خبر

حصول توافق هسته‌ای باعث ارزانی دلار نمی‌شود

یک کارشناس پولی و بانکی معتقداست: حصول توافق در مذاکرات هسته‌ای هیچ کاهشی در نرخ دلار ایجاد نخواهد کرد اما زمینه تک نرخی شدن ارز را ایجاد می‌کند. کاظم دوست‌حسینی اظهار کرد: بانک‌ها برای افزایش سرمایه، جذب نقدینگی و افزایش قدرت وام‌دهی خود باید در فعالیت واسطه‌گری بین متقاضی و عرضه‌کننده پول فعال‌تر باشند و صلاح نیست به دنبال تامین منابع از طریق بانک‌مرکزی باشند. او افزود: بانک‌ها به دنبال آن هستند تا حجم قابل توجهی از سپرده قانونی که نزد بانک مرکزی دارند را آزاد کنند تا بر اساس آن مشکلات کمبود نقدینگی شان را تا حدودی رفع کنند اما   در حال حاضر آزادسازی 0.5 درصدی از سپرده قانونی چندان تاثیرگذار در میزان نقدینگی بانکها ندارد. اگر قرار است به بانک‌داری آزاد و رونق اقتصادی واقعی اهمیت داده شود باید از وابستگی به دولت و منابع دولتی دوری شود.

این کارشناس پولی و بانکی معتقد است: تلاش بانک‌ها برای آزادسازی منابع خود که در اختیار بانک‌مرکزی است، کار درستی نیست و سپرده قانونی نزد بانک مرکزی در زمان ریسک بانک‌ها عاملی حمایتی از سوی بانک مرکزی خواهد بود. همچنین آزادسازی سپرده قانونی در بلند مدت مشکل آفرین خواهد بود.

او افزود: بانک‌ها باید به سمتی روند که نقدینگی موجود در جامعه را جذب کنند در حال حاضر 700 هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در جامعه وجود دارد که باید در چرخه مولد اقتصادی قرار گیرد.

وی در رابطه با تهاتر سپرده آزاد شده 0.5 درصدی با بدهی به بانک‌مرکزی گفت: با تهاتر میزان سپرده آزاد شده با بدهی بانک‌ها به بانک‌مرکزی هیچ اتفاقی در میزان نقدینگی و سرمایه بانک‌ها رخ نخواهد داد و تنها از بار بدهی‌های بانک‌ها می‌کاهد. 

رفع تحریم‌ها دلار را ارزان نمی‌کند
دوست‌حسینی در رابطه با تاثیر رفع تحریم‌ها بر بازار ارز خاطرنشان کرد: حصول توافق در مذاکرات هسته‌ای هیچ کاهشی در نرخ دلار ایجاد نخواهد کرد اما زمینه تک نرخی شدن ارز را ایجاد می‌کند. 

این کارشناس پولی و بانکی معتقد است: تک نرخی شدن ارز در زمان رفع تحریم‌ها عملیاتی خواهد شد و این امر در اقتصاد کشور بسیار مهم است. در پی تشدید تحریم‌ها نقل و انتقال ارزی با مشکلاتی همراه شد که این موضوع افزایش هزینه تا 40 برابر را به همراه داشت.

او تاکید کرد: رفع تحریم‌ها منابع بلوکه شده ارزی کشور را در اختیار دولت قرار می‌دهد و این موضوع از هیجانات ارزی در بازا جلوگیری خواهد کرد.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
دوشنبه 15 تیر 1394 ساعت 14:01
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین