خبر

شهریور ارزان‌تر از مرداد شد

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: تورم نقطه به نقطه شهریورماه استان با ۹.۷ درصد کاهش نسبت به مرداد ماه به ۳۲.۳ درصد رسید.

ایرج امینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تورم عبارت است از افزایش شدید، نامتناسب، معنی‌دار و غالبا غیرقابل برگشت قیمت‌ها که جنبه عمومی و حالت مستمر و خودافزا داشته باشد. تورم وضعیتی است که سطح عمومی قیمت‌ها به طور مداوم و به مرور زمان افزایش می‌یابد، باید توجه داشت که در رابطه با تورم عنصر زمان و تداوم افزایش سطح عمومی قیمت‌ها تاثیر دارد.

این مسئول ادامه داد: تورم امکان کاهش قیمت‌ها بر اثر افزایش بهره‌وری و رقابت قیمتی تولیدکنندگان را از بین می‌برد. همچنین شکاف درآمدی فرودست و فرادست را به مرور زمان افزایش می‌دهد. علاوه بر آن تورم ساختار قیمت‌های نسبی را به هم ریخته و اطلاعات اقتصادی را مخدوش می‌کند.

وی با اشاره به غیرقابل بازگشت بودن ماهیت تورم، افزود: هنگامی‌که تورم در اقتصاد شروع می‌شود و قیمت‌ها به طور تورمی بالا می‌رود، برای مهار تورم و مقابله با آن باید سعی شود که از نرخ آن به تدریج کاسته شود؛ علاوه‌ بر آن برای مبارزه با تورم، کاهش سطح مطلق قیمت‌ها معمولا امکان‌پذیر نیست، چون همراه با تورم هزینه‌های تولید نیز افزایش می‌یابد و به همین جهت قیمت‌های تورمی خاصیت «چسبندگی» پیدا می‌کند و به دلیل اینکه این هزینه‌ها پشت قیمت‌ها قرار دارد، به آسانی قابل کاهش نیست.

امینی با اشاره به تورم شهریورماه زنجان، تصریح کرد: تورم ماهانه در شهریورماه امسال عدد شاخص کل (۱۰۰=۱۳۹۵) استان زنجان به عدد ۱۷۴.۳ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۱ دهم درصد کاهش را نشان می‌دهد. با بررسی شاخص قیمت ماهانه استان مشاهده می‌شود که درصد تغییر شاخص قیمت که از ابتدای سال گذشته روند افزایشی خود را شروع کرده بود، پس از یک وقفه کوتاه سه ماهه در آبان، آذر و دی‌ماه ۹۷، مجددا روند افزایشی خود را از بهمن سال گذشته دوباره شروع کرد تا اینکه در فروردین امسال به عدد ۴.۲ درصد رسید. از اردیبهشت امسال سرعت افزایش نرخ تورم ماهانه کاهش یافت و به عدد ۳ درصد رسید و با ادامه این روند در ماه‌های بعد، در مردادماه به رقم بی‌سابقه در یک و نیم سال اخیر یعنی کاهش ۱.۱ دهم درصدی رسید.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، یادآور شد: در شهریورماه امسال درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ۳۲.۳ درصد است و این یعنی خانوارهای استان به طور میانگین ۳۲.۳ درصد بیشتر از شهریورماه سال گذشته برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان، هزینه ‌کرده‌اند که نشان از کاهش ۹.۷ درصدی نسبت به ماه قبل دارد و این یعنی که هزینه‌ای که خانوارهای استان برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان در مردادماه هزینه کرده، نسبت به تیرماه کمتر بوده است.

انتهای پیام

منبع:
یکشنبه 21 مهر 1398 ساعت 15:03
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین