دلار برای هر اونس را به ثبت رسانده است.

به نظر می‌رسد برق طلا در سایه رونق دیگر کالاهای امنی نظیر اوراق قرضه دولتی آمریکا یا آلمان، تا اندازه‌ای رنگ باخته است و به‌رغم رخدادهایی نظیر آنچه برای یونان در حال اتفاق است،‌ امیدی به تحریک به تقاضای این فلز زرد نمی‌رود. صعودی نشدن طلا با خبرهایی که از یونان در هفته‌های اخیر آمده و خواهد آمد نشان می‌دهد جایگاه طلا به‌عنوان کالایی امن بیش از آنچه تصور می‌شده تضعیف شده است.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
سه شنبه 16 تیر 1394 ساعت 16:43
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین