خبر

دومین کاهش ماهانه طلا در بازار جهانی

طلا در بازار جهانی روز سه شنبه با کاهش قیمت روبرو شد و با انتظار بازار برای افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در سال جاری میلادی، به سوی دومین کاهش ماهانه متوالی پیش می‌رود. طلا از هفته گذشته که به بالای 1200 دلار صعود کرده بود، حدود سه درصد کاهش یافته است. اظهارات روز جمعه جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا مبنی بر اینکه افزایش نرخ بهره در دستور کار امسال این بانک قرار دارد، باعث صعود ارزش دلار و نزول طلا شد. این اظهارات منجر به از بین رفتن امیدواری بازار درباره احتمال تاخیر افزایش نرخ‌های بهره و توقف طولانی‌ترین روند صعود طلا از سال 2012 به این طرف شد. جیمز استیل، تحلیلگر بانک اچ اس بی سی معتقد است ناتوانی طلا در حفظ مرز روانی بااهمیت 1200 دلار نشان می‌دهد این فلز ممکن است در آینده نزدیک ضعیف‌تر شود. هر اونس طلا برای تحویل فوری با 0.1 درصد کاهش، 1184 دلار معامله شد. طلا در معاملات روز گذشته 1.4 درصد کاهش یافته و به 1182 دلار در هر اونس رسیده بود.

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن با 0.3 درصد کاهش، 1181 دلار معامله شد.

این فلز ارزشمند از ابتدای ماه مارس تا امروز بیش از دو درصد کاهش یافته اما در سه ماهه اخیر تقریبا قیمت ثابتی داشته است.

سرمایه گذاران اکنون به انتظار آمار اشتغال آمریکا هستند که روز جمعه منتشر خواهد شد. آمار قوی، انتظارات بازار را نسبت به اقدام زودتر از موعد سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ‌های بهره بالاتر خواهد برد و به جذابیت طلا برای سرمایه گذاری لطمه می‌زند.

اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده اند بازار کار آمریکا 245 هزار شغل در مارس ایجاد کرده است. کارفرمایان آمریکایی در فوریه 295 هزار شغل ایجاد کردند و بازار کار این کشور برای دوازدهمین ماه متوالی بیش از 200 هزار شغل افزود.

در این بین بانک‌های استاندارد چارترد و بانک آمریکا پیش بینی کرده اند طلا در سال 2015 ممکن است روند نزولی دو سال گذشته را معکوس کرده و صعود کند.

استاندارد چارترد در جدیدترین گزارش خود پیش بینی کرد طلا در سه ماهه پایانی امسال 1320 دلار در هر اونس معامله خواهد شد زیرا پس از افزایش نرخ‌های بهره که نخستین افزایش در چند سال گذشته خواهد بود، سرمایه گذاران انتظار دارند افزایش بعدی تدریجی باشد. تحلیلگران بانک آمریکا هم پیش بینی کردند این فلز در سه ماهه چهارم امسال به 1300 دلار خواهد رسید.

دورنمای استاندارد چارترد و بانک آمریکا از قیمت طلا برخلاف پیش بینی دویچه بانک، گولدمن ساش و یو بی اس است که همگی کاهش قیمت این فلز زرد را پیش بینی کرده اند.

طلا معمولا خلاف جهت دلار حرکت می‌کند که با اجرای سیاست‌های محرک مالی توسط بانک‌های مرکزی اقتصادهای بزرگ جهان، پشتیبانی شده است.

منبع: نویسنده: ادمین سیستم
سه شنبه 11 فروردین 1394 ساعت 17:25
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین