خبر

ساماندهی صرافی‌ها باز هم در بن‌بست!

چند ماهی است که از دستور معاون اول رئیس جمهور به بانک مرکزی برای ساماندهی صرافی‌ها می‌گذرد. صرافی‌هایی که در زمان بحران ارزی، حتی اکنونی که هنوز گشایش‌های بانکی ناشی از تحریم‌ها صورت نگرفته و صرافی‌ها کار عمده نقل و انتقالات پول تجار را انجام می‌دهند، باز هم کارشکنی می‌کنند و به نظر نمی‌رسد قرار باشد سامانی پیدا کنند. اکنون هم که بانک‌های بنگاه‌دار، با صرافی‌های خود بازار را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند. مردادماه سال گذشته بود که در دستوری که معاون اول رئیس جمهور برای ساماندهی صرافی‌ها صادر کرده بود، دستورالعمل کار صرافی‌ها بازنگری و ابلاغ شد؛ از آن زمان، حدود ده هزار تقاضای صراف‌ها، به منظور ساماندهی بررسی شد و اوایل امسال هم، بانک مرکزی هم خبر از این داد که برای تعداد زیادی از این صرافی‌ها، نامه‌هایی را ارسال کرده است و البته این را هم اعلام کرد که برای بقیه نیز به مرور این نامه‌ها ارسال خواهد شد. در واقع در این نامه‌ها از صراف‌ها خواسته شده بود که خود را با دستورالعمل جدید تطبیق دهند و در غیر این صورت، نامشان به فهرست صرافی‌های غیرمجاز اضافه خواهد شد.

آن روزها اعلام شد که هر صرافی متقاضی که بتواند شرایط جدید را تامین کند، می‌تواند پس از طی مراحل مربوط، مجوز خود را کسب کند.

براساس آمارهای بانک مرکزی، هم اکنون تعداد صرافی‌هایی که از خط کش بانک مرکزی برای سنجش میزان تطبیق آنها با دستورالعمل جدید عبور کرده‌اند، از مرز ۵۰۰ صرافی گذشته است اما به نظر می‌رسد که این ساماندهی، کم کم دارد به بن بست می‌رسد، چراکه همانطور که بانک مرکزی، موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز را هنوز نتوانسته ساماندهی کند، صرافی‌های زیرپله‌‌ای را نیز به سختی می تواند ساماندهی کند.

البته اوایل امسال معاون بانک مرکزی نیز اعلام کرد که اگرچه این بانک، ضرب الاجل اولیه برای ساماندهی صرافی‌ها ‌‌تعیین کرده بود اما زمان آن به درخواست صرافان و با موافقت مسئولان تمدید شد که این خود دلیل بر این دارد که بانک مرکزی در این زمینه هم چندان از جسارت لازم برخوردار نیست.

در این میان، کارشناسان معتقدند شاید شرایط تحریم وضع را به گونه‌ای پیش برده باشد که صرافی‌ها بتوانند با روش قبل به کار خود ادامه دهند اما بالاخره باید یک‌جا، کار غیراصولی آنها متوقف شود. اکنون هم که خبر از این می‌رسد که صرافی بانک‌ها نیز به دلالی در بازار ارز کشیده شده اند.

اگرچه بانک مرکزی اقداماتی را برای ساماندهی پاساژ افشار، یعنی همانجایی که بسیاری از معاملات ارزی کشور رقم می‌خورد، انجام داد اما هنوز صرافی‌های بانکی، زیر ذره بین بانک مرکزی قرار نگرفته اند. کمی تمرکز بر نحوه خرید و فروش ارز در بورس ارزی کشور یعنی همان فردوسی، نشانگر آن است که صرافی بانک‌ها نیز می تواند دلارهای کلان در بازار را بین مشتریان خاص خود عرضه کند.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
یکشنبه 3 خرداد 1394 ساعت 13:45
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین