خبر

انسداد ۲.۷میلیارد دلار به علت تعلل دولت دهم

دولت تدبیر و امید از ابتدای روی کار آمدن خود مبارزه با فساد را در رأس فعالیت‌های خود قرار داد. در طول فعالیت شش‌ساله این دولت بیشتر مفسدانی که در دولت قبل رشد پیدا کرده بودند به قوه قضائیه معرفی شدند و راه برای بروز فسادهای جدید هم تنگ‌تر از هر زمان دیگری شد. رئیس جدید قوه قضائیه نیز در طول چند ماهی که فعالیت دارد، در نشست‌ها و جلسات مختلف از عزم خود برای مبارزه با فساد سخن گفته است تا دولت در این راه تنها نباشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، آرمان ملی نوشت؛ از این رو حسن روحانی روز یکشنبه با حضور در جمع مردم یزد از قوه قضائیه خواست پس از سال‌ها به پرونده دو میلیارد و 700 میلیون دلاری که به حلقوم آمریکا رفته ورود کند و آن را برای مردم شفاف سازد. روز گذشته نیز فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در حاشیه هیات دولت اعلام کرد که این پرونده در شورای عالی امنیت ملی مطرح و کمیته‌ای تشکیل شد و علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد دولت یازدهم، موضوع را به تفصیل و با شرح نکات به قوه قضائیه منعکس  و مدارک لازم را به این قوه ارائه کرد.

خطاب قراردادن قوه قضائیه از سوی رئیس‌ جمهوری برای شفاف‌کردن فساد دو میلیارد و 700 میلیون دلاری گویا موجبات ناراحتی برخی از مسئولان را فراهم آورده است. این افراد به‌جای توجه به اصل ماجرا و منظور روحانی که همان مبارزه با فساد است، به دنبال ایجاد اختلاف و جناحی‌کردن صحبت‌های بالاترین مقام اجرایی کشور هستند. چنان‌که پس از صحبت‌های او انگشت اتهام را به سمت وزیر نفت گرفتند و اعلام کردند که این صحبت‌ها را نباید در میان مردم انجام داد که موجبات یأس و ناراحتی جامعه را فراهم می‌کند.

اما باید توجه داشت زمانی مردم دچار یأس می‌شوند که سدی در برابر مفسدان وجود نداشته باشد. آنگاهی مردم دچار ناامیدی شدند که دولت وقت راه رشد و نمو افرادی نظیر بابک زنجانی را باز گذاشت و چنین افرادی به گفته حسن روحانی منابع ملی را به حلقوم آمریکا ریختند. باید توجه داشت که سرمایه اجتماعی و امیدواری عمومی از طریق بی‌خبری و ناآگاهی مردم به وجود نمی‌آید، زمانی مردم نسبت به آینده کشور امیدوار می‌شوند که اختلاف‌های سیاسی کنار گذاشته شود و همه مسئولان یک هدف را دنبال کنند.

چنانکه رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه هیات دولت هم اشاره داشت. چنان‌که او در جمع وزرای دولت و معاونان خود تشریح کرد مردم حق دارند بدانند که این دو میلیارد و 700 میلیون دلار و سودش چه شد و چه کسانی پشت پرده حضور دارند. روحانی همچنان سایر بخش‌ها را دعوت به وحدت کرد و از آنها خواست موضوع مبارزه با فساد را به محلی برای اختلاف‌افکنی تبدیل نکنند.

مدارک به قوه قصائیه ارسال شده است

با اینکه برخی مسئولان رئیس جمهوری را متهم به بی‌اطلاعی از موضوع فساد کرده‌اند، اما نگاهی به سخنرانی‌‌ها روحانی نشان می‌دهد که از سال‌ها قبل به این موضوع تاکید دارد و از قوه قضائیه می‌خواهد موضوع را برای مردم شفاف سازد. با این حال گویا عده‌ای از سخنان او و آگاهی مردم ناخشنود می‌شوند و از این اتفاق را به محلی برای اختلاف‌افکنی تبدیل می‌کنند. این در حالی است که سایر دولتمردان هم در این باره توضیحاتی ارائه دادند و گویا این پرونده به دست فراموشی سپرده شده که گاه نیاز به یادآوری دارد

. دولتمردانی که سال‌هاست عمر وزارت آنها به پایان رسیده، اما همچنان برای موضوع مبارزه با فساد نامشان به میان می‌آید. وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز روز گذشته با اشاره به پول بلوکه‌شده ایران در آمریکا گفت: نقد اصلی بر این است که چرا در مهلت مقرر 10 ماهه، مبلغ دو میلیارد و 700 میلیون دلار نقد نشد که تبعاتی همچون انسداد پول را به همراه داشت.

فرهاد دژپسند یادآور شد: دولت فقط پیگیر این موضوع نبود و در شورای امنیت نیز مطرح شد، حتی وزیر اقتصاد در دولت یازدهم موضوع را به تفصیل به قوه قضائیه منعکس کرد. موضوعی که لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس جمهوری، هم بر آن تاکید کرد، اما تا زمانی که سایر مسئولان این صحبت‌ها را موضع‌گیری علیه خود بدانند، نمی‌توان سرانجام خوشی برای آن متصور شد.

منبع:
پنجشنبه 23 آبان 1398 ساعت 14:01
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین