خبر

تک نرخی شدن ارز سبب کاهش رانت خواری می‌شود

استاد اقتصاد دانشگاه کردستان گفت: تک نرخی شدن ارز رقابت اقتصادی ایجاد می‌کند و امید به رانت خواری را کاهش می‌دهد.  حامد قادرزاده اظهار کرد: سیستم چند نرخی در هر مقوله‌ای می‌تواند فساد اقتصادی یا مشکلاتی را فراروی مدیریت اقتصادی ایجاد کند. وی با اشاره به اینکه مسئله‌ی چند نرخی بودن ارز سیاستی است که پس از انقلاب از سوی دولت‌های مختلف اجرا شده است، افزود: نتایج ارزیابی چند نرخی بودن ارز نشان داده است که این سیاست موجبات رانت خواری را برای گروهی از افراد و یا برخی دستگاه‌های دولتی فراهم کرده و مدیریت اقتصادی جامعه را دچار مشکل کرده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اگر چه ممکن است گروه‌هایی که قبلا از مزیت ارزهای دولتی و یا مبادله‌ای استفاده می‌کردند احساس کنند با تک نرخی شدن ارز منفعتی را که می‌خواستند بدست آورند از دست می‌دهند اما در بلندمدت این سیاست به زیان آنها نبوده بلکه به نفع آنهاست.

قادرزاده تصریح کرد: در شرایطی که اکنون در کشور دو نوع نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد وجود دارد می‌بینیم که آزاد بودن نرخ ارز در حد معقول در جامعه با وجود دولتی بودن نظام اقتصادی، آمادگی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی را بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: هرچه فاصله بین نرخ ارز مبادلاتی و آزاد کمتر باشد و یا به تک نرخی‌شدن ارز منجر شود سوء استفاده از سیاست قیمت‌گذاری چندنرخی از جامعه رخت برخواهد بست و رقابت اقتصادی، جایگزین انتظار استفاده از مزایای بخش عمومی خواهد شد و مزیت نسبی در انجام فعالیت‌های اقتصادی به عنوان یک اصل مورد توجه فعالان اقتصادی قرار می‌گیرد. از طرف دیگر چنانچه دولت تمایل داشته باشد به هریک از فعالیت‌های موجود در بخش‌های مختلف کمک ارائه دهد می‌تواند به صورت دیگری از جمله خرید تضمینی، کاهش تعرفه و مالیات، اعطای یارانه‌های تولیدی و عرضه‌ی نهاده‌های ارزان کمک کند.

قادرزاده بیان کرد: چند نرخی‌بودن ارز مانع گسترش فعالیت‌های اقتصادی رقابتی خواهد شد و خلاقیت و نوآوری را در جامعه کُند می‌کند. غیر از مواردی که بازار اقتضا می‌کند تولید کننده از سیاست تبعیض قیمت استفاده کند، استفاده از چند نرخی بودن ارز برای طولانی مدت سیاست مناسبی نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه در کوتاه مدت دولت‌ها ناچار به حمایت از فعالیت دستگاه‌ها بودند و آن را برای مدت کوتاهی انجام دهند اما استمرار آن به نفع اقتصاد کشور نیست.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
شنبه 2 خرداد 1394 ساعت 14:53
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین