خبر

جزییات سهم یارانه‌ها در بودجه۹۸/ افزایش عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی

سخنگوی ستاد بودجه با تاکید بر اهمیت لایحه بودجه، برخی از ویژگی‌ها بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور را تشریح کرد و گفت: در بودجه امسال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار نسبت به شناسایی و حذف سه گروه بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران اقدام می‌کند.

مژگان خانلو در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین باتاکید بر هدف بودجه امسال در حمایت از صادرات گفت: در بودجه امسال جهت حمایت از بخش صادرات اعتبار 600 میلیارد تومانی پیش بینی شده که  برای مشوق‌ها و زیرساخت‌های صادرات غیرنفتی و غیر پتروشیمی، یارانه سود تسهیلات واحدهای تولیدی با اولویت تولیدات صادرات است. هم چنین افزایش سرمایه صندوق توسعه صادرات و پیش‌بینی اعتبار برای افزایش سرمایه دولت درصندوق ضمانت صادرات تا سقف 100 میلیون یورو در لایحه بودجه در نظر گرفته شد.

حمایت ازمحصولات استراتژیک

خانلو با بیان اینکه در بودجه امسال، تامین اعتبار یارانه نان و خرید تضمینی گندم به میزان ۱۲۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این مبلغ در مقایسه با مدت مشابه سال 98به میزان 48 درصد رشد داشته است.  

سخنگوی ستاد بودجه از پیش بینی یارانه نهاده و عوامل تولیدکشاورزی، خرید تضمینی محصولات کشاورزی سخن گفت و افزود: حمایت ازحوزه انرژی از دیگر مواردی است که در بودجه امسال به طور اساسی مورد توجه قرار گرفت . 

وی به تخصیص حداکثری منابع به صنعت برق، فروش نفت به بخش غیردولتی ازطریق بورس انرژی، حمایت ازساخت داخل 10 قلم کالای اساسی صنعت نفت و حمایت ازشرکت‌های دانش‌بنیان برای ساخت قطعات صنعت نفت اشاره و خاطرنشان کرد: خرید تضمینی برق حاصل ازتبدیل پسماندهای عادی انرژی به میزان2150 میلیارد تومان در اجرای ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق از جمله سیاست های مختلف در این حوزه است. 

نرخ صفر و معافیت مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالا و خدمات

خانلو  ادامه داد: نرخ صفر و معافیت مالیاتی برای درآمدهای حاصل از صادرات کالا و خدمات و همچنین استرداد مالیات و عوارض ارزش افزوده ماده (13) قانون مالیات بر ارزش افزوده، در مواردی که ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی برگردانده شود در نظر گرفته شده است هم چنین عبارت ده برابر در متن ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم به سی برابر اصلاح شده است.

وی در ادامه گفت: صددرصد وجوه اداره شده از محل بازپرداخت وام شهریه دانشجویان از سال 1385 تا سال 1398 پس از برگشت به خزانه، تا سقف 80 میلیارد تومان به صندوق رفاه صرف پرداخت وام شهریه و سایر پرداخت های رفاهی دانشجویان می‌شود. هم چنین ۱۰۰میلیارد تومان بابت تداوم معافیت مدارس ازپرداخت هزینه‌های آب وبرق وگاز اختصاص داده خواهد شد.

عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی مجموعا 10درصد اضافه شد

سخنگوی ستاد بودجه از اقدامی مهم در لایحه امسال خبر داد و گفت: عوارض گمرکی و سود بازرگانی واردات لوازم آرایشی مجموعاً10 درصد اضافه و منابع حاصل از آن برای خرید پروتز حلزون جهت کاشت حلزون شنوایی و نیز درمان و هزینه های دارویی بیماران اوتیسم، گوشه، سالک، متابولیک و بال پروانه تخصیص می‌یابد.

سهم یارانه ها در لایحه بودجه 

به گفته او منابع هدفمندی معادل 250.7 هزارمیلیارد تومان و مصارف آن (به جزء 98.6 هزار میلیارد تومان که به شرکت‌های دولتی برای حمایت از صنایع آب، برق، نفت و گاز بازگردانده می‌شود) بابت  یارانه نقدی به میزان 42800 میلیارد تومان، اجرای طرح معیشت خانوار معادل 31 هزار میلیارد تومان، یارانه نان و خرید تضمینی گندم به میزان 12100میلیارد تومان؛ دسترسی عادلانه مردم به خدمات بهداشتی معادل  5200میلیارد تومان و کاهش فقر مطلق به میزان12100 میلیارد تومان، تغذیه و امور رفاهی دانشجویان 400 میلیارد تومان، تولید و اشتغال، حمل و نقل ریلی، مسکن و نهاده‌های کشاورزی10200 میلیارد تومان، حق بیمه‌های سهم دولت اقشار خاص و کمک به رزمندگان 5525 میلیارد تومان و سایر مصارف هدفمندی به میزان 29251 میلیارد تومان  است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استفاده از کلیه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار و بر اساس معیارها و ضوابطی که توسط آن وزارتخانه تعیین می‌گردد، نسبت به شناسایی و حذف سه گروه بالای درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران اقدام می‌کند.

خانلو در ادامه به نقش تعیین کننده شرکت ملی نفت ایران در سال جاری و سال آینده اشاره کرد و گفت: به منظور افزایش ظرفیت تولید نفت وگازکشور، پیاده‌سازی قواعدحاکمیت شرکتی در بخش بالادستی نفت وگاز، افزایش شفافیت و حفظ منافع بین نسلی، شرکت ملی نفت ایران موظف است از ابتدای سال 1399 تمامی قراردادهای توسعه و نگهداشت میادین نفتی وگازی را در چارچوب شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفتی وگازی و ضوابط مصوب آن توسط هیات وزیران، به متقاضیان واگذار کند. همچنین این شرکت موظف است ظرف مدت شش ماه از ابلاغ این قانون نسبت به ارائه هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای میادین درحال تولیدکشور به تفکیک میدان، جهت تصویب به شورای اقتصاد اقدام کند. 

به گفته او پس از تعیین هزینه‌های هریک از میادین توسط شورای اقتصاد، مبنای دریافت دستمزدشرکت ملی نفت ایران، به ازاء هربشکه نفت و هرمترمکعب گازتولیدی ازاین میادین خواهدبود. تازمان اجرایی شدن روابط مالی جدید، روال مقرر قانونی جاری در روابط مالی بین شرکت ملی نفت ایران و دولت به قوت خود باقی است.

سخنگوی ستاد بودجه در انتها با تاکید بر وظیفه دستگاه های اجرایی کشور گفت: طبق بودجه 99 دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند تا پایان خرداد ماه سال 1399 اطلاعات ساختمان ها، فضاهای اداری، غیراداری و سایر اموال و دارایی‌های غیرمنقول را در سامانه جامع اموال دستگاه‌های اجرایی (سادا) تکمیل کنند. 

خانلو با بیان اینکه تخصیص اعتبارات طرح‌های تعمیرات اساسی و ماشین‌آلات و تجهیزات در سال 1399 منوط به ثبت اطلاعات موضوع این بند است، گفت هرگونه پرداخت مستقیم و مستمر از محل اعتبارات هزینه‌ای به سایرکارکنان دستگاه‌های اجرایی، ازابتدای خردادماه سال 1399، صرفاًپس ازثبت اطلاعات آنان درسامانه کارمندایران، ازمحل اعتبارات تخصیص یافته دستگاه ‌اجرایی ذی‌ربط توسط خزانه‌داری کل کشور به ذی‌نفع نهایی انجام خواهدشد و درج این اطلاعات هیچگونه حقی برای استخدام و بکارگیری ا شخاص ایجاد نمی‌نماید.

منبع:
سه شنبه 19 آذر 1398 ساعت 20:21
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین