خبر

نقشه دخل و خرج استان‌ها در سال۹۹

بودجه استان‌های ایران در سال آینده ۲۲۲هزار و ۷۲۶میلیارد تومان برآورد شده که سهم استان تهران ۱۴درصد خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  استان تهران 48.7درصد از منابع درآمدی بودجه سال آینده استانی ایران را تامین می‌کند و فقط 16درصد از بودجه جاری استان‌ها به استان تهران اختصاص دارد. سهم استان تهران از بودجه عمرانی سال آینده استان‌های کشور فقط 5درصد خواهد بود.

منابع درآمدی استان‌های ایران در بودجه سال آینده 165هزار و 348میلیارد تومان و هزینه جاری استان‌ها هم 181هزار و 359میلیارد تومان برآورد شده که نشان می‌دهد 24استان کشور از حیث دخل و خرج جاری‌شان با کسری بودجه مواجه هستند. فقط استان‌های تهران، بوشهر، هرمزگان، اصفهان، مرکزی و قزوین از حیث منابع و مصارف جاری سالانه مشکلی ندارند. منابع درآمدی استان تهران در سال آینده 80هزار و 575میلیارد تومان برآورد شده درحالی‌که هزینه‌های جاری استان تهران 29هزار و 459میلیارد تومان برآورد شده و مازاد منابع نسبت به هزینه‌های جاری استان تهران 51هزار و 116میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. بودجه عمرانی استان‌های ایران در سال آینده 41هزار و 367میلیارد تومان برآورد شده که از این میزان اعتبار سهم خوزستان 9درصد، سیستان و بلوچستان 7درصد، فارس 6درصد و استان‌های کرمان، خراسان رضوی و تهران 5درصد خواهد بود.

مورد عجیب خراسان رضوی

استان خراسان رضوی سال آینده با کسری بودجه 7هزار و 876میلیارد تومانی مواجه خواهد شد؛ راستی چرا استانی با ظرفیت‌های بالای درآمدی نباید بتواند دخل و خرجش را جفت و جور کند، آیا ریشه این کسری بودجه در معافیت گسترده بنگاه‌های اقتصادی این استان، وابسته به نهادهای خاص است؟ به این آمارها نگاه کنید، منابع درآمدی استان خراسان رضوی در سال آینده 5هزار و 713میلیارد تومان و هزینه‌های جاری این استان هم 13هزار و 589میلیارد تومان برآورد شده و سهم این استان مستعد درآمدهای پایدار از کل منابع درآمدی استان‌های کشور فقط 3.5درصد است درحالی‌که 7.5درصد از هزینه‌های جاری پیش‌بینی شده در بودجه استان‌ها و 4.6درصد از بودجه عمرانی سال آینده را به‌خود اختصاص داده درحالی‌که استان خراسان رضوی دست‌کم به لحاظ جاذبه‌های گردشگری مذهبی و زیارتی می‌تواند یکی از استان‌های پردرآمد باشد و به استقراض از بودجه عمومی دولت نیازی نداشته باشد.

کسری بودجه مقاصد گردشگری

نه ‌فقط استان خراسان رضوی که دیگر استان‌های دارای ظرفیت بالای گردشگری ازجمله مازندران، گیلان، فارس و آذربایجان شرقی و غربی هم سال آینده با کسری بودجه مواجه و محتاج کمک دولت هستند. استان گیلان با سهم‌بری 3.5درصدی از بودجه سال آینده استانی از حیث دخل و خرج جاری با کسری 4هزار و 402میلیارد تومانی، استان مازندران با سهم 4.5درصدی با کسری بودجه 5هزار و 757میلیارد تومانی، آذربایجان شرقی با سهم 4.5درصدی با کسری 3هزار و 917میلیارد تومانی، آذربایجان غربی با سهم 3.7درصدی با کسری بودجه 4هزار و 698میلیارد تومانی و فارس هم با سهم 6.1درصدی با کسری بودجه 6هزار و 556میلیارد تومانی مواجه هستند اما استان قم به‌عنوان یکی از استان‌های مستعد گردشگری مذهبی و سهم 1.3درصدی با کسری بودجه یک هزار و 341میلیارد ریالی در سال آینده روبه‌رو می‌شود. وضعیت در 2استان دیگر دارای جذابیت‌های گردشگری یعنی اصفهان و یزد به سبب متنوع بودن ترکیب منابع درآمدی و استقرار صنایع مهم بهتر به‌نظر می‌رسد.

اصفهان و یزد در منطقه امن

استان‌های ایران در سال آینده قرار است 7درصد از منابع درآمدی استان‌ها را تامین کند درحالی‌که سهم هزینه‌های جاری این استان از کل بودجه استانی 6.2درصد و از کل بودجه عمرانی 3.6درصد برآورد شده و پیش‌بینی می‌شود استان اصفهان سال آینده با مازاد درآمد به میزان 315میلیارد تومان مواجه شود. استان یزد هم سال آینده قرار است 3هزار و 184میلیارد تومان درآمد داشته باشد درحالی‌که هزینه جاری آن تنها 3هزار و 198میلیارد برآورد شده و از این حیث با کسری 14میلیارد تومانی مواجه خواهد شد و سهم این استان از بودجه عمرانی سال آینده تنها 1.4درصد محاسبه شده است.

2روی سکه بودجه هرمزگان و کرمان

اما تصویری که از بودجه 2استان جنوبی ایران یعنی کرمان و هرمزگان ارائه شده، متفاوت است، چنان‌که استان هرمزگان 5هزار و 902میلیارد تومان از منابع درآمدی بودجه سال آینده استانی ایران را تامین خواهد کرد و هزینه جاری این استان 3هزار و 403میلیارد تومان خواهد بود و سهم این استان از بودجه عمرانی استان‌ها 3.4درصد برآورد شده و به این ترتیب استان یادشده با مازاد درآمدی 2هزار و 499میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. استان کرمان با کسری بودجه 2هزار و 317میلیارد تومانی مواجه خواهد شد. این استان سال آینده 5هزار و 577میلیارد تومان درآمد و 7هزار و 894میلیارد تومان هزینه خواهد داشت و تنها 5.1درصد از کل بودجه عمرانی استان‌ها در سال 99را به‌خود اختصاص خواهد داد.

منبع:
پنجشنبه 21 آذر 1398 ساعت 14:32
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین