خبر

افزایش تعداد کارگاه‌های تحت پوشش تامین اجتماعی/ ایجاد ۱۷۰ هزار اشتغال در مناطق روستایی/ موازی‌کاری‌ها در انتشار آمار حذف

معاون مرکز آمار تاکید کرد: در دو تابستان گذشته ۱۷۰ هزار اشتغال در ۳۰ درصد جمعیت روستایی رخ داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سیدنعمت نصیری در نشست خبری روز آمار با اشاره به سری زمانی ارائه آمار اظهار داشت: آخرین آمارگیری نفوس و مسکن در ایران در سال ۱۳۹۵ انجام شده است و در سال ۱۴۰۰ آمارگیری از روش ثبتی مبنا به صورت پایلوت در ۱۴۰۰ انجام می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت آمارگیری در کشورهای همسایه گفت: در پاکستان هر ۱۵ سال یک بار و در افغانستان هر ۲۵ سال یک بار نسبت به این آمارگیری اقدام می‌کنند چراکه بودجه کافی برای آن ندارند و در کشور ترکیه این آمارگیری بر اساس قانون هر ۱۰ سال یک بار است.

وی با تاکید بر اینکه در آمارگیری باید به سمت ثبتی مبنا پیش برویم، گفت: اگر تمام دستگاه‌ها در ارائه اطلاعات کمک کنند می‌توانیم تهاتر زمانی ارائه آمارها را کاهش دهیم.

وی همچنین با اشاره به ابهامات در خصوص نرخ بیکاری تابستان گذشته گفت: طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه حدود ۱۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به حوزه اشتغال داده شده که پرداخت این تسهیلات از اسفند ۹۶ باعث رشد کار در کشور شده است.

معاون مرکز آمار تاکید کرد: در دو تابستان گذشته ۱۷۰ هزار اشتغال در ۳۰ درصد جمعیت روستایی رخ داده است.

وی گفت: تامین اجتماعی هم نشان می‌دهد که آمار بیمه‌شدگان در این مدت رو به افزایش بوده است. همچنین تعداد کارگاه‌های تحت پوشش تامین اجتماعی هم روند افزایش دادشته‌اند.

وی ادامه داد: از سال ۸۵ تا ۹۶ آمار اشتغال در بخش معدن اعلام شده که در این بخش بالاترین نرخ اشتغال ۱۹۰ هزار و کمترین آن ۱۱۲ هزار شغل بود.

نصیری گفت: همچنین در سال‌های ۸۵ تا ۹۶ بالاترین نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۵، ۲.۲ درصد بوده است و همچنین کمترین آن در سال ۹۱، منفی ۵ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه نباید رشد اشتغال همزمان با افزایش نرخ رشد اقتصادی باشد، گفت: برای مثال در سال ۹۳ آمار اشتغال در بخش معدن ۱۵۹ هزار شغل بوده که در آن زمان رشد اقتصادی ۱.۲ درصد بوده است. حال اینکه در سال ۹۵ آمار شاغلین معدن ۱۵۵ هزار شغل بوده و در حالی که نسبت به سال ۹۳ ریزش ۴۰۰۰ نفری داشته، رشد اقتصادی ۱۲.۲ درصد بوده است.

همچنین در ادامه این نشست فرامرزی معاون اقتصادی مرکز آمار اظهار داشت: درباره تاخیر در اعلام رشد اقتصادی اظهار داشت: در ارتباط با آمار رشد اقتصادی در پنجاه و نهمین جلسه شورای عالی آمار مصوباتی انجام گرفت که اولا باید در این حوزه موازی‌کاری‌ها حذف شود. مصوبه دیگر شورای عالی آمار این بود که نرخ تورم را مرکز آمار ایران تولید و منتشر کند.

وی افزود: اما در رابطه با نرخ رشد اقتصادی بانک مرکزی باید محاسبات خود را به مرکز آمار ایران ارائه کند و مرکز آمار هم محاسبات ملی خود را تهیه و این دو آمار با یکدیگر منطبق شوند و در نهایت نرخ رشد اقتصادی اعلام شود.

فرامرزی تاکید کرد: هنوز مرکز آمار نسبت به ارائه محاسبات ملی خود درباره نرخ رشد اقتصادی اقدام نکرده است و تاخیر در انتشار این نرخ به دلیل تاخیر در ارائه اطلاعات از سوی بانک مرکزی است.

منبع:
چهارشنبه 1 آبان 1398 ساعت 17:32
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین