خبر

آموزش و پرورش بستری مناسب برای فرهنگ‌سازی مالیاتی

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از رسانه مالیاتی ایران، محمد سلمانی، مدیرکل امور مالیاتی کرمان در مراسم توزیع بسته‌های فرهنگ‌سازی مالیاتی در سطح مدارس که با حضور مدیرکل آموزش و پرورش استان برگزار شد، اظهار داشت: انتقال مفاهیم فرهنگ مالیاتی به دانش آموزان در مدارس از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است چراکه اگر فرزندانمان در همان سنین کودکی در مدارس با اهمیت پرداخت مالیات و چگونگی مصرف آن در جامعه آشنا شوند، بی شک در آینده، رویکردی تخصصی تر به مقوله مالیات خواهند داشت.
مدیرکل امور مالیاتی کرمان ادامه داد: متأسفانه به دلیل عدم آموزش کافی، برداشت فرزندان ما از مفهوم مالیات، درست و کامل نیست و این در حالی است که اکثر کشورهای پیشرفته دنیا در پایه‌های آغازین تحصیلی، سعی در آموزش مفاهیم مالیاتی به گروه‌های سنی پایین‌تر دارند.
وی به نقش بی‌بدیل آموزش و پرورش در فرهنگ‌سازی مالیاتی اشاره کرد و افزود: بی شک تأثیر فرهنگ‌سازی مالیاتی در مدارس با هدف نهادینه کردن فرهنگ مالیات و مسئولیت‌پذیری و آگاه‌سازی مردم به‌ویژه اولیای دانش آموزان و ایجاد اعتماد و ارتباط نزدیک و صمیمانه با نظام مالیاتی بر کسی پوشیده نیست.
سلمانی خاطرنشان کرد: در همین راستا اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگ‌سازی مالیاتی در مدارس و اطلاع‌رسانی در امر مشارکت مردم در پرداخت مالیات به عنوان یک وظیفه اجتماعی و قانونی توسط دولت بسیار حائز اهمیت است.
مدیرکل امور مالیاتی کرمان، دانش آموزان را به عنوان شهروندان موثر و بالقوه در خط مقدم آموزش حقوق شهروندی دانست و تصریح کرد: باید در سایت‌های آموزشی، مجلات علمی و فرهنگی، دفترچه‌های آموزشی و کتاب‌های فوق برنامه، مباحثی در خصوص فرهنگ مالیاتی به صورت تخصصی و آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار گیرد تا اصل فرهنگ‌سازی به خوبی نهادینه شود.
در ادامه، اسکندری نسب، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان نیز از آمادگی این نهاد برای همکاری با امور مالیاتی استان به‌منظور اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مالیاتی در تمامی سطوح تحصیلی خبر داد و گفت: تأثیر مالیات بر توسعه فضاهای آموزشی بر کسی پوشیده نیست.
وی اضافه کرد: عمده نگاه ما به این است که از پایه و مدارس ابتدایی، فکر و ذهن فرزندانمان را با مالیات آشنا کنیم تا در مسیر زندگی خودشان این موضوع را کاملا درک کنند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد، آموزش و پرورش بتواند گامی موثر در جهت آشنایی دانش آموزان با مفهوم مالیات و نهادینه شدن فرهنگ مالیاتی در جامعه بردارد.

منبع:
سه شنبه 21 آبان 1398 ساعت 15:21
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین