خبر

زیان دهی 1.6 درصدی اونس

خارج شدن سرمایه از بازار طلا سبب شد تا هفته ای کاهشی با افت 1.6 درصدی اونس بعد از دو هفته ی افزایشی رقم بخورد.  در هفته گذشته افزایش شاخص دلار و بازارهای سهام و از همه مهمتر مواضع تازه رئیس فدرال رزرو بر تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در سال 2015 میلادی فشار را بر روی بازار طلا دوچندان کرد تا اونس با وجود مقاومت در برابر ریزش به کانال 1100 دلاری، کاهش 18 دلاری را شاهد باشد. البته افزایش 36 دلاری طلا در هفته ی منتهی به 25 اردیبهشت ماه سبب شد تصویر فنی این فلز زرد بهبود یابد و حتی برخی از کارشناسان از اونس 5 هزار دلاری سخن به میان بیاورند.

بازار طلا نیز اولین روز کاری هفته را با پیش بینی های افزایشی آغاز کرد و در پی اخباری از یونان که نشان می داد این کشور احتمالاً قسط وام چند روز پیش خود را از محل کمک های وام دهندگان بین المللی پرداخت کرده، تا سطح 1233 دلار بالا آمد. اما رشد دلار و ثبات نسبی بهای نفت خام اونس را به نزدیکی مرز 1220 دلاری بازگرداند.

رئیس موسسه سرمایه گذاری یورو پاسیفیک کاپیتال معتقد است به رغم عملکرد بد طلا در ماههای اخیر به نظر می رسد طلا در حال حرکت به سوی رکورد 5 هزار دلاری در هر اونس است.

پیتر شیف معتقد است هیچ محدودیتی برای افزایش طلا در سالهای آینده وجود ندارد. وی بر این باورست این مسأله تحلیل نادرستی است که بگوییم قیمت طلا تنها تحت تأثیر افزایش احتمالی نرخ بهره آمریکا با کاهش روبرو خواهد شد. آمارهای اقتصادی آمریکا در هفته های اخیر بسیار ناامید کننده بوده و فدرال رزرو در شرایط کنونی موضع خود را تغییر نخواهد داد. آمارهای اقتصادی در سه ماه نخست امسال ضعیف بوده و به نظر می رسد این روند در سه ماه دوم نیز ادامه یابد.

بازار طلای تهران روز یکشنبه را با رشد نسبی آغاز کرد و در روز دوشنبه ارزش هر مثقال طلا را به 420 هزار تومان رساند که نسبت به روز گذشته اندکی کسر داشت و این امر ناشی از افت جزئی دلار داخل بود.

این گزارش حاکیست، اونس روز سه شنبه با فشار افزایش ارزش دلار مجبور به عقب نشینی شد که افت نفت خام و رشد شاخص های بورس اروپا این روند را تسریع و سبب خروج بخشی از سرمایه از بازار طلا شد.

سقوط 17 دلاری اونس در روز سه شنبه با گزارشی از بخش مسکن آمریکا که بسیار بهتر از انتظارها بود و زمینه ی رشد دلار را فراهم کرد، رقم خورد. این گزارش نشان می دهد خانه های جدید در ماه آوریل 20 درصد و میزان مجوزهای ساختمانی 10 درصد رشد داشته است.

البته در این روز یورو تضعیف شد. این ارز در پی سخنان یکی از مقامهای بانک مرکزی اروپا مبنی بر احتمال تشدید سیاستهای تحریکی با افت روبرو شد.

این گزارش می افزاید، طلای جهانی در روز چهارشنبه نیز تحت فشار ارزش دلار قرار داشت و این در حالی است که این بازار در انتظار انتشار صورت جلسه ی نشست پیشین فدرال رزرو بود.

این گزارش می افزاید، قیمت طلا در بازار تهران در روز چهارشنبه با وجود افت دلار تغییر چندانی نداشت و ارزش هر مثقال طلا بر بهای 416 هزار تومان و هر گرم طلا بر 96 هزار و 11 تومان قرار گرفت.

در حالیکه در روز پنجشنبه دلار افت و بهای نفت خام افزایش یافت بازار طلا اندکی روبه کاهش نهاد که این امر حاکی از اثر داده های منتشر شده از اقتصاد آمریکاست که متناقض بودند.

در آخرین روز هفته روند کاهشی اونس جهانی تاحدودی واکنش منفی بازار طلای تهران را برانگیخت و قیمت هر مثقال 1500 تومان تضعیف شد.

شایان ذکر است، قیمت جهانی طلا در روز جمعه تحت تأثیر سخنان جانت یلن رئیس فدرال رزرو و تقویت احتمال افزایش نرخ بهره قرار گرفت تا علاوه بر کاهش 18 دلاری، هفته ی آینده نیز در نظر کارشناسان کاهشی تر پیش بینی شود.

البته طلا همچنان با طرفدارانی روبرو است که هر چند تعدادشان کمتر است اما امیدوار به رشد طلا هستند. پیتر دگراف یکی از خوانندگان کیتکو نیوز معتقد به افزایش قیمت اونس در کوتاه مدت است.

گفتنی است، اظهار نظر قطعی در خصوص روند آتی بازار طلا امکان پذیر نیست و قیمت طلا تحت تأثیرمتغییرهای متفاوت همچون تغییرات تقاضای فیزیکی، وضعیت بازارهای سهام و سیاستهای پولی اقتصادهای بزرگ جهان تغییر جهت می دهد، اما در حال حاضر طرفداران کاهش قیمت در اکثریت هستند.

نویسنده: ادمین سیستم
یکشنبه 3 خرداد 1394 ساعت 17:46
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین