خبر

فشار ریسک‌پذیری بر طلای جهانی

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

موج خوش‌بینی در بازار سهام
دیروز شاخص کل بورس با رشد 283 واحدی (4/ 0 درصدی) همراه شد. نشانه‌های خوش‌بینی در صورت‌های مالی 3 ماهه شرکت‌ها، رشد 3/ 2 درصدی شاخص کل در 10 روز را رقم زد و از یکشنبه وارد کانال 75 هزار واحدی شد. روز گذشته نماد «فملی» برای سومین روز (پس از تحقق 52 درصدی سود) و «شپنا» پس از بازگشایی با انتظار رشد سودآوری به دلیل وضعیت مناسب سایر پالایشی‌ها (با وجود عدم انتشار صورت‌های مالی) از شاخص حمایت کردند. نماد «خودرو» نیز با اخبار مثبت مجامع شرکت‌های خودرویی با وجود صورت‌های مالی نه‌چندان مناسب سومین نماد تاثیرگذار بر رشد شاخص بود. اما در پایان معاملات شاهد کمرنگ شدن صف‌های خرید در نمادهای خودرویی بودیم. این عامل در کنار ابهامات نسبت به پایداری رشد قیمت‌های جهانی کالاها و زمانبری اثرگذاری گشایش‌های بین‌المللی، ورود بازار به فاز استراحت را در روزهای آتی نشان می‌دهد.

فشار سهام جهانی بر طلا

نوسانات محدود دلار در کانال 3500 تومانی
دیروز هر دلار آمریکا با رشد 2 تومانی به نرخ 3522 تومان معامله شد. روز گذشته با افت اونس طلای جهانی، معامله‌گران برای کاهش نوسانات سکه اقدام به حمایت از سکه با اهرم دلار کردند، بنابراین افزایش تقاضا از سوی این معامله‌گران عامل حمایت از دلار شد. همچنین رشد ارزش دلار در سطح بین‌المللی در روزهای اخیر نیز چشم‌انداز رشد تقاضای آربیتراژی را تقویت کرده است اما پیش‌تر با رشد نرخ دلار شاهد افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها برای کاهش نوسانات ارز بودیم. امری که همچنان عامل تقویت احتیاط میان معامله‌گران است. بنابراین افزایش نرخ دلار تا نزدیکی سطح 3524 تومانی، با شناسایی سود افزایش عرضه توسط معامله‌گران را به همراه دارد. عوامل بنیادین نیز در روزهای اخیر حمایت کف 3510 تومانی از دلار را رقم زده است. بنابراین در شرایط احتیاطی شاهد نوسانات اندک دلار در بازه مزبور هستیم.

فشار سهام جهانی بر طلا

فشار طلا بر سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با افت 3 هزار تومانی همراه شد. افت اونس طلای جهانی در شرایط رشد اندک نرخ دلار، قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز گذشته تداوم حرکت معامله‌گران به دارایی‌های پرریسک‌تر عامل فشار بر اونس شد، بنابراین اونس طلای جهانی پس از ثبت افت بیش از 3‌درصدی در 2 هفته گذشته، اولین روز معاملاتی هفته را نیز نزولی آغاز کرد. افت بیشتر طلای جهانی محتمل است بنابراین معامله‌گران سکه که تمایل به کاهش نوسانات سکه دارند روز گذشته با افزایش تقاضای دلار، درصدد حمایت از قیمت سکه با اهرم دلار برآمدند. در بازار ارز، با وجود حمایت سطح 3500 تومانی در بیش از یک ماه اخیر، اما نوسانات شدید دلار با افزایش عرضه همراه می‌شود. بنابراین انتظار افت بازارهای اثرگذار، روز گذشته حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بزرگ‌تر کرد.
 
فشار سهام جهانی بر طلا

فشار ریسک‌پذیری بر طلای جهانی
دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1317 دلار معامله می‌شد. حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های پرریسک تر عامل فشار بر طلا بود. خوش‌بینی به تاکید بر لزوم تشدید سیاست‌های انبساطی در نشست آخر هفته گروه 20 عامل حمایت از بازارهای سهام جهانی است. به این ترتیب بازارهای سهام آسیا نزدیک به بالاترین سطح در 9 ماه اخیر قرار گرفتند. همچنین رشد شاخص فضای کسب و کار بیشتر از پیش‌بینی‌ها در آلمان، رشد بازارهای سهام اروپا را به همراه داشت. همچنین در هفته‌های اخیر آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا (اشتغال، آمار مسکن، آمار خرده‌فروشی) احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری را تقویت کرده است. این عامل نیز با رشد شاخص دلار در روزهای اخیر بر اونس فشار می‌آورد. همچنان آمار مهم تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم آمریکا در کنار نشست‌های بانک ژاپن و فدرال‌رزرو می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد.

فشار سهام جهانی بر طلا

بازگشت «تسه»ها به مسیر صعودی
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 93(تسه9312) با رشد 9/ 2‌درصدی به قیمت 93 هزار و 667 تومان معامله شدند. روز گذشته مجددا شاهد از سر‌گیری روند صعودی اوراق بودیم. قرار داشتن در فصل پیک تقاضای مسکن عامل حمایت از «تسه»ها است. به این ترتیب روز گذشته اوراق با نماد معاملاتی جدیدتر بالاتر از سطح 94 هزار تومانی قرار گرفتند. در هفته‌های اخیر شاهد تشکیل کف‌های حمایتی بالاتر برای اوراق هستیم. با توجه به افزایش نرخ سود و هزینه وام، روز گذشته نرخ سود وام به سطح 23 درصد رسید. امری که با توجه به روند نزولی نرخ تورم و کاهش نرخ سود اسمی وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) انتظارات برای کاهش نرخ سود وام اوراق را تقویت کرده است. این عامل در کنار رشد غیرتورمی مسکن باعث تقویت احتیاط میان معامله‌گران برای خرید اوراق در قیمت‌های کنونی می‌شود.
 
فشار سهام جهانی بر طلا

سنگینی مازاد عرضه بر نفت
دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 8/ 43 دلار معامله می‌شد. نگرانی‌ها نسبت به حجم بالای موجودی نفت تجاری و مازاد عرضه بنزین در کنار سطح بالای شاخص دلار عوامل فشار بر قیمت نفت هستند. نزدیک شدن به انتهای فصل پیک تقاضای بنزین و کاهش ظرفیت پالایشگاه‌ها با شروع فصل تعمیر و حجم بالای موجودی بنزین (بالاترین سطح در 30 سال اخیر) چشم‌انداز کاهش تقاضای نفت را ارائه می‌دهد. همچنین در ماه ژوئن تولیدات اوپک با رشد 7/ 0 درصدی همراه شد. گلدمن ساکس نیز افزایش تولیدات روسیه به میزان 590 هزار بشکه در روز در 3 سال را پیش‌بینی کرد. این عوامل در کنار کند شدن روند کاهشی تولیدات آمریکا (رشد 41 موردی تعداد دکل‌های نفتی در 4 هفته با وجود کاهش موجودی نفت تجاری در 9 هفته اخیر) می‌تواند مازاد عرضه نفت را در میان‌مدت تداوم بخشد.

فشار سهام جهانی بر طلا
منبع: نویسنده: ادمین سیستم
سه شنبه 5 مرداد 1395 ساعت 01:50
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین