خبر

بانک مرکزی مشکلات مراجعه نابینایان به بانک‌ها را حل کند

مدیرعامل جامعه نابینایان آذربایجان شرقی از مسئولان خواست، قانون جامع حمایت از معلولین باید اجرا شده و مشکلات مردم و معلولین در رسانه ها مطرح ‌شود، همچنین بانک مرکزی در خصوص مشکلات بانکی نابینایان کاری انجام دهد تا دیگر  نیاز به وجود یک امین برای همراهی یک نابینا هنگام مراجعه به بانک نباشد. 

به گزارش ایسنا، فرهاد عبدوی در حاشیه مراسم گرامیداشت روز جهانی عصای سفید با حضور دانش آموزان و دانشجویان نابینای استان در تالار وحدت دانشگاه تبریز، با تاکید بر لزوم حضور نماینده نابینایان در جلسه شورای شهر، گفت: تاکنون به بهانه‌های مختلف اجازه حضور نمایندگان نابینایان در جلسات شورای شهر داده نشده، در حالی نابینایان می‌خواهند مشکلات و مسائل معلولان در جلسات مناسب سازی محیط شهری مطرح و بررسی شود.

وی با اشاره به حضور وی در جلسه‌ی روز یکشنبه‌ی شورای شهر تبریز، خبرداد: کارت منزلت معلولین به زودی آماده شده و تقدیم معلولین عزیز می‌شود.

وی با اشاره به بازدید رئیس دانشگاه میزان از کتابخانه‌ی نابینایان، خبرداد: مقرر شد تا یک برجسته نگار هوشمند تا روز اربعین در این کتابخانه دایر شده و در اختیار نابینایان قرار گیرد؛ هم‌چنین طبق دستور شهرداری منطقه یک کلانشهر تبریز مشکل ساختمان جامعه نابینایان حل می‌شود و این ساختمان بعد از سه سال از دادگستری تحویل گرفته شده و طبق روال گذشته در اختیار معلولین قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر لزوم حل مشکلات معلولین از طریق وحدت و همدلی، افزود: افزایش سطح مطالعات و آگاهی نابینایان سبب افزایش توانایی و ساماندهی زندگی معلولین می‌شود.

عبدوی با اشاره به شروع فعالیت جامعه نابینایان استان از سال 1360، از برخی مشکلات در حوزه‌ی رعایت حقوق نابینایان اظهار نارضایتی کرده و گفت: افرادی با تاسیس موسسه خصوصی، خود را به عنوان نماینده جامعه نابینایان با رای نابینایان انتخاب می‌شود اما افرادی با تاسیس موسسه‌هایی خود را به عنوان نماینده و قیم نابینایان معرفی می‌کنند که این افراد به همراه کسانی که اموال بیت المال را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند متخلف هستند. 

وی با تاکید بر اتحاد جامعه نابینایان و افزایش آگاهی، اظهار کرد: فقط باید تابع حقوق و قوانین شهروندی باشیم و غیر از آن حق مطالبه هیچ درخواست دیگری را نداشته و امید به خضوع مدیران و مسئولین در مقابل قانون را داریم تا از دادن حق ما اجتناب نکنند. 

وی با بیان این‌که پرونده‌های مددکاری در اسارت موسساتی است که با روابط ایجاد شده اند، افزود: این موسسات توسط افرادی غیر متخصص و وابسته به مدیران، معاونان و یا به نوعی وابسته‌ به  کارکنان بهزیستی اداره می‌شود که ما از این موضوع به شدت گله مند بوده و خواستار حل این مشکل هستیم که در این راستا نیز طی بخشنامه‌ی صادر شده از سوی رئیس سازمان بهزیستی؛ مدیران، معاونان و مشاوران وابسته، حق تاسیس موسسه مددکاری نداشته و موسسات وابسته تاسیس شده نیز باید تا سه ماه آینده تعطیل شوند.  

وی با بیان این‌که ‌تنها تشکل 40 ساله نابینایان و نمایندگان منتخب آنان فدای برخی مصلحت اندیشی‌ها شده‌است، اظهار کرد: تلفن خانه‌ها به عنوان پایگاه مهم اشتغال نابینایان به علت خودکار شدن اپراتورها به سمت تعطیلی پیش می‌رود که باید در این راستا یک کارآفرینی اساسی انجام گیرد. 

مدیرعامل جامعه نابینایان آذربایجان شرقی افزود: یک دوره ی ماساژ درمانی در سال 96 با هدف اشتغال زایی حدود 20 نفر از نابینایان برگزار شده بود اما با وجود این‌که تمام هزینه های این کلاس‌ها توسط یک شخص پرداخت می‌شد به خاطر تضاد آن با منافع برخی افراد، برگزاری این کلاس‌ها متوقف شد.

  وی افزود: اداره کل بهزیستی استان که متولی امور نابینایان است حتی یک کارشناس نابینا هم ندارد، در حالی که می‌توان با استقرار کارشناسان نابینا در این اداره برای 20نفر اشتغال ایجاد کرد. 

وی با تاکید بر فراهم آوردن امکانات رفاهی و تفریخی برای معلولین، یادآور شد: بعد از حدود سه سال مکاتبه با مرکز آب درمانی سرعین، مقرر شده بود تا برای معلولین استخر مناسبی را در نظر بگیرند، که در این راستا بعد از تقسیم بندی گروه‌های مختلف معلولین در روزهای مختلف هفته، معلولین فقط در ساعت هشت تا نه و نیم صبح که وقت مرده‌‍ استخر محسوب می‌شود حق استفاده از استخر را دارند.

انتهای خبر

منبع:
چهارشنبه 24 مهر 1398 ساعت 16:53
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین