خبر

توافق هسته ای، اخبار، اظهارات و تحولات - 3

وزیر امور خارجه کشورمان و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای صبح امروز (جمعه) پس از ورود به تهران مورد استقبال جمعی از مردم تهران قرار گرفتند.ساعاتی پیش از ورود تیم مذاکره کننده هسته‌ای به تهران،‌ جمع کثیری از مردم تهران جهت حمایت و قدردانی از محمدجواد ظریف و اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در مقابل پاویون دولت فرودگاه مهرآباد حضور یافتند.این افراد با سر دادن شعارهای "دکتر ظریف زنده باد، روحانی پاینده باد" و "وزیر اهل منطق، یادآور مصدق" از فعالیت‌های دیپلمات‌ها و اعضای تیم هسته‌ای کشورمان تشکر و قدردانی کردند.همچنین تعدادی از استقبال‌کنندگان با در دست‌ داشتن دست‌نوشته‌هایی با مضمون "اسرائیل، ترکیه، عربستان؛ تسلیت، تسلیت"، "ظریف جان، عراقچی؛ تشکر، تشکر" و "از مصدق تا ظریف، این فاصله عیده"، به حمایت‌ از تیم مذاکره هسته‌ای پرداختند.پس از ورود تیم مذاکره کننده هسته‌ای به فرودگاه مهرآباد ، ظریف در جمع استقبال‌کنندگان حضور یافت.استقبال کنندگان همچنین پس از حضور عراقچی با سر دادن شعار "عراقچی زنده باد، ظریف پاینده باد" از زحمات وی تشکر کردند.به گزارش ایسنا، پیش از ورود تیم مذاکره کننده هسته‌ای به فرودگاه مهرآباد، سعید الله بداشتی فعال سیاسی حاضر در جمع استقبال‌کنندگان به بیان مطالبی در این زمینه پرداخت.وی با تأکید بر این‌که دولت یازدهم در زمینه مذاکرات هسته‌ای پا را فراتر از شعارهای دولت قبل گذاشت، اظهار کرد: امروز شاهدیم که دولت تدبیر و امید هزینه ادعاهای گزاف گذشته را بر عهده گرفت و در مذاکرات حضور پیدا کرد و توانست اهداف کشور را تأمین کند.

ظریف: فردو به کار خود ادامه می‌دهد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: قرار نیست در مذاکره و توافق یک طرف تمام امتیازات را بگیرد و طرف مقابل تسلیم شود.

محمدجواد ظریف پس از ورود به تهران در پاویون دولت فرودگاه مهرآباد به تشریح اهداف سفر به سوئیس و بیان جزئیاتی از تفاهم میان ایران و گروه 1+5 پرداخت و گفت: در دور آخر گفت‌وگوهایی که در سوئیس داشتیم، به لطف خداوند و دعای خوبان و با هدایت‌های مقام معظم رهبری و حمایت‌های بی‌نظیر ایشان از تیم مذاکره کننده هسته‌ای و راهنمایی‌های ایشان به تیم مذاکره کننده و همچنین حمایت شجاعانه رئیس جمهور از مذاکرات، این امکان برای ما فراهم شد که به یک مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها برای رسیدن به توافق جامع دست یابیم.

وی ادامه داد: این مجموعه راه‌حل با عنوان مبنای نگارش سند نهایی که تنها توافق ما در مورد مذاکراتی که با لطف خدا و واقع‌بینی طرف مقابل امکان‌پذیر است، خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که «دو سند بر مبنای راه‌حل‌هایی نگارش خواهد شد که در روزها و ماه‌های گذشته در مورد آن بحث و تبادل نظر شد» گفت: ضروری می‌دانم که از همه افرادی که در مذاکرات هسته‌ای به بنده و همکارانم کمک کردند به ویژه از دکتر صالحی ریاست محترم سازمان انرژی اتمی که هم با تخصص علمی و هم با ظرافت‌های دیپلماتیک توانستند کار مذاکرات را پیش ببرند، و همچنین مردم ایران که با مقاومت خود نشان دادند که حربه فشار و تحریم علیه‌شان کارساز نیست، سپاس‌گذاری کنم.

ظریف خاطرنشان کرد: مردم کشور با حضور در انتخابات نشان دادند که این مردم از نظام و دولت جدا نخواهند بود و همین امر باعث شد که کشورهایی که برای گفت‌وگو با ‌ایران شرط می‌گذاشتند و برای مذاکره با ایران شرایطی را قائل بودند در برابر نمایندگان این ملت بزرگ حضور پیدا کردند و بسیاری از خواسته‌های غیرمنطقی خود را کنار گذاشتند و به این نتیجه رسیدند که حرف‌های قبلی، حرف‌های بسیار کارآمدی نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به صحبت‌های شب گذشته جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در مورد عدم توانایی غرب در به زانو درآوردن ایران، اظهار کرد: شب گذشته نیز دیدید و شنیدید که کری بار دیگر رسماً اعلام کرد که ما نمی‌توانیم مردم ایران را به زانو دربیاوریم.

وی با بیان این‌که «اگر کسانی به این خیال واهی منتظرند که ایران به زانو دربیاید باید در این خیال بمانند» تأکید کرد: این نکته بزرگترین عامل قدرت ما در مذاکرات بود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به دستیابی ایران به اهداف خود در مذاکرات اخیر، گفت: ما با اهداف خاصی وارد مذاکرات شدیم و تا این مرحله نیز به لطف خدا تا حد امکان به این اهداف دست پیدا کرده‌ایم.

ظریف با بیان این‌که «قرار نیست در مذاکره و توافق یک طرف تمام امتیازات را بگیرد و طرف مقابل تسلیم شود» افزود: ما افتخار می‌کنیم که هیچ گاه تسلیم نخواهیم شد اما چنین تصوری هم نداریم که می‌توانیم در مذاکره طرف مقابل را به تسلیم در برابر خود واداریم.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم در مذاکره، در برابر امتیازاتی که کسب می‌کنیم ما به ازاهایی ارائه دهیم تا بتوانیم کار را پیش ببریم.

ظریف با تأکید بر این‌که هنوز در آغاز راه و ابتدای کار هستیم، اظهار کرد: ما چند هدف جدی از مذاکرات داشتیم و هنوز در آغاز راه هستیم اما در نهایت بر مبنایی که تاکنون به آن دست یافتیم، فکر می‌کنیم که به اهداف خود دست پیدا خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به بیان برخی از اهداف ایران طی مذاکرات اخیر پرداخت و گفت: یکی از اهدافی که ما دنبال می‌کردیم این بود که برنامه هسته‌ای ایران ادامه پیدا خواهد کرد و هیچ یک از تأسیسات ما تغییر نخواهد کرد.

وی با اشاره به ماهیت قطعنامه‌های شورای امنیت، گفت: همه این قطعنامه‌ها خواستار توقف قطعی برنامه غنی‌سازی ایران، توقف رآکتور اراک و بسته شدن تأسیسات فردو بودند اما به حول و قوه الهی هیچ یک از این خواسته‌ها عملی نخواهد شد.

ظریف خاطرنشان کرد: نطنز به غنی‌سازی ادامه خواهد داد و حتی یک روز کار نطنز متوقف و یا تعلیق نخواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که فردو به کار خود ادامه خواهد داد، خاطرنشان کرد: زمانی نام فردو برای طرف مقابل مساوی بود با خطری بزرگ. اما امروز به کار خود ادامه خواهد داد و بحثی از بسته شدن فردو مطرح نیست و متجاوز از 1000 سانتریفیوژ با تمام تأسیسات در فردو باقی خواهد ماند که از این مقدار سانتریفیوژ دو زنجیره بدون مواد هسته‌ای کار خواهد کرد و ان‌شاءالله در آینده فردو با همکاری بین‌المللی به یک مرکز پیشرفته هسته‌ای و تحقیقاتی و فناوری نوین روز تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به تداوم برنامه تحقیق و توسعه فناوری هسته‌ای، خاطرنشان کرد: این برنامه طبق ضوابط علمی به کار خود ادامه خواهد داد. سانتریفیوژهای پیشرفته ما که روزی در ابتدای همین مذاکرات، زمانی که ما توافق ژنو را داشتیم برای جلوگیری از IR8 ما دو ماه مذاکرات را متوقف کردند، مشغول به کار خواهد شد و در این مدت تحقیق و توسعه ادامه خواهد داشت.

ظریف با تأکید بر این‌که امروز غنی‌سازی فقط برای 10 سال آن هم با ضوابطی خاص محدودیت خواهد داشت، خاطرنشان کرد: صحبت از 20 سال محدودیت شدید به اضافه 10 سال اقدامات درازمدت بود اما امروز غنی‌سازی ما فقط برای 10 سال محدودیت خواهد داشت آن هم با ضوابطی خاص.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تداوم فعالیت رآکتور اراک، گفت: رآکتور اراک که تا مدتی قبل کسی حاضر نبود از آن به عنوان رآکتور آب سنگین نام ببرد و برای اشاره به آن از اصطلاح IR40 استفاده می‌کردند، ماهیت آب سنگین خود را حفظ خواهد کرد و در سند نهایی نام رآکتور، رآکتور آب سنگین خواهد بود.

وی با بیان این‌که این طرح بر اساس یکی از طرح‌هایی است که در سازمان انرژی اتمی طراحی و تأسیس شده، اظهار کرد: ان‌شاءالله این طرح با همکاری بین‌المللی اجرا خواهد شد و ان‌شاءالله رآکتور اراک را به یکی از مدرن‌ترین رآکتورهای آب سنگین جهان تبدیل خواهد کرد.

ظریف با تأکید بر این‌که رآکتور اراک رآکتوری صلح‌آمیز خواهد بود، خاطرنشان کرد: ما هدفی جز اهداف صلح‌آمیز نداریم. برنامه‌های غنی‌سازی هسته‌ای ما طبق فتوای مقام معظم رهبری که سلاح‌های کشتار جمعی را حرام اعلام کرده‌اند همیشه صلح‌آمیز بوده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با بیان این‌که معتقد بودیم که هیچ‌گاه قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا نخواهیم کرد چون غیرقانونی و غیرعادلانه هستند، تأکید کرد: من این اطمینان را می‌دهم که روزی که توافق در شورای امنیت تصویب شد بر همان قطعنامه کلیه قطعنامه‌های قبلی نه تأیید بلکه لغو خواهد شد و این دستاورد بسیار خوبی است.

وی اضافه کرد: روزی که توافق اجرایی شود کلیه تحریم‌های اقتصادی و مالی لغو خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر این‌که ما دولت‌ها را مسئول اجرای تعهدات می‌دانیم، اظهار کرد: ما کاری نداریم که روش‌های قانونی داخلی دولت آمریکا چیست؛ چرا که این مسئولیت دولت آمریکا است که این روش‌ها را دنبال کند و از نظر حقوق بین‌الملل دولت آمریکا مسئول و موظف خواهد بود که تحریم‌ها را یکباره لغو کند و اگر کسی درباره لغو تدریجی تحریم‌ها صحبت می‌کند باید بدانیم که برخلاف آنچه که تاکنون تصویب شده صحبت می‌کند.

ظریف همچنین تأکید کرد: این توافق هنوز در مرحله تدوین است و اگر بتوانیم با لطف خدا و دعای ائمه و امام زمان (عج) و همه مردم و هدایت‌های رهبری و ریاست جمهوری به نتیجه برسیم آن زمان، زمانی است که توافق نهایی حاصل می‌شود و پس از آن نیز مدتی به اندازه چند ماه به دلیل اقداماتی که ما و طرف مقابل باید انجام دهیم تا زمان اجرایی شدن توافق فاصله خواهد داشت. اما همه این اقدامات بر اساس یک برنامه زمان‌بندی شده مصوب شورای امنیت که قابل خدشه نیست خواهد بود.

ظریف همچنین اظهار کرد: زمانی که توافق نوشته می‌شود یک امکانی وجود خواهد داشت که اگر طرف مقابل به ما گفتند که ما می‌توانیم تحریم‌ها را برگردانیم ما هم به صراحت می‌توانیم پس از گذشت یک روند از اجرای تعهدات خود امتناع کنیم. در همین راستا تصمیم‌های لازم در توافق نهایی وجود خواهد داشت تا حقوق و منافع مردم حفظ شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان با بیان این‌که برای رسیدن به آن مرحله چند ماه فاصله نیاز است، گفت: مردم خوب ما باید متوجه باشند که باید با همان مقاومت و استقامتی که تاکنون نشان داده‌اند و بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ و تبیین شده بتوانیم کار را پیش ببریم تا به حول و قوه الهی بتوانیم از این مرحله مانند مراحل قبلی مقاومت این مردم سربلند بیرون بیاییم.

استقبال تهرانی‌ها از تیم مذاکره‌کننده

وزیر امور خارجه کشورمان و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای صبح امروز (جمعه) پس از ورود به تهران مورد استقبال جمعی از مردم تهران قرار گرفتند.

ساعاتی پیش از ورود تیم مذاکره کننده هسته‌ای به تهران،‌ جمع کثیری از مردم تهران جهت حمایت و قدردانی از محمدجواد ظریف و اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در مقابل پاویون دولت فرودگاه مهرآباد حضور یافتند.

این افراد با سر دادن شعارهای "دکتر ظریف زنده باد، روحانی پاینده باد" و "وزیر اهل منطق، یادآور مصدق" از فعالیت‌های دیپلمات‌ها و اعضای تیم هسته‌ای کشورمان تشکر و قدردانی کردند.

همچنین تعدادی از استقبال‌کنندگان با در دست‌ داشتن دست‌نوشته‌هایی با مضمون "اسرائیل، ترکیه، عربستان؛ تسلیت، تسلیت"، "ظریف جان، عراقچی؛ تشکر، تشکر" و "از مصدق تا ظریف، این فاصله عیده"، به حمایت‌ از تیم مذاکره هسته‌ای پرداختند.

پس از ورود تیم مذاکره کننده هسته‌ای به فرودگاه مهرآباد ، ظریف در جمع استقبال‌کنندگان حضور یافت.

استقبال کنندگان همچنین پس از حضور عراقچی با سر دادن شعار "عراقچی زنده باد، ظریف پاینده باد" از زحمات وی تشکر کردند.

به گزارش ایسنا، پیش از ورود تیم مذاکره کننده هسته‌ای به فرودگاه مهرآباد، سعید الله بداشتی فعال سیاسی حاضر در جمع استقبال‌کنندگان به بیان مطالبی در این زمینه پرداخت.

وی با تأکید بر این‌که دولت یازدهم در زمینه مذاکرات هسته‌ای پا را فراتر از شعارهای دولت قبل گذاشت، اظهار کرد: امروز شاهدیم که دولت تدبیر و امید هزینه ادعاهای گزاف گذشته را بر عهده گرفت و در مذاکرات حضور پیدا کرد و توانست اهداف کشور را تأمین کند.

الله بداشتی اعلام کرد که برنامه استقبال از تیم مذاکره کننده هسته‌ای برنامه‌ای خودجوش بوده است.

الله بداشتی در پایان با بیان این‌که قرار است برنامه مفصلی برای این افتخار هسته‌ای برگزار شود، به تلاش برخی رسانه‌ها در کمرنگ جلوه دادن نتیجه مذاکرات در طول روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: افکار عمومی ثابت کرده‌اند که فرق میان خائن و خادم را می‌دانند. امیدوار هستیم که از روزهای آینده شاهد همسویی بیشتر میان دولت و رسانه‌ها باشیم.

جان کری: به یک مرحله تاریخی رسیده‌ایم

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد: به‌زودی و به احتمال فراوان از هفته آینده اقدامات کارشناسی به منظور تهیه توافق نامه نهایی اقدام مشترک آغاز خواهد شد.

جان کری، وزیر امور خارجه در نشست خبری پس از بیانیه مشترک لوزان و در محل مرکز تحقیقات رولکس دانشگاه پلی تکنیک لوزان ضمن تشکر از مردم و دولت سوییس و سایر کشورهای میزبان مذکرات هسته‌یی ایران و گروه 1+5 در دو سال اخیر گفت: فکر نمی‌کنم هیچ کس می‌توانست یک چارچوب سالم‌تر و صلح‌آمیزتر برای مذاکرات از کشور سوییس فراهم کند و از همه مردم سوییس تشکر می کنم.

وی افزود: رییس‌جمهور آمریکا برای حفظ امنیت ما و متحدان‌مان در دنیا مشخص کرده بود که بهترین راه برای رسیدن به توافق و همان‌طور که گفته شد حفظ امنیت و ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی، ادامه مسیر دیپلماسی است. و مسیر ما به سوی یک راه حل دیپلماتیک از سال ها پیش شروع شد و من شخصا چهار سال درگیر این موضوع بودم.

کری ادامه داد: بیانیه امروز یک توافق تاریخی با ایران بود و براساس پارامترهای مورد توافق در لوزان تعداد سانتریفیوژهای ایران تا دو سوم کاهش می‌یابد و این کاهش تا 10 سال ادامه می‌یابد. و حجم اورانیوم غنی شده ایران برای مدت حدود 15 سال تا 98 درصد کاهش می‌یابد.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه اظهار کرد: البته این توافق تاریخ انقضا ندارد و به صورت مرحله‌ای اجرا خواهد شد و برخی از بخش‌های آن 15 سال و یا تا 25 سال برجا خواهند بود و این پارامترها موضوعاتی خواهد بود برای ایجاد شفافیت در عملکرد هسته‌یی ایران.

کری هم‌چنین با بیان این که جامعه جهانی این اطمینان را خواهند داشت که فعالیت‌های هسته‌یی ایران کاملا صلح‌آمیز است تصریح کرد: به شرط اجرایی شدن جزییات این توافق فعالیت‌های ایران صلح آمیز خواهد بود و در صورت اجرایی نشدن آن این توفق این قدرت را به ما خواهد داد که با مشکل برخورد کنیم و ما می‌توانیم مانع از این شویم که ایران در مسیرهای مختلفی بتواند به مواد اولیه تولید بمب اتمی و غنی‌سازی اورانیوم و پلوتونیوم دست یابد.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: ما و شرکای‌مان همراه با ایران توافق کردیم تنها تجهیزات و تاسیسات غنی‌سازی مشغول به کار در ایران نطنز باشد و همین یک مجموعه نیز دچار تغییرات قابل توجهی خواهد شد و بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های آن برچیده خواهد شد و دست کم 15 سال زمان نیاز است تا این که تمام ذخایر موجود در این تاسیسات تغییر یابد و به سطح مصرف غیرنظامی برسد.

جان کری ادامه داد: در مورد تاسیسات زیرزمینی فردو به این توافق رسیدیم که غنی‌سازی اورانیوم در آن‌جا متوقف شود و به نوعی تمام فعالیت‌های غنی‌سازی در آن جا متوقف شود و هیچ گونه مواد شکافت پذیر و یا قابل شکافت در این تاسیسات باقی نمی‌ماند و فردو به یک مجوعه تحقیق و توسعه برای مقاصد پژوهشی تبدیل خواهد شد و راکتور آب سنگین اراک نیز بازطراحی خواهد شد و از طریق همکاری جهانی اراک به یک راکتوری تبدیل خواهد شد که محصولات آن صرف پژوهش و مصارف پزشکی شود.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: ایران تمام سوخت مصرف شده اش را در رآکتور اراک به خارج از کشور منتقل می کند و همینطور توافق شد ایران از ساخت تجهیزات جدید آب سنگین دست کم برای 15 سال آینده خودداری کند و این کشور مورد بازرسی های منظم و جامع قرار خواهد گرفت تا از هرگونه تلاش مخفیانه برای دستیابی به سلاح هسته‌ای جلوگیری شود و به تاسیسات ساخت سانتریفیوژها نیز دسترسی ها ایجاد شود و این نظارت ها حداقل برای 20 سال ادامه خواهد داشت.

کری در بخش دیگری از سخنانش ضمن تاکید بر احترام ایران به توافقات قبلی گفت: ایران تا به اینجا به همه مسئولیت های خود در موافقت نامه های گذشته در ژنو در چارچوب اقدام مشترک موقت به خوبی عمل کرده است و از سال 2013 تاکنون به خوبی به توافقات بین المللی احترام گذاشته است و در ازای این همکاری ها از جانب ایران آمریکا مرحله به مرحله تحریم ها را تقلیل خواهد داد و در جایی که ایران به توافق عمل نکند تحریم ها به جای خود بازخواهد گشت و به موجب این توافقات ایران تعهداتی را عهده دار خواهد شد و این نشان می دهد که در طول تاریخ دیپلماسی لازم بوده است تا از جنگ جلوگیری کند و اینکه ما صرفا از ایران بخواهیم که تسلیم شود عملیاتی نخواهد بود بنابراین توافق خوب این نیست که به همه خواسته های یک طرف برسد و به ضرر طرف دیگر باشد .

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار کرد: تردیدی نیست که یک برنامه جامع که در حال حرکت به سمت آن هستیم از آزمون بزرگی موفق بیرون خواهد آمد و این امیدواری تمام شرکای شرکت کننده در مذاکرات با ایران است و از آغاز مذاکرات نیز همه مثل یک تیم در 1+5 بودیم و همه مطمئن هستند که توافق در دست اقدام بهترین توافق ممکن است و هیچ توافقی بهتر از این نمی تواند مانع رسیدن ایران به سلاح هسته یی شود و با توجه به پارامترهایی که این توافق در بلندمدت ایجاد خواهد کرد راه را برای یک راه حل پایدار در سطح جهانی برای رفع نگرانی ها از برنامه هسته یی ایران هموار کرد که البته هنوز جزییات فراوانی است که باید روی آن کار کرد.

وی تاکید کرد: به صورت مثال برنامه موشک های بالستیک ایران و بحث زمان بندی اجرای توافق و نهایی کردن متن آن و فرآیند اجرایی کردن آن از چالش های بزرگی است که پیش روی ما است و ما در طول این مذاکرات مصمم بودیم که با متحدان و شرکای خود مشورت کنیم و همواره به تعهدات خودمان در قبال آن ها پایبند بودیم و هیچ کس نباید به آن ها تردید کند و به این تعهدات در ادامه نیز پایبند خواهیم بود.

بروجردی: ایران در مصاف سیاسی موفق به اثبات توانمندی خود شد

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات باراک اوباما گفت: آمریکایی‌ها چون بر خلاف ماده 6 ان پی تی بمب هسته‌ای می‌سازند و آزمایش می‌کنند این ذهنیت را دارند که هر کشوری که در عرصه فعالیت‌های فن‌آوری هسته‌ای عمل می کند مثلا سمت و سویش به طرف بمب است.

علاء الدین بروجردی در گفت‌وگویی پس از اظهارات اوباما هم‌چنین افزود: با توجه به این سیاست آمریکا که منجر شد به انتقال موضوع هسته‌ای ایران به شورای امنیت و صدور قطعنامه‌های ظالمانه و تحریم‌های متعدد شد، در واقع همه منجر نشد که ایران را از راه منطقی مبتنی برعهدنامه NPT و در یک چارچوب صلح‌آمیز باز بدارد.

وی با بیان این که ایران در این مصاف سیاسی موفق شد توانمندی خود را به اثبات برساند و راه را به جلو ببرد گفت: بخش قابل توجهی از اظهارات اوباما در توجیه این سیاست غلط بود یعنی مخاطبین اوباما یک طرف کنگره آمریکا، رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان منطقه‌یی آمریکا بودند که به همین دلیل هم اشاره کرد که من در آینده نزدیک مشاوران امنیتی خودم را به منطقه می‌فرستم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم‌چنین اظهار کرد: نکته دوم اعتراف اوباما به حق جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت صلح‌آمیز هسته‌یی بود که صریحا اعلام کرد ایران به صورت صلح‌آمیز فعالیت داشته باشد مشکلی نداریم لذا این اعتراف به نظرم حائز اهمیت است و این نکته‌ای بود که آمریکایی‌ها حاضر نبودند زیر بار بروند.

بروجردی تاکید کرد: ما فراموش نمی‌کنیم این جمله اوباما را که در مقطعی اعلام کرد اگر ما می‌توانستیم همه پیچ و مهره های‌ تشکیلات هسته‌ای ایران را باز کنیم، این کار را می‌کردیم، ولی نمی‌توانیم.

بروجردی درباره این که چرا آمریکا هم‌چنان بر این موضع پافشاری می کند که ممکن است ایران از فعالیت هسته‌ای خودش منحرف شود؟ گفت: به دلیل این که باید توجیهی داشته باشد برای اقدامات متعدد خودش در جهت فشار به جمهوری اسلامی ایران و صدور قطعنامه‌ها. در هر صورت افکار عمومی ملت آمریکا و جهانیان از اوباما و هیات حاکمه آمریکا سوال می‌کنند پس برای چه اگر ایران صلح‌آمیز عمل کرده و امروز دارید اعتراف می‌کنید و پذیرفتید این قطعنامه‌ها و غوغاسالاری‌ها و تحریم‌ها به چه دلیل صورت گرفته است؟

او هم‌چنین تاکید کرد: اوباما بدون این که به قدرت ایران در منطقه و تاثیرگذاری ایران در تحولات اشاره‌ای داشته باشد صحبت کرد و اشاره داشت به این که ما باید راه حل سیاسی را انتخاب کنیم نه راه حل دیگری را، به واقعیتی اشاره کرد مبنی بر این که اقتدار جمهوری اسلامی ایران که منجر شد از دو گزینه نظامی و سیاسی، آمریکایی‌ها گزینه سیاسی را انتخاب کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر این که حرف‌های اوباما در مورد این که در صورت تخطی ایران،‌ تحریم‌ها بازخواهد گشت، گفت: این حرف‌ها صرفا یک مانور سیاسی و یک توجیه است برای این که همه چیز را پذیرفته‌اند، پذیرفته‌اند که ایران این حق را دارند، پذیرفته‌اند که فتوای مقام معظم رهبری مبنای پذیرفته شده و قابل قبول است.

بروجردی درباره بخشی از صحبت‌های اوباما درباره تروریزم گفت: تعریفی که ما از تروریزم داریم با تعریف آمریکایی‌ها متفاوت است، ما از حماس حمایت می‌کنیم و ما در چارچوب مقررات بین‌المللی و دفاع مشروع این‌ها از سرزمین‌شان این کار را انجام می‌دهیم این در حالی است که آمریکا خود به وجود آوردنده داعش و حامی تروریست است نه ایران.

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اشاره به توافق هسته‌ای حاصل شده میان ایران و گروه 1+5 گفت: به آنچه که در یک هفته گذشته انجام داده‌ایم افتخار می‌کنیم.

ماری هارف با اعلام خبر بازگشت تیم مذاکره کننده آمریکا به کشورش در صفحه توییتر خود نوشت: به آنچه در مذاکرات هسته‌ای با ایران در یک هفته گذشته انجام داده‌ایم افتخار می‌کنیم.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه نوشت: هنوز کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

استقبال اولاند و فابیوس از تفاهم سیاسی ایران و 1+5

وزیر خارجه و رییس جمهور فرانسه از تفاهم سیاسی ایران و 1+5 استقبال کردند.

لوران فابیوس و فرانسوا اولاند، اعلام کردند که در این مرحله به پیشرفت‌های مثبتی دست یافته‌اند اما هنوز جای کار باقی است. هنوز نیاز به انجام کار پیش از دستیابی به یک توافق قابل قبول است.

هم چنین اولاند در بیانیه ای اعلام کرد: فرانسه بازهم مرقب و هوشیار در این باره خواهد بود و همگام با متحدانش به دنبال دستیابی به یک توافق قابل اعتماد و قابل آزمایش خواهد بود، توافقی که این اعتماد را به جامعه بین المللی بدهد که ایران در موقعیتی نیست که به تسلیحات هسته‌ای دست یابد.

اوباما: توافق با ایران تاریخی بود

رییس‌جمهور آمریکا توافق با ایران در لوزان سوییس را یک توافق تاریخی خواند.

باراک اوباما پس از قرائت بیانیه‌ پایانی مذاکرات هسته‌یی ایران با 6 قدرت جهانی در لوزان سوییس در رابطه‌با مذاکرات هسته‌یی با ایران تصریح کرد: آمریکا امروز توانست به همراه متحدان و شرکایش با ایران به یک تفاهم تاریخی برسد که اگر کامل اجرا شود، ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌یی باز می‌دارد. من به عنوان رییس‌جمهور و فرمانده کل، مسوولیتی بزرگ‌تر از حفظ امنیت مردم آمریکا ندارم. من متقاعد شدم اگر این چارچوب به توافق جامع بیانجامد کشورمان و متحدان ما و نیز جهان امن ‌تر خواهند بود.

او ضمن طرح برخی ادعاها افزود: جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ی هسته‌یی خود را برای دهه‌ها به پیش برده است. زمانی که رییس‌جمهور شدم ایران هزاران سانتریفیوژ فعال داشت که می‌توانست بمب هسته‌یی تولید کند و هم‌چنین ایران در آن زمان یک تاسیسات زیرزمینی را هم مخفی نگه داشته بود. به صورت روشن از آن زمان گفتم که ما آماده‌ی حل این مساله از راه دیپلماتیک هستیم اگر ایران به طور جدی بر سر میز مذاکره بیاید.

رییس‌جمهور آمریکا هم‌چنین گفت: زمانی که این اتفاق نیفتاد، ما جهان را برای اعمال شدیدترین تحریم‌ها در تاریخ متحد کردیم؛ تحریم‌هایی که تاثیر چشم‌گیری بر اقتصاد ایران گذاشت. البته تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانست برنامه‌ی هسته‌یی ایران را متوقف کند اما به بازگشت ایران به میز مذاکره کمک کرد. به خاطر تلاش‌های دیپلماتیک ما، جهان در کنار ما ایستاد و ما به‌ همراه قدرت‌های اصلی جهان مثل انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین همراه با اتحادیه اروپا به میز مذاکره رفتیم. یک‌سال قبل با توافقی توانستیم گامی برای متوقف کردن پیشرفت برنامه‌ی هسته‌یی ایران برداریم. عده‌ای می‌گفتند که این توافق موقت شکست خواهد خورد، در عوض دقیقا همانطوری که هدف‌مان بود به نتیجه رسیدیم. ما امروز پس از ماه‌ها دیپلماسی اصولی به چارچوب توافق دست یافتیم و این توافق خوبی است.

اوباما با بیان این که امروز ایالت متحده و متحدان آن با ایران به یک توافق تاریخی رسیده اند، ادامه داد: این یک توافق خوب است، در چارچوبی که نمی‌گذارد ایران به سوی فعالیت نظامی برود.

او ادامه داد: برای فعالیت هسته‌یی ایران خواهان شفافیت شده‌ایم. از این به بعد فعالیت‌های‌مان بر اساس اعتماد خواهد بود. البته بسیاری از مسائل در دو سه ماه آینده شفاف‌تر خواهد شد. ایران دیگر نمی‌تواند پلوتونیومی برای فعالیت هسته‌یی تولید کند. ایران دیگر راکتور آب سنگین نخواهد داشت. این توافق جلوی غنی‌سازی را خواهد گرفت و تا دو سوم آن را کاهش می‌دهد.

اوباما هم‌چنین گفت: تا نهایی کردن این مساله چند ماهی فرصت داریم اما با خیال راحت می‌توانیم بگوییم نگرانی‌ نخواهد بود مگر این که ایران تخطی کند. حتی یک میلی‌متر هم ببینیم تخطی داشته‌ است، تحریم‌ها باز می‌گردد. این بهترین راه دفاع در برابر فعالیت‌های هسته‌یی خواهد بود.

رییس جمهور آمریکا با تاکید بر «ضرورت شفافیت فعالیت‌های هسته‌یی ایران » خاطرنشان کرد: فعالیت‌های هسته‌یی ایران باید از توافق پیروی کند. اگر مشکوک شویم که خارج از چارچوب توافقات فعالیتی دارد تصمیم دیگری خواهیم گرفت. ایران باید بپذیرد که این کاری عادی است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما مدت‌ها تلاش کردیم که شفافیت نداشتن ایران را که ممکن است برای جامعه‌ی جهانی خطرساز باشد اعلام کنیم.

اوباما ضرورت تحریم‌های وارده بر ایران را به دلیل آنچه شفاف نبودن ایران در مساله‌ی هسته‌یی می‌خواند دانست و گفت: فعالیت‌های ایران در هر زمینه‌ای باید شفاف و قانون‌مند شود. ما بحث‌های قضایی و مشکلات دیگری هم با ایران داریم که طی ماه‌های آینده روی ‌آن کار خواهیم کرد. از الان تا 11 تیر بر روی این توافق مشترک کار می‌کنیم.

رییس‌جمهور آمریکا هم‌چنین ادامه داد: اگر بازرسی‌ها و شفافیت‌ها ادامه پیدا کند و ایران آن گونه که طی مذاکرات نشان داده رفتار کند، تحریم‌ها برداشته می‌شود. من از مسوولان خودم می‌خواهم تا کنگره و مردم ایالت متحده را در رابطه با این توافق توجیه کنند.

او توافق با ایران را در جهت امنیت آمریکا و دیگر کشورهای جهان دانست و خاطرنشان کرد: برای امنیت ایالت متحده و دیگر کشورهای جهان این کار را کرده‌ایم. آن چیزی که باعث نگرانی ما بود جنبه‌ی نظامی فعالیت‌های ایران بوده است که ممکن بود خاورمیانه را به مشکل بیاندازد. ما باید مطمئن شویم فعالیت‌های نظامی ایران به گونه‌ای نخواهد بود که مشکل ساز باشد. بنابراین در یک چارچوب زمانی ما باید بر روی آن کار کنیم.

اوباما با بیان این که ایران حق دارد برنامه‌های صلح‌آمیز خود را ادامه دهد، گفت: مساله دیگری که مطرح است، توجهاتی ‌است که به ایران می‌شود. ما از ایران انتظار نداریم تا مساله هسته‌یی‌اش را نابود کند. ایران حق دارد تا برنامه‌های صلح‌آمیزش را ادامه دهد؛ چراکه ایالات متحده مقابل بحث‌های غیرمتعارف هسته‌یی می‌ایستد و نه مسائل صلح‌آمیز. البته در این مسیر ما با منتقدانی روبه‌رو بودیم که به ما می‌گفتند چرا مذاکره می‌کنید و برای حل این مساله از چنین تاکتیکی استفاده می‌کنید؟

وی ادامه داد: ما در مدت دو دهه اخیر به گونه‌ای با مسائل هسته‌یی ایران دست به گریبان بوده‌ایم. من همیشه تاکید کرده‌ام که جلوی فعالیت‌های نظامی ایران می‌ایستم و این کار را نیز کرده‌ام. اما ما همیشه باید بهترین را انتخاب کنیم و جلوی فریب‌کاری را بگیریم.

رییس‌جمهور آمریکا خطاب به مردم ایران اظهار کرد: از ابتدای ریاست‌جمهوری‌ام بر منافع مشترک ایالت متحده با این کشور تاکید کرده‌ام. حتی درباره‌ی فتوای آیت‌الله خامنه‌ای که درباره‌ی ممنوعیت سلاح هسته‌یی بوده گفته‌ام که این موضوع را به‌عنوان یک پایه جهت راهکاری عملی باید در نظر گرفت.

اوباما ادامه داد: این توافق برای مردم ایران و جهان خوب است. اطمینان نداشتن و احترام نگذاشتن در رابطه با یکدیگر به جایی نمی‌انجامد و این احترام است که در رابطه با چنین موضوعاتی کار می‌کند. ایالت متحده و متحدانش بر چنین اساسی کار می‌کنند البته نتانیاهو انتقاداتی داشته است. دستاوردهای امروز او را راضی خواهد کرد. هیچ جنبه‌ی غیر امنیتی برای او وجود ندارد. من تیم خودم را خواهم فرستاد و او را راضی می‌کنم که دیگر فعالیت ایران نه نتها برای اسراییل، بلکه برای عربستان و شورای‌ همکاری خلیج‌ فارس نیز به هیچ وجه مخاطره‌آمیز نخواهد بود. شرایط با ثبات‌تری وجود دارد.

رییس‌جمهور آمریکا در ارتباط با کنگره آمریکا اظهار کرد: طبیعتا اعمال تحریم‌ها تاثیرگذار بوده ‌است. در هفته‌های آتی از کری می‌خواهم تا با کنگره جلسات بیش‌تری داشته باشد. تاکید می‌کنم مواردی وجود دارد که از سیاست مهم‌تر است و آن واقعیت‌هایی که مردم آمریکا و امنیت آن را تشکیل می‌دهد. من و اعضای دولتم در جلسات با ایران تاکید داشته‌ایم که باید بر اساس عقل صحبت کنیم. من فکر می‌کنم که مردم آمریکا می‌دانند و میفهمند که راه‌حل دیپلماتیک از همه بهتر است. نباید از مذاکره ترس داشت.

اوباما در پایان یادآور شد: مردم آمریکا جنگ سرد و مذاکرات ریچارد نیکسون را به‌ یاد دارند. در آن زمان یکسری مذاکراتی انجام شد که نتیجه بخش بود و جلوی خون‌ریزی‌های زیادی را گرفت. یکسری از توافقات جهان را امن‌تر می‌کند.

استقبال سولانا از تفاهم سیاسی ایران و 1+5

مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا تفاهم سیاسی ایران و 1+5 را تبریک گفت.

خاویر سولانا، پس از قرائت بیانیه توافق هسته‌ای ایران و 1+5 در صفحه توئیترش نوشت: به راه حل‌ها بر روی پارامترهای کلیدی برای رسیدن به راه حل سیاسی جامع دست یافتیم.

وی همچنین دستیابی به تفاهم سیاسی بین ایران و 1+5 را تبریک گفت.

استقبال مرکل از تفاهم به دست آمده میان ایران و 1+5

صدراعظم آلمان ضمن استقبال از حصول یک تفاهم سیاسی میان ایران و گروه 1+5، گفت: جامعه جهانی هیچ گاه تا این اندازه به حصول این توافق هسته‌ای نزدیک نبوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پس از آنکه ایران و قدرت‌های جهانی روز پنج‌شنبه اعلام کردند توانسته‌اند به یک تفاهم سیاسی مشترک در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و لغو تحریم‌های بین‌المللی این کشور برسند بیانیه‌ای منتشر و در آن از حصول این تفاهم استقبال کرد.

مرکل در بیانیه خود آورده است: جامعه جهانی هیچ گاه تا این اندازه به حصول یک توافق که مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود نزدیک نبوده است.

همچنین سخنگوی صدراعظم آلمان گفت که خانم مرکل تماسی تلفنی با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا داشته است که در آن هر دو طرف از نتایج مذاکرات هسته‌ای با ایران ابراز خرسندی کرده‌اند.

رسمیت‌یافتن برنامه هسته‌ای ایران؛ مهمترین دستاورد مذاکرات لوزان است

قدرت بازدارنده ایران، جهان را به مذاکره کشاند

سفیر و معاون اسبق نماینده ایران در سازمان ملل با بیان اینکه ایران دارای موقعیت ویژه بازدارنده‌ای است، گفت: این قدرت بازدارنده ایران توانسته جهان را به پای یک میز مذاکره بیاورد.

صادق خرازی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما درباره بیانیه مشترک هسته‌ای ایران و گروه 5+1 با اشاره به فراز و فرودهای تاریخ هسته‌ای ایران گفت: قبلا حتی اجازه داشتن یک دستگاه سانتریفیوژ را به ایران نمی‌دادند اما مقاومت ملت ایران و همت مقام معظم رهبری و فتوای ارزشمند ایشان موجب شد تا گام‌های بسیار بلندی برداشته شود و اکنون ایران می‌تواند بیش از پنچ هزار دستگاه سانتریفیوژ در چارچوب تفاهم نامه با کشورهای مهم جهان داشته باشد.

وی درباره بند دوم این بیانیه درباره مرکز هسته‌ای فردو گفت: این موضوع یکی از مهمترین موضوعات مذاکرات بود و کشورهای 5+1 فشار سنگینی را وارد کردند تا این مرکز تعطیل شود اما با مقاومت جدی ایران، نتوانستند موفق به این کار شوند و این مرکز به مرکز تحقیقاتی فیزیک و مسایل صلح آمیز هسته‌ای مانند ایزوتوپ‌های پزشکی و کشاورزی تبدیل خواهد شد و همه تاسیسات فردو پابرجا خواهد ماند.

خرازی با بیان اینکه دانشمندان ما در فردو کارهایی در حد تراز جهانی انجام دادند، افزود: مسئله هسته‌ای ما همانند موضوع "ملی کردن نفت" با هویت ملی ایرانی‌ها پیوند خورده است و ملت ایران در این راه مبارزه و پایداری کردند.

وی درباره اظهارات رئیس جمهور آمریکا در خصوص مذاکرات هسته‌ای ایران افزود: آقای باراک اوباما با فضای داخل آمریکا این بحثها را می‌کند و فشار از جهات مختلف از جمله از سوی اسرائیلی‌ها به دولت آمریکا وارد می‌شود بنابراین سخنان وی را باید در محیط جغرافیایی که او قرار دارد تعریف کنیم.

سفیر اسبق ایران در فرانسه با بیان اینکه تحقیق و توسعه حق ملت ایران است، افزود: بحث‌هایی زیادی روی موضوع پلوتونیوم و مواد شکاف پذیر است و امیدواریم مسیر اعتمادسازی ما را به جایی برساند که این موارد را هم داشته باشیم.

خرازی گفت: این برای چندمین بار است که موضوع اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از جانب ایران پذیرفته و اجرا شده است و این برای نشان دادن حسن نیت است و بحث جدیدی نیست.

سفیر و معاون اسبق نماینده ایران در سازمان ملل افزود: موضوع فناوری صلح آمیز هسته‌ای ایران با جامعه جهانی بحث دو جانبه‌ای نیست بلکه یک موضوع مهم بین المللی و پروسه‌ای است، چون پروسه است در درازمدت طول می‌کشد تا به نتیجه برسد و امیدواریم دو طرف تعهدات خود را انجام دهند و به یک بستر مناسب برسیم.

خرازی درباره لغو تحریم‌ها گفت: در بیانیه مشترک هسته‌ای به صورت جامع در این باره بحث شده است.

وی ادامه داد: تحریم‌ها یک موضوع اجتماعی و سیاسی در داخل ایران و موضوع اقتصادی است و مورد توجه همه مردم و کنش‌گران سیاسی است.

خرازی با اشاره به تحریم‌های مختلفی که علیه ایران اعمال شده است، گفت: تحریم شورای امنیت سازمان ملل از جمله تحریم‌های پولی و مالی، اقتصادی و فنآوری است و تحریم کنگره آمریکا هم وجود دارد.

وی افزود: بر اساس بیانیه مشترک هسته‌ای تحریم‌های شورای امنیت لغو خواهد شد.

سفیر اسبق ایران در فرانسه گفت: اینکه می‌گوییم دوباره این توافق نامه باید در صحن شورای امنیت تأیید شود از نظر حقوقی مفهوم آن این است که همه قطعنامه‌هایی که علیه ایران صادر شده است سالبه به انتفاع موضوع می‌شود و از بین خواهد رفت.

خرازی افزود: تحریم‌های یک طرفه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از زمان اجرایی شدن این بیانیه مشترک از بین می‌رود.

وی گفت: رئیس جمهور آمریکا قطعنامه‌هایی را که در حیطه اختیاراتش است با یک فرمان تعلیق می‌کند و لغو تحریم‌های کنگره هم نیاز به زمان دارد.

خرازی ادامه داد: تحریم‌هایی که در بستر سازمان ملل متحد و شورای امنیت داریم، لغو خواهند شد.

وی گفت: تحریم‌هایی هم همپیمانان اتحادیه اروپا و آمریکا دارند که اگر فشارها بر روی آنها برداشته شود آنها نیز لغو خواهند شد.

خرازی در پاسخ سوال مجری برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که بنابر اعلام رسانه‌ها، دموکرات‌های آمریکایی نیاز فراوانی به این توافق نامه دارند، گفت: اوباما در تبلیغات انتخاباتی خود همواره شعارهای صلح آمیز داده است و می‌خواهد به آن عمل کند.

خرازی افزود: از یک طرف اوباما معتقد است ایران کشور مهمی است و موقعیت جغرافیایی و سیاسی خاصی دارد و آنها می‌گویند چرا باید از ایران که دارای قدرت منطقه‌ای است محروم شویم.

وی با اشاره به اینکه ‌این مذاکرات در تاریخ مذاکرات جهانی سابقه نداشته است، گفت: این موقعیت ایران به برکت موقعیت راهبردی و ایدئولوژی ایران است که تبدیل به الگو شده است .

خرازی با بیان اینکه نقش امت و امامت و مردم و رهبری هم مهم است، افزود: پایداری جدی کسانی که در حال مذاکره به پشتوانه مقام معظم رهبری، دولت و مردم تلاش کردند در به دست آمدن این موقعیت موثر بوده است.

وی گفت: از سال 53 به مدت 41 سال است که ایران برای دستیابی فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای با دنیا در حال مذاکره بوده است و هر بار بلایی برسر ایران آوردند اما امروز خود آنها سراغ ایران آمدند.‌

خرازی با بیان اینکه امروز روز عزای اسرائیلی‌ها و مخالفان مذاکرات است، ادامه داد: آنها اکنون عزا گرفته‌اند و تصور نمی‌کردند مدعیان قدرت‌های جهانی بیایند و بنشینند و کل پروسه و پروژه و دانش هسته‌ای ایران را تایید و مشروع کنند.

وی ابراز امیدواری کرد دوستانمان در جبهه دیپلماسی کشور بتوانند آنگونه که برای آنها ترسیم و در چارچوب اصول و مبانی که برای آنها با هدایت رهبری و درایت رئیس‌جمهور تعیین شده است موفق شوند و به سرانجام برسند.

اعتبار و رسمیت یافتن برنامه هسته‌ای ایران؛ مهمترین دستاورد مذاکرات لوزان

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به بیانیه مشترک هسته‌ای میان ایران و گروه 5+1 گفت: بر اساس این بیانیه اعتبار و رسمیت بین المللی به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران داده می‌شود و این بزرگترین دستاورد ماست.

سیدعباس عراقچی که به صورت تلفنی از لوزان سوئیس در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما سخن می‌گفت، در پاسخ به این پرسش که آیا از بیانیه‌ای که اعلام شده است رضایت دارد یا خیر؟ گفت: حتما این گونه است.

وی با اشاره به اینکه این بیانیه محصول حدود 16 ماه مذاکره است، افزود: این بار به نقطه‌ای رسیدیم که از نظر رسیدن به خواسته‌های اساسی که در طول مذاکرات داشتیم دستاوردی مهم برای جمهوری اسلامی ایران است.

عراقچی با بیان اینکه رویکرد برد - برد را در مذاکرات دنبال می‌کردیم و طرف مقابل هم می‌خواست به خواسته‌هایش برسد، ادامه داد: خواسته طرف مقابل تنها اعتماد سازی بود از این جهت که حرکت ایران به سمت سلاح هسته‌ای نباشد و ما با تامین این خواسته‌ها، در مقابل، خواسته‌های اساسی و مشروع جمهوری اسلامی ایران را تامین کردیم که مهمترین آن‌ها شناسایی بین المللی و احترام بین المللی به برنامه هسته‌ای ماست.

معاون وزیر خارجه افزود: برنامه هسته‌ای که 6 قطعنامه شورای امنیت علیه آن وجود داشت و آن را بی اعتبار می‌دانست اکنون همه آن قطعنامه‌ها لغو خواهند شد و این در تاریخ شورای امنیت بی سابقه است که 6 قطعنامه به صورت یکجا لغو شود و به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران احترام گذاشته شود.

وی اضافه کرد: غربی‌ها به مدت ده سال است که ما را تحریم کرده بودند و همه خواسته آنها این بود که غنی سازی باید متوقف شود اما اکنون بدون اینکه یک روز غنی سازی متوقف شده باشد به این برنامه احترام می‌گذارند و ادامه آن را تضمین می‌کنند.

عراقچی گفت: ضمن اینکه هیچکدام از تاسیسات ما تعطیل نخواهد شد و نطنز به کار خود ادامه خواهد داد و مرکز تحقیقات و توسعه که در نطنز وجود دارد با استفاده از ماشین‌های پیشرفته‌ای که اکنون در دستور کار ماست از جمله ماشین IR6 که توان آن‌ها 20 برابر ماشین‌های موجود است کار تحقیق و توسعه ادامه خواهد یافت و برای یک روز هم متوقف نخواهد شد.

وی افزود: مرکز فردو هم که یکی از مظاهر ستون‌های برنامه هسته‌ای ماست به عنوان یک مرکز هسته‌ای به کار خود ادامه خواهد داد و بیش از هزار دستگاه سانتریفیوژ در آنجا وجود خواهد داشت که یک پشتوانه بسیار مهم راهبردی و امنیتی برای برنامه هسته‌ای ایران است و اهمیت بسیار بالایی دارد.

عراقچی ادامه داد: در عین حال با همکاری‌های بین المللی، تحقیقات هسته‌ای در فردو ادامه خواهد یافت.

به گزارش ایسنا به نقل از واحد مرکزی خبر، این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با اشاره به اینکه راکتور آب سنگین اراک کماکان آب سنگین باقی می‌ماند، افزود: یکی از حساسترین قسمت‌های مذاکره، موضوع راکتور آب سنگین اراک بود که می‌خواستند برچیده شود اما این موضوع کنار گذاشته شد و راکتور آب سنگین اراک، مدرنیزه و بازسازی خواهد شد.

وی ادامه داد: این راکتور با طراحی‌های جدیدتر به سمتی خواهد رفت که هم کارآیی و امنیت بالاتری خواهد داشت و هم تولید پلوتونیوم که می‌توانست موجب نگرانی باشد در آن کاهش پیدا خواهد کرد.

عراقچی افزود: این طراحی را دانشمندان ما در سازمان انرژی اتمی انجام دادند و توانستند اعتبار علمی این طراحی را در مقابل دانشمندان شش کشور بزرگ دنیا به اثبات برسانند و این یکی از افتخارات ماست.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به بیانیه مشترک هسته‌ای گفت: در یک دوره زمانی برخی از محدودیت‌ها و نظارت‌های بیشتری پذیرفته شده است تا برنامه هسته‌ای با قدرت و اعتبار بیشتر و با شناسایی بین المللی و همکاری و حضور بین المللی و پشتوانه علمی دانشمندان ما به مسیر خود ادامه دهد.

وی افزود: همزمان در آن روی سکه که موضوع تحریم‌هاست اتفاقات خوبی خواهد افتاد که مهمترین آن این است که شش قطعنامه شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران لغو می‌شود و به جای آن یک قطعنامه جدید صادر می‌شود که این قطعنامه جدید توافقی را که ما به آن خواهیم رسید تایید و قطعنامه‌های گذشته را لغو می‌کند و تحریم‌های شورای امنیت رفع خواهد شد.

عراقچی گفت: اتحادیه اروپا و آمریکا هم همزمان همه تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه کشورمان را لغو خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه همه این مسایل زمانی اتفاق خواهد افتاد که به توافق برسیم، افزود: ما هنوز به یک توافق نرسیدیم و آنچه که اکنون به آن رسیدیم و اعلام شد مجموعه راه حل‌هایی بود که به آن رسیدیم.

عراقچی گفت: اکنون در شرایطی هستیم که برای مشکلات موجود راه حل‌هایی داریم.

وی ادامه داد: اکنون درباره راکتور آب سنگین اراک و مراکز هسته‌ای فردو و نطنز، موضوع نظارت و شفاف سازی و چگونگی رفع تحریم‌ها راه حل و روش‌هایی را داریم که می‌دانیم چگونه به سمت حل و فصل برویم اما هنوز توافق نداریم.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه کشورمان گفت: باید مکتوب کردن و نگارش این راه حل‌ها را با همه جزئیات آغاز کنیم و این کار را در نخستین فرصت انجام خواهیم داد.

عراقچی افزود: امیدواریم تا مهلت 10 تیر بلکه زودتر به جمع بندی و متن توافق مکتوب برسیم و سپس تاریخ اجرای آن مشخص خواهد شد.

وی تاکید کرد: هنوز توافق نداریم و هنوز تا روزی که تحریم‌ها شروع به رفع شدن شود فاصله داریم ابتدا باید به توافق برسیم تا این موارد اجرا شود.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا تا آخر تابستان امسال می‌توان روی لغو تحریم‌ها حساب کرد؟ گفت: تقریبا این گونه خواهد شد.

وی افزود: اگر همه چیز خوب پیش برود و تا 10 تیر بتوانیم به برنامه اقدام مشترک برسیم از روزی که این توافق حاصل شود دوره چندماهه‌ای را نیاز داریم تا دو طرف آماده اجرا شوند.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان تاکید کرد: اجرایی شدن همه توافقات انجام شده به مقدماتی نیاز دارد و در روزی که به طور رسمی توافق اجرا می‌شود، تحریم‌ها لغو خواهد شد و اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران باید انجام دهد آغاز می‌شود.

وی در پاسخ به این گفته رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه "ایران نمی‌تواند پلوتونیوم تولید کند" گفت: یکی از محدودیت‌هایی که ما به خاطر اعتمادسازی، آن را پذیرفتیم این است که پلوتونیوم را بازپروری نکینم.

عراقچی در توضیح این موضوع افزود: زمانی که سوخت مصرف شده راکتور آب سنگین خارج می‌شود می‌توان روی آن سوخت بازپروری و پلوتونیوم آن را استخراج کرد.

وی اضافه کرد: پلوتونیوم کاربردهایی دارد که اصلی‌ترین آن برای تولید سلاح هسته‌ای است.

عراقچی ادامه داد: ما نیت و برنامه‌ای برای تولید سلاح هسته‌ای نداریم و از طرفی راکتور آب سنگین هنوز راه اندازی نشده است و حتی اگر این راکتور حفظ شود با راه اندازی کامل فاصله زیادی دارد بنابراین حتی پسماند سوخت هم برای بازپروری پلوتونیوم نداریم لذا اینکه پذیرفتیم در این توافق در یک دوره زمانی این اقدام را انجام ندهیم خیلی چیز عجیب و غریبی نیست و نیازی هم برای این کار نداریم و با این کار، اعتمادسازی نیز صورت می‌پذیرد.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در این توافق اقدامات اعتمادسازی مانند موضوع فوق پیش بینی شده است و در مقابل آن خواسته‌های ما تامین می‌شود.

ناراحتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تفاهم سیاسی ایران و 1+5

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ضمن ابراز نارضایتی از حصول تفاهم سیاسی میان ایران و گروه 1+5، این تفاهم‌نامه را هشداردهنده توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان بوئنر ساعاتی پس از اعلام دستیابی ایران و گروه 1+5 به یک تفاهم سیاسی مشترک بر سر برنامه هسته‌ای ایران و چگونگی لغو تحریم‌های بین‌المللی این کشور با انتشار بیانیه‌ای ناراحتی خود را از حصول این تفاهم‌نامه ابراز کرد.

وی در این‌باره گفت: کنگره باید به طور کامل و پیش از آنکه تحریم‌های ایران لغو شود این توافق را مورد بازبینی قرار دهد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ادامه داد: دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کنگره در هفته‌های پیش رو به اعمال فشار خود بر دولت در خصوص جزئیات این پارامترها و سوالات مهمی که هنوز بی‌پاسخ مانده‌اند ادامه خواهند داد.

بوئنر همچنین مدعی شد ساده‌انگارانه است که فکر کنیم ایران از برنامه هسته‌ای‌اش و هرگونه لغو تحریم‌های اقتصادی برای بی‌ثبات کردن منطقه خاورمیانه استفاده نمی‌کند.

وی همچنین یادآور شد: رئیس‌جمهور می‌گوید مذاکره کنندگان اساس اولیه لازم برای ادامه مذاکرات را مشخص کرده‌اند در حالی که چارچوبی که ایران و قدرت‌های جهانی برای یک توافق نهایی به آن دست پیدا کرده‌اند تفاوتی نگران کننده با اهداف اولیه کاخ سفید دارد.

اما رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مشخص نکرد که تفاهم حاصل شده از چه نظر با اهداف اولیه این مذاکرات تفاوت دارد.

به گزارش ایسنا این ناراحتی در حالی است که جان کری در پاسخ به مخالفت‌های کنگره آمریکا با توافق هسته‌ای با ایران به سی‌ان‌ان، گفت: من فکر نمی‌کنم که کنگره مانع از این توافق شود و این غیرمسئولانه است که اجازه دهیم سیاست‌بازی‌ها، حقایق، علم و واقعیت‌هایی که اکنون ممکن است را خراب کند.

به گزارش رویترز این در حالی است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پیش از این به رهبران کنگره هشدار داده است تا مانع از حصول این توافق هسته‌ای نشوند.

اوباما در این باره گفت: اگر کنگره بدون این‌که یک گزینه جایگزین منطقی و قابل قبول ارائه دهد و بدون توجه به تحلیل کارشناسان موجب نابودی این توافق شود این آمریکا است که برای شکست دیپلماسی مورد سرزنش قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا به نقل از سی‌ان‌ان، همچنین جب بوش فرماندار سابق ایالت فلوریدای آمریکا ضمن ابراز ناراحتی از دستیابی ایران و گروه 1+5 به تفاهم سیاسی مشترک،‌ گفت: این تفاهم تنها فعالیت‌های هسته‌ای ایران را قانونی خواهد کرد.

وی که برادر کوچک‌تر جورج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا و از نامزدهای احتمالی انتخابات آینده ریاست جمهوری در این کشور به شمار می‌آید، افزود: هیچ چیز در توافقی که دولت توصیف کرده است لغو تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را توجیه نمی‌کند. چون این تحریم‌ها حاصل سال‌ها تلاش هر دو حزب بوده است.

جب بوش تأکید کرد: من نمی‌توانم از چنین توافق پرعیب و نقصی حمایت کنم.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 14 فروردین 1394 ساعت 13:15
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین