خبر

تورم کانادا به کمترین سطح امسال خود رسید

نرخ تورم کانادا در ماه اوت تحت تاثیر کاهش قیمت انرژی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، در شرایطی که سومین اقتصاد بزرگ قاره آمریکا خود را آماده برگزاری انتخابات پارلمانی ماه اکتبر می کند، در یک پیروزی بزرگ برای حزب حاکم، نرخ تورم کانادا در دوازده ماه منتهی به اوت با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۱.۹ درصد رسید که کمترین تورم ثبت شده امسال کانادا نیز محسوب می شود.

این نرخ تورم که کمتر از نرخ پیش‌بینی شده توسط اقتصاددانان است بیش از همه تحت تاثیر کاهش تورم در بخش انرژی قرار گرفته به گونه ای که در دوزاده ماه منتهی به اوت تورم بخش انرژی به منفی ۱۰.۲ درصد رسیده است. کاهش تقاضای جهانی برای خرید نفت و افزایش تولیدات کشورهای صادرکننده یکی از دلایل اصلی این کاهش عنوان می‌شود.

از سوی دیگر قیمت میوه و سبزیجات تازه طی این مدت ۶.۵ درصد کاهش پیدا کرده است که بیشترین کاهش ثبت شده در طول پنج سال اخیر نیز محسوب می‌شود.

بانک مرکزی کانادا این ماه نرخ بهره را بدون تغییر باقی نگه داشت اما حفظ نرخ بهره در سطح فعلی با توجه به کاهش آن در آمریکا و اروپا امر دشواری خواهد بود. سالی گواتیری- کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه " بی ام او کپیتال مارکتس: گفت: برای بانک مرکزی کانادا تا زمانی که اقتصاد با ریسک قابل توجهی مواجه نشود، دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ بهره وجود ندارد.

رابرت بوث- کارشناس موسسه " تی دی سکیوریتیز" نیز گفت: فکر می کنیم که در صورت تداوم کاهش قیمت نفت با توجه به وابستگی اقتصاد کانادا به صادرات این محصول، نیاز به محرک های رشد بیشتری خواهد بود.

از سوی دیگر هسته تورمی که تغییرات قیمتی اقلام گروه انرژی و مواد غذایی را به دلیل نوسانات بالای آن ها در نظر نمی گیرد در دوزاده ماه منتهی به اوت به ۲.۱ درصد رسید.

لازم به ذکر است که متوسط نرخ تورم کانادا دربازه زمانی ۱۹۱۵ تا ۲۰۱۹ معادل ۳.۱۳ درصد بوده است که بالاترین تورم  ثبت شده مربوط به ژوئن ۱۹۲۰ با ۲۱.۶ درصد و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به ژوئن ۱۹۲۱ با منفی ۱۷.۸ درصد بوده است.

انتهای پیام

منبع:
پنجشنبه 28 شهریور 1398 ساعت 13:21
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین