خبر

تغییرات نرخ ارز اقتصاد جهان را تهدید می‌کند

کمیته رهبری صندوق بین المللی پول تغییرات در نرخ های ارز و تنش های ژئوپلتیک را دو ریسک متوجه اقتصاد جهانی اعلام و هشدار داد «احتمال پتانسیل رشد پایین تر» در حال تبدیل شدن به یک چالش جهانی مهم است.  به گزارش رویترز، کشورهای عضو صندوق بین المللی پول روز شنبه نسبت به ریسک های متوجه اقتصاد جهانی ناشی از تغییرات در نرخ های ارز و تنش های ژئوپلتیک هشدار دادند و رشد «ملایم» اقتصاد جهانی و «چشم اندازهای نه چندان یکدست» را مورد توجه قرار دادند. کمیته رهبری صندوق بین المللی پول در بیانیه ای اعلام کرد، در حالی که اقتصادهای کشورهای توسعه یافته تقویت شده، برخی از کشورهای با اقتصاد نوظهور از کاهش قیمت کالاها و حجم صادرات آسیب دیده اند. در حالی که آمریکا در آستانه افزایش نرخ بهره قرار دارد، این کمیته اعلام کرد که اقدامات در راستای «عادی سازی سیاست های» پولی نیازمند ارتباط موثر کشورها به منظور کاهش تاثیرات منفی این اقدامات بر دیگر اقتصادهاست.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است، «احتمال پتانسیل رشد پایین تر» در حال تبدیل شدن به یک چالش جهانی مهم است؛ موضوعی که به گفته رئیس این کمیته موضوع محوری گفت و گوهای روز شنبه بوده است.

آگوستین کارستنز، رئیس کمیته رهبری صندوق بین المللی پول و وزیر دارایی مکزیک در این باره گفت: «من از این جلسه با یک حس همراه با خوش بینی بیرون آمده ام.»

وی افزود: «واقعیت این است که بحث های زیادی حول چگونگی افزایش رشد در جریان بود... و بحث ها تنها به ریسک ها محدود نمی شد. من فکر می کنم که این نشست یک نشانه بسیار خوب بود.»

نشست های بهاره صندوق بین المللی پول و بانک جهانی روز یکشنبه در حالی برگزار می شود که نگرانی ها در مورد اینکه یونان نخواهد توانست به توافقی با بدهکارانش در اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول دست یابد، افزایش یافته است.

از سوی دیگر، ریسک های ناشی از تقویت ارزش دلار و کاهش قیمت کالاها به بازارهای نوظهور آسیب زده و رشد اقتصادی چین نیز کند شده است.

به رغم مشاهده نشانه هایی از موثر واقع شدن سیاست تسهیل کمی بانک مرکزی اروپا در رونق بخشیدن اقتصاد این اتحادیه، نرخ تورم پایین همچنان یک نگرانی عمده برای بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته به شمار می رود.

صندوق بین المللی پول در بیانیه خود از کشورها خواسته تا سیاست های پولی انبساطی خود را تا جایی که لازم است ادامه دهند.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
یکشنبه 30 فروردین 1394 ساعت 12:53
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین