خبر

تحریم صندوق توسعه ملی عامل ایجاد ریسک در اقتصاد کشور

به دلیل محدودیت نقل و انتقالات ارزی به داخل کشور تحریم این صندوق تاثیری در بلوکه شدن حساب های آن نخواهد داشت بلکه صرفا موجبات پرریسک شدن فضای اقتصادی کشور را فراهم می کند.

پول‌نیوزبراساس بیانیه ای که روز جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ مطابق با ۲۱ سپتامبر توسط وزارت خزانه داری آمریکا صادر شد از این پس بانک مرکزی کشور علاوه بر دست وپنجه نرم کردن با تحریم های جدید برچسب تحریمی تامین مالی تروریسم را نیز باید به دوش بکشد اما برخی از کارشناسان معتقدند تحریم های جدید آمریکا محدودیت تازه ای برای این دو نهاد مالی ایجاد نخواهد کرد.


در این خصوص هادی حق شناس کارشناس حوزه بانکی به خبرنگار پول نیوز گفت: بدون شک تحریم های اعمال شده توسط آمریکا در اقتصاد کشور موثر خواهد بود اما میزان تحریم در نهادهای مختلف مالی اهمیتی نخواهد داشت.


هادی حق شناس


وی ادامه داد: به دلیل ایجاد محدودیت در صادرات نفتی و نقل و انتقالات ارزی کشور می توان گفت تعداد بانک هایی که مورد تحریم قرار می گیرند در روند اقتصاد کشور تغییری ایجاد نمی کند .

حق شناس افزود: درون زا بودن اقتصاد ایران موجب می شود که افزایش تعداد نهادهای تحت تحریم تاثیری در اقتصاد کشور برجای نگذارد از سویی دیگر بانک مرکزی و نهادهایی که به تازگی در لیست تحریم قرار گرفته اند پیش از این نیز با محدودیت های ناشی از تحریم مواجه بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: قرار گرفتن سپاه و بالاترین مقامات کشور در لیست تحریم ها حاکی از آن است که آمریکا به دنبال اعمال فشار حداکثری بر اقتصاد کشور بوده اما به دلیل اینکه نسبت تجارت خارجی کشور به تولید ناخالص ملی کمتر از 20 درصد بوده می توان گفت که این امر مانعی برای فشار بیش از حد تحریم ها به اقتصاد ایران محسوب می شود .

کارشناس حوزه بانکی با اشاره به قرار گرقتن نام صندوق توسعه ملی در لیست تحریم های آمریکا تصریح کرد: به دلیل محدودیت نقل و انتقالات ارزی به داخل کشور تحریم این صندوق تاثیری در بلوکه شدن حساب های آن نخواهد داشت بلکه صرفا موجبات پرریسک شدن فضای اقتصادی کشور را فراهم می کند زیرا در اینصورت دسترسی ایران به منابع مالی خارج از کشور امکان پذیر نخواهد بود.

منبع:
دوشنبه 1 مهر 1398 ساعت 12:21
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین