خبر

سفره خالی بازنشستگان و امید به روزهای روشن

چند روز پیش با حکم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تغییر کرد و نعمت الله ایزدی به‌عنوان سرپرست جدید منصوب شد. پیش از این سید میعاد صالحی به مدت پنج ماه مسئولیت مدیر عاملی صندوق بازنشستگی کشور را به عهده داشت که پس از این تغییرات، با حکم وزیر به‌عنوان مشاور علمی و فناوری وزیر تعاون منصوب شد.

 اما به‌نظر می‌رسد که مدیرعامل جدید راه سخت و دشواری را در پیش خواهد داشت و این انتصاب در حالی رخ می‌دهد که با توجه به افزایش ۲۴ تا ۴۰‌درصدی حقوق بازنشستگان از ابتدای امسال، اکثر آنها با مشکلات بسیار زیادی در حوزه‌های مسکن، درمان، هزینه‌های روزمره و ... دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، با توجه به افزایش نرخ تورم در جامعه حقوق این افراد که ۳۰ سال از عمر خود را خدمت کرده‌اند و دارای چند فرزند هستند، جوابگوی زندگی‌شان نیست. طبق آمار صندوق بازنشستگی کشوری در پایان سال ۹۷، تعداد حقوق بگیران این صندوق یک‌میلیون و ۴۲۳‌هزار و ۸۳۴ نفر و تعداد ۹۹۲‌هزار و ۱۷۴ نفر نیز کسورپرداز صندوق بازنشستگی بوده‌اند که اکثر قریب به ۹۰‌درصد آنها با مشکلات درآمد و کمبود حقوق مواجه هستند و آنها انتظار دارند مدیرعامل جدید باید با رفع موانع موجود به بهبود روند زندگی شان کمک کند.

رئیس کانون بازنشستگان تهران درباره مطالبات این روزهای بازنشستگان از مدیرعامل جدید صندوق بازنشستگی کشور با اشاره به اینکه ما در شهر تهران حدود 500‌هزار بازنشسته داریم که تحت پوشش ما هستند می‌گوید: یکی از معضلاتی که امروزه بازنشستگان با آن دست و پنجه نرم می کنند، کمبود حقوق‌شان نسبت به تورم جامعه است. سال گذشته ما بیشترین افزایش حقوق را در چند سال گذشته داشتیم، ولی آنقدر نرخ تورم در جامعه بالا رفت که ما شیرینی این افزایش حقوق را نتوانستیم لمس کنیم.

در آرزوی همسان‌سازی حقوق

علی دهقان کیا خاطرنشان کرد: در چهارماه نخست امسال 40.4‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش تورم داشتیم و در اقلام خوراکی، مسکن و درمان که عمده ترین نیازها و هزینه بازنشستگان است، 71.5‌درصد ما رشد هزینه‌ها را شاهد بودیم. من به جرأت می‌گویم که کمر بازنشستگان زیر این میزان تورم در حال شکستن است و فعلا کاری برای آنها نمی‌توانیم انجام دهیم. دولت همواره به بازنشستگان کشور اعلام می کند که ما همسان سازی حقوق را برای شما در دستور کار داریم و توقع‌ آنها از این همسان سازی و اظهارات بهتر شدن وضعیت زندگی‌شان است. سال گذشته مجلس تصویب کرده بود که سازمان تامین اجتماعی باید این همسان‌سازی را انجام دهد، ولی تا به امروز انجام نشده است. این امر یکی از مطالبات اصلی بازنشستگان از مدیرعامل جدید است. امروزه برای زندگی در کلانشهری مانند تهران سرپرست یک خانواد باید در ماه شش‌میلیون تومان درآمد داشته باشد تا بتواند یک زندگی عادی و حداقلی را برای خانواده‌اش فراهم کند، اما حقوق یک‌میلیون و 500‌هزار تومانی بازنشستگان فقط یک هفته از زندگی آنها را تامین کند.

شرمنده خانواده می‌شوند

با توجه به اینکه این افراد به‌دلیل کهولت سن توان کار و فعالیت آنچنانی را ندارند، تبعات این کمبود حقوق برای جامعه چطور می‌تواند باشد، دهقان کیا در پاسخ به این سوال اظهار می‌کند: متلاشی شدن ساختار اجتماعی خانواده‌ها از تبعات این کمبود حقوق است. آنها از حقوق‌شان حداقل یک‌میلیون تومان را بابت کرایه خانه هزینه می‌کنند و با 500 هزارتومان چطور باید جوابگوی فرزندان دانشجو و هزینه‌های بالای درمانی‌شان باشند، در حالی که آنها توان کار ندارند و همین امر باعث اتفاقات بد و بعضا افزایش آسیب‌های اجتماعی می‌شود. موضوع درمانی یکی از مشکلات عمده ماست و تامین اجتماعی 79 قلم داروی مورد نیاز ما را از حمایت بیمه‌ای خارج کرده که این امر مزید برعلت شده است. اگرچه مردم ما به جامعه و نظام متعهد هستند، ولی باید دولت فکری به حال این مردم مخصوصا قشر بازنشسته که توان کار دیگری را ندارد، کند، چون امروزه اکثر آنها در مقابل خانواده‌شان شرمنده هستند. وی درباره عملکرد پنح‌ماهه معیاد صالحی می‌افزاید: ایشان یک مدیرعامل جوان و با انگیزه بودند و کارهایی نیز انجام دادند، اما متخصص نبودند. مدیرعامل جدید باید با بازنشستگان رودررو صحبت کند تا بتواند مشکلات آنها را به درستی درک نماید. وضعیت ما خیلی بد است و مدیرعامل فعلی اگر بتواند با تعامل دولت، 26 قانون تصویب شده مجلس را اصلاح کند، آن زمان می‌تواند بار سنگینی را معادل هزینه سه‌هزار و 200‌میلیارد تومان در ماه از روی دوش سازمان بردارد. مثلا یکی از این قوانین معافیت کارفرمایان قالیباف از بیمه است و باید دولت سهم بیمه کارفرمایان را بپردازد، یا در ماده 10صنایع نوسازی، افراد با سابقه 25 سال (5 سال کمتر) و با 30 روز حقوق می‌توانند بازنشسته شوند. آن پنج سال را باید 50 ‌درصد هزینه را کارفرما و 50‌درصد را دولت پرداخت کند، اما دولت هیچوقت این کار را انجام نمی‌دهد و اینها بار سنگینی بر دوش سازمان گذاشته است.

آب خوش مدیرعامل جدید

دهقان‌کیا می‌افزاید: امروزه اینگونه تعهدات سازمان تامین اجتماعی فقط از جیب بیمه‌شدگان هزینه می‌شود، در صورتی که اصل 29 قانون اساسی دولت را مکلف کرده خدمات درمانی، بازنشستگی و از کارافتادگی را به آحاد مردم پرداخت نماید و در کجای قانون آمده که سازمان تامین اجتماعی این هزینه‌ها را پرداخت نماید. همه این مشکلات باعث شده که نتوانیم جوابگوی نیاز بازنشستگان کشور باشیم. انتظار ما از مدیرعامل جدید صندوق این است که حداقل 50‌درصد این موانع را بردارد و اگر این 50‌درصد محقق شود، هزینه‌ای معادل یک‌هزار و 600‌میلیارد تومان به‌صورت ماهانه به سازمان کمک خواهد شد و با این میزان هزینه می توان قانون همسان سازی حقوق را انجام داد. دولت در حال حاضر بالای 250‌هزار‌میلیارد تومان بدهی دارد و نمی‌تواند جوابگوی بازنشستگان باشد. وی با اشاره به اینکه هیچ‌کدام از ارزش افزوده‌هایی که از سوی دولت به وزارت بهداشت پرداخت می شود، در زندگی و درمان بازنشستگان تاثیری ندارد، اظهار می کند: 10‌درصد ارزش افزوده خرید مردم به وزارت بهداشت تعلق می‌گیرد تا برای درمان مردم هزینه کند، اما 42‌میلیون نفری که عضو تامین اجتماعی هستند، این وزارتخانه یک ریال بابت این موضوع به آنها پرداخت نمی‌کند یا از محل یارانه‌ها مبلغ هنگفتی به حساب وزارت بهداشت می‌رود ولی یک ریال به تامین اجتماعی نمی‌دهد. ساختار ما غلط است و هیأت امناهای ما همه دولتی هستند و به‌دلیل معترض نبودن آنها، این کارها عملیاتی نمی‌شوند. اگر بتوانیم این چند مشکل را برطرف کنیم، بخش عمده‌ای از مشکلات بازنشستگان کشور رفع خواهد شد و در غیراین صورت فقط شعار داده‌ایم.

منبع:
شنبه 26 مرداد 1398 ساعت 12:33
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین