خبر

کردستان طلایی می‌شود/ مهرماه زمان بهره‌برداری معدن طلای ساریگونی

کردستان یکی از استان‌های غنی کشور در حوزه معدن بوده که با توجه به سرمایه‌گذاری شرکت قزاقستانی، قرار است در آینده‌ای نزدیک معدن طلای ساریگونی قروه به مرحله بهره‌برداری برسد.  کردستان یکی از استان هایی است که دارای ظرفیت های ویژه ای در حوزه معادن بوده از جمله معدن طلای ساریگونی قروه و دیگر معادن از قبیل مرمر و آهن که بهره برداری و فرآوری آن بهترین بستر برای رسیدن این استان به توسعه پایدار است. در حال حاضر نبود صنایع پایین دستی و صنایع فراوری در استان باعث خام فروشی مواد معدنی کردستان شده است و بر اساس تاکیدات رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و پیگیری های استاندار کردستان قرار است در آینده نزدیک بستر راه اندازی صنایع فرا دستی و تبدیلی در استان فراهم شود.

معدن طلای ساریگونی قروه که یکی از ظرفیت های مهم معدنی در کردستان است، سالها به دلیل نبود سرمایه گذار مورد بهره برداری قرار نگرفت تا پس از سالها بالاخره چندی قبل یک شرکت قزاق در این منطقه سرمایه گذاری کرد و قرار است در آینده نزدیک کار بهره برداری از آن آغاز شود.

بر اساس اعلام شرکت سرمایه گذار و همچنین به دنبال پیگیری های مدیران و مسئولان استانی قرار است که تا سه تا چهار ماه آینده کار بهره برداری و استحصال طلا از معدن ساریگونی قروه فراهم شود که بدون شک با عملی شدن این مهم زمینه برای ایجاد فرصت های جدید شغلی در کردستان فراهم می شود.

معدن طلای ساریگونی از ظرفیت های سرمایه گذاری کردستان است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان با اشاره به وضعیت و شرایط معدن طلای ساریگونی قروه گفت: معدن طلای ساریگونی شهرستان قروه یکی از ظرفیت های سرمایه گذاری در استان کردستان است و بهره برداری کامل از آن در مهر ماه می تواند در روند توسعه استان نقش بسزایی داشته باشد.

محمد دره وزمی اظهار داشت: خوشبختانه این طرح مدتی است که فعالیت خود را آغاز کرده و پیشرفت قابل ملاحظه‌ ای در سال گذشته و امسال داشته است و انتظار می رود که مطابق برنامه پیش بینی شده زمینه برای بهره برداری از آن فراهم شود.

وی افزود: براساس قولی که از سوی مجری طرح داده شده بود اتمام عملیات اجرایی آن در اواخر خرداد ماه پایان می یابد و کار بهره‌ برداری معدن از اول تیرماه آغاز شود اما به دلیل برخی اتفاقات پیش‌ بینی نشده این مهم به تاخیر افتاده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان بیان کرد: عدم تامین برخی تجهیزات به دلیل تحریم ‌ها یکی از مهم ‌ترین عوامل این تاخیر چند ماهه بهره ‌برداری از معدن طلای قروه بوده و در حال حاضر با تهیه امکانات لازم این معدن دوباره به فعالیت خود ادامه داده است.

 دره وزمی یادآور شد: ذخیره قطعی طلای شناخته شده در استان ۳۷ تن و ذخیره قطعی شناخته شده در کل کشور ۳۴۰ تن است که ذخایر کردستان بیش از  ۱۰ درصد ذخیره قطعی طلای ایران را شامل می‌ شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به فعالیت ها و پیشرفت های موجود در این طرح، عمل کردن قزاق ها به تعهدهای داده شده و توجه به مسائل زیست محیطی می توان خوشبین بود که در آینده بسیار نزدیک این معدن به بهره برداری کامل می رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان گفت: افزایش ارزش افزوده، اشتغال پایدار و ایجاد امنیت روانی در استان برای سرمایه‌ گذاران با شروع تولید طلا در استان از مزایای بهره برداری از این طرح است و انتظار می رود که این مهم هر چه سریعتر عملیاتی و اجرایی شود.

دره وزمی اظهار داشت: کارهای بهره‌ برداری از معدن طلای ساریگونی قروه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کار با شتاب و جدیت خاصی از طرف دو کشور ایران و قزاقستان در حال پیگیری است.

مهر ماه از معدن طلای ساریگونی قروه بهره برداری می شود

پیمانکار ایرانی پروژه طلای ساریگونی قروه نیز با اشاره به این مطلب که این پروژه به صورت مشترک بین ایران و قزاقستان انجام می شود، افزود: در حال حاضر تعداد زیادی از بخش های این معدن فعال است و چند بخش دیگر آن نیز تا مهر ماه به بهره برداری کامل می رسد.

محمد فاضلی بیان کرد: ماهانه می توانیم ۴۵۰ هزار تن از این معدن استخراج داشته باشیم و در مجموع ذخیره معدن ۱۴.۵ میلیون تن است و برای هفت سال اجازه استخراج معدن را دریافت کرده ایم.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۱۸ تن ذخیره معدنی قطعی داریم و سرمایه گذاری های لازم برای ذخایر احتمالی هم شده است.

پیمانکار ایرانی پروژه طلای ساریگونی قروه ادامه داد: برنامه ریزی شده است که تا آخر امسال یک تن طلا، سال آینده دو تن طلا و دو سال دیگر نیز چهار تن طلا از این معدن استخراج  شود.

فاضلی بیان کرد: متاسفانه کارخانه به دلیل تحریم ها و کمبود تجهیزات دو ماه تعطیل بود و با رایزنی های صورت گرفته در حال حاضر با ۸۰ درصد پیشرفت به کار خود ادامه داده است و تا مهر ماه به بهره برداری کامل می رسد.

وی یادآور شد: سرمایه گذاری بر روی این پروژه به صورت مشترک بوده و ۷۰ درصد قزاق ها و ۳۰ درصد طرف ایرانی تعهد داشته اند که تاکنون ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری شده است و برای اتمام کار نیز ۱۵ میلیون دلار دیگر نیاز است.

ظرفیت ۴۰۰ تن طلای ساریگونی در ایران برای اولین بار صورت می گیرد

پیمانکار قزاق پروژه طلای ساریگونی قروه نیز در خصوص این معدن عنوان کرد: اگر به ظرفیت ۴۰۰ تن طلا در معدن ساریگونی برسیم این معدن اولین معدنی است که در ایران این ظرفیت بهره برداری را دارد.

مارات دال دانوف گفت: به دلیل تحریم ها کار عقب افتاد و انتظار می رود با رفع موانع و جدیت در کار تا دو ماه دیگر این معدن به طور کامل به بهره برداری برسد.

وی اظهار داشت: هدف ما استخراج شمش طلا با معیارهای جهانی است و اکتشاف دیگر سنگ ها در دستور کار نیست.

پیمانکار قزاق پروژه طلای ساریگونی قروه افزود: همچنین از لحاظ زیست محیطی با بالاترین استانداردها فعالیت داشته ایم و از منابع منطقه هیچ گونه بهره برداری نداشته ایم.

دال دانوف بیان کرد: برای رساندن آب به این منطقه ۳۵ کیلومتر خط لوله آب از روستا احداث شد تا از چاه های زیر زمین به دلیل خشکسالی و هدر رفت منابع طبیعی استان استفاده بی رویه نشود.

وی یادآور شد: همچنین به فواصل سه ماه آب و خاک منطقه به صورت کامل کارشناسی می شود تا به لحاظ زیست محیطی هیچ مشکلی نداشته باشیم.

پیمانکار قزاق پروژه طلای ساریگونی قروه ادامه داد: در حال حاضر ۳۶۰ نفر با احتساب پیمانکاران در این معدن مشغول فعالیت هستند و ۷۰ درصد این نفرات بومی و تنها ۳۰ درصد آنها به دلیل تخصص های لازم غیر بومی هستند.

بهره برداری از معدن طلای شهرستان قروه نه تنها برای این شهرستان که برای کل استان کردستان دستاوردهای خوبی به دنبال دارد و در صورتی که این مهم تا مهر ماه عملی شود اولین قدم برای بهره برداری واقعی از ذخایر معدنی کردستان برداشته می شود.

کردستان در حوزه معدن یکی از استانهای سرآمد کشور است ولی تاکنون و بنا به دلایل مختلف از این ظرفیت در راستای توسعه استان بهره برداری نشده است که بدون شک با بهره برداری از این ذخایر ارزشمند شرایط برای توسعه این استان در تمامی بخش ها فراهم می شود.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
دوشنبه 15 تیر 1394 ساعت 12:03
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین