خبر

ارتعاش تورمی در نرخ ارز

گزارش شاخص ماهانه بانک مرکزی نشان می‌دهد که متوسط نرخ آزاد دلار در سال 93 نسبت به سال 92 معادل 3 درصد افزایش و متوسط نرخ آزاد یورو طی این مدت معادل 5/ 1 درصد کاهش یافته است. در گزارش ماهانه، رشد تورم نقطه به نقطه داخلی حدود 16 درصد بوده است، حال آنکه در سال 2014 میلادی رشد متوسط تورم در کشورهای پیشرفته دنیا معادل 5/ 1 درصد و در کل کشورهای جهان معادل 5/ 2 درصد بوده است. کارشناسان معتقدند که نرخ تعادلی ارزهای خارجی باید در بلندمدت به اندازه تورم داخل و خارج کشور رشد کند، بر اساس آمارهای منتشر شده اختلاف تورم داخل کشور نسبت به متوسط کشورهای جهان معادل 5/ 13 درصد بوده است. حال آنکه در سال 93، تنها 3 درصد به ارزش دلار افزوده شده است که در صورت تخلیه نشدن اختلاف تورم در نرخ ارز، امکان افزایش ناگهانی ارزهای خارجی در بازار داخل وجود دارد.گروه بازار پول: گزارش شاخص ماهانه بانک مرکزی نشان می‌دهد که متوسط نرخ آزاد دلار در سال 93 نسبت به سال 92 معادل 3 درصد افزایش و متوسط نرخ آزاد یورو طی این مدت معادل 5/ 1 درصد کاهش یافته است.

در گزارش ماهانه، رشد تورم نقطه به نقطه داخلی حدود 16 درصد بوده است، حال آنکه در سال 2014 میلادی رشد متوسط تورم در کشورهای پیشرفته دنیا معادل 5/ 1 درصد و در کل کشورهای جهان معادل 5/ 2 درصد بوده است. کارشناسان معتقدند که نرخ تعادلی ارزهای خارجی باید در بلندمدت به اندازه تورم داخل و خارج کشور رشد کند، بر اساس آمارهای منتشر شده اختلاف تورم داخل کشور نسبت به متوسط کشورهای جهان معادل 5/ 13 درصد بوده است. حال آنکه در سال 93، تنها 3 درصد به ارزش دلار افزوده شده است که در صورت تخلیه نشدن اختلاف تورم در نرخ ارز، امکان افزایش ناگهانی ارزهای خارجی در بازار داخل وجود دارد. گزارش شاخص ماهانه اقتصادی در اسفند ماه منتشر شد. این گزارش آمار مربوط به «شاخص مصرف کننده»، «شاخص تولیدکننده»، «شاخص صادراتی»، «شاخص دستمزد کارگران ساختمانی»، «شاخص بورس اوراق بهادر تهران» و «شاخص ارز و سکه» به تصویر کشیده شده است.

رشد محدود ارزهای خارجی
در سال 93، متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا در بازار آزاد معادل 3 هزار و 280 تومان بوده است که این رقم نسبت به سال قبل
3 درصد رشد کرده است. متوسط قیمت یورو نیز در سال 93، معادل 4 هزار و 200 تومان گزارش شده است که نسبت به سال قبل 5/ 1 درصد کاهش یافته است. علاوه‌بر این در سال گذشته قیمت پوند در بازار آزاد معادل 2/ 5 درصد و قیمت فرانک سوییس معادل 4/ 2 درصد رشد داشته است. این ارقام با توجه به رقم 2/ 16 درصدی تورم نقطه به نقطه در اسفند سال 93، فاصله قابل‌توجهی دارد که پتانسیل رشد ارزها در ماه‌های آتی را افزایش می‌دهد.
گزارش ماهانه علاوه‌بر قیمت، روند سایر شاخص‌های اقتصادی را نیز به تصویر کشیده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم به 963 هزار تومان در اسفند ماه رسیده است، که نسبت به ماه قبل حدود 5 درصد کاهش داشته است.همچنین این مبلغ نسبت به مدت مشابه سال قبل 7/ 0 درصد پایین آمده است. به‌طور متوسط نیز در سال 93 قیمت سکه طرح قدیم معادل 963 هزار تومان بوده که نسبت به سال قبل از آن 8 درصد افت قیمت را پشت سر گذاشته است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت سکه طرح جدید در اسفند ماه به 966 هزار تومان رسیده که نسبت به بهمن ماه 9/ 4 درصد کاهش یافته است. افت سکه طرح جدید نسبت به اسفند سال قبل معادل 7/ 0 درصد بوده است. همچنین متوسط قیمت سکه طرح جدید در سال 93 به 965 هزار تومان رسیده که نسبت به سال قبل 9 درصد افت کرده است.

شکاف تورم مصرف و تولید
گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی (تورم ماهانه) در مناطق شهری ایران در اسفند ماه نسبت به ماه قبل 3/ 1 درصد رشد کرده است. همچنین شاخص بهای مصرف‌کننده در بازه سالانه و نسبت به اسفند (تورم نقطه به نقطه) سال گذشته معادل 2/ 16 درصد رشد کرده است. شاخص بعدی دراین گزارش، شاخص بهای تولیدکننده است که رشد این شاخص بیانگر تورم پیش‌نگر است، چرا که تغییرات این شاخص با یک وقفه در شاخص مصرف‌کننده منعکس می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم تولیدکننده نسبت به تورم مصرف‌کننده کاهش قابل توجهی داشته است به نحوی که رشد شاخص بهای ماهانه در اسفند ماه معادل 4/ 0 درصد بوده است، همچنین رشد نقطه به نقطه این شاخص در اسفندماه به 3/ 11 درصد رسیده است. بنابراین شکاف بین تورم نقطه به نقطه تولیدکننده و مصرف‌کننده به حدود
5 واحد درصد رسیده که این شکاف در ماه‌های اخیر روند صعودی را طی کرده است. سومین شاخص اقتصادی مهم در گزارش بانک مرکزی شاخص بهای صادراتی است که این شاخص تغییرات قیمت کالا و خدماتی را که به خارج از کشور صادر می‌شود محاسبه می‌کند. براساس آمار منتشر شده رشد ماهانه شاخص صادراتی در اسفند ماه معادل منفی 4/ 2 درصد بوده است، همچنین رشد نقطه به نقطه این شاخص معادل منفی 5/ 5 درصد گزارش شده است. این در حالی است که از مرداد سال گذشته رشد نقطه به نقطه شاخص بهای صادراتی مثبت بوده و این رشد پس از هفت ماه به زیر صفر نزول کرده است.

سطح تورم کمتر در پایتخت
گزارش ماهانه علاوه‌بر رشد شاخص بهای مصرف‌کننده در مناطق شهری ایران، رشد این شاخص را در شهر تهران نیز منتشر می‌کند. بر اساس این آمار در اسفند ماه رشد ماهانه شاخص مصرف‌کننده (تورم ماهانه پایتخت) معادل 1/ 1 درصد بوده که 2/ 0 واحد درصد از تورم ماهانه مناطق شهری ایران کمتر بوده است. همچنین تورم نقطه به نقطه شهر تهران معادل 7/ 15 درصد گزارش شده است که این رقم نیز نسبت به تورم نقطه به نقطه مناطق شهری کل ایران معادل 5/ 0 واحد درصد کمتر بوده است. علاوه‌بر شاخص‌های اقتصادی، شاخص دستمزد کارگران ساختمان در مناطق شهری ایران تغییرات دستمزد کارگران را منعکس می‌کند. بر اساس گزارش بانک مرکزی اقلام این شاخص شامل مزد بنای سفت‌کار، کارگر ساده ساختمانی، اجرت نقاش، اجرت آسفالت‌کار بام، اجرت مقنی، اجرت سیمان‌کار، اجرت کاشی کار و اجرت گچ کار است. بر اساس گزارش بانک مرکزی رشد ماهانه شاخص دستمزد کارگران ساختمانی در اسفند ماه معادل 8/ 0 درصد بوده است. همچنین نسبت به اسفندماه سال گذشته رشد این شاخص معادل 8/ 17 درصد بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که رشد سالانه دستمزدها از ابتدای سال روند کاهشی داشته است. بر این اساس در ابتدای فروردین ماه سال جاری رشد سالانه دستمزد کارگران معادل 6/ 23 درصد بوده است و به نظر می‌رسد با روند کاهشی تورم، از سطح رشد این دستمزدها نیز کاسته شده است. رشد سالانه دستمزدهای کارگران با وجود کاهش در اسفند ماه سال گذشته معادل 6/ 1 واحد درصد از رشد تورم بیشتر بوده است و نشان می‌دهد ارزش دستمزدهای کارگران ساختمانی در مقابل تورم حفظ شده است.

جای خالی آمار چک ها
یکی از آمارهای مهم شاخص‌های اقتصادی ماهانه، آمار چک‌های مبادله شده و چک‌های برگشتی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد گزارش اسفند ماه سومین گزارش متوالی است که آمار مربوط به چک‌های برگشتی در آن منعکس نشده است.اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی در توضیح این مطلب عنوان کرده است: «اخذ آمار اسناد مبادله شده و برگشت داده شده از دی ماه 1393 به‌دلیل اجرایی شدن طرح چکاوک (سامانه انتقال تصویر چک) در کل کشور از طریق اتاق پایاپای تهران امکان‌پذیر نبوده و بنابراین آمار مربوط به این گزارش منتشر نشده است.» به گفته این نهاد، پس از نهایی شدن عملیات به‌کارگیری سامانه چکاوک گزارش جامعی از اسناد مبادله شده و برگشت داده شده در سطح کشور به‌صورت مستقل منتشر خواهد شد.

کاهش 40 درصدی ارزش بورس در سال قبل
یکی دیگر از آمارهای گزارش شاخص بهای ماهانه، تعداد و ارزش سهام معامله شده در بورس اوراق بهادار تهران است. بر اساس گزارش بانک مرکزی در سال 1393 حدود 2/ 165 میلیارد سهم به ارزش 2/ 54 هزار میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد. بر این اساس تعداد سهام معامله شده نسبت به سال 1392 معادل 9/ 12 درصد کاهش یافته است، همچنین ارزش سهام معامله شده طی این مدت 7/ 43 درصد افت کرده است. آمار اسفند ماه نیز نشان می‌دهد در این ماه بالغ بر 1/ 19 میلیارد سهم به ارزش 4/ 4 میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار تهران منتشر شد که نسبت به ماه قبل از آن 7/ 61 درصد به تعداد و 3/ 92 درصد به ارزش سهام معامله شده افزوده شده است.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
دوشنبه 14 اردیبهشت 1394 ساعت 09:11
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین