خبر

خریداران دلار در سال 93 چقدر سود کردند؟

بازار ارز در سال 93 روزهای کم فراز و نشیبی را سپری کرد و نوسان های شدید قیمتی در بازار ارز که در سال های اخیر مشکلات فراوانی را در اقتصاد کشور ایجاد کرده بود در سالی که گذشت رخ نداد و دلار با قیمت 3400 تومان به استقبال سال 94 رفت. این در حالی است که دلار سال 93 را با قیمت 3055 تومان آغاز کرده و در بالاترین قیمت به 3570 تومان رسیده بود. این موضوع نشاندهنده نوسان 345 تومانی قیمت دلار در سال 93 است.قیمت دلار از ابتدای سال 93 حدود 345 تومان رشد داشته و این به معنای افزایش حدود 12 درصدی قیمت در این مدت است. بازدهی 12 درصدی هر دلار آمریکا در حالی رخ داده که کمترین نرخ سود سپرده‌های بانکی یکساله در سال 93، معادل 22 درصد بوده و در واقع سپرده بانکی بدون هیچ ریسکی در حدود دو برابر بازار ارز بازدهی داشته است.

قیمت‌های ثبت شده دلار بازار آزاد در روزهای کاری این سال نشان می‌دهند در 40.4 درصد روزهای کاری این بازار، نوسان قیمت نسبت به متوسط 20 روزه‌ تنها بین صفر تا نیم درصد بوده است و در حدود 55.7 درصد ایام کاری بازار نوسان بین 0.5 تا 3 درصد اتفاق افتاده است. این وضعیت به روشنی حاکی از وضعیت با ثبات بازار در این مدت است؛ به خصوص آنکه در سال 93 بازار تنها یک روز نوسانی بین 5 تا 10 درصد را تجربه کرده که در قیاس با سال‌های 90، 91 و 92 کمترین مقدار و به‌نوعی یک رکورد به شمار می‌رود.

البته در این میان مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 و امیدواری به آینده آن در یکسال اخیر نیز تاثیر قابل توجهی بر بازار ارز داشته است و در حالی که این روزها مذاکرات هسته ای در لوزان سوئیس در حال پیگیری است امیدواری ها نسبت به دستیابی به توافق نهایی در این دور افزایش یافته و همین موضوع نیز بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده است.

به طور حتم این روزها بازار ارز در انتظار اخبار مذاکرات لوزان سوئیس است و واکنش مستقیمی به این مذاکرات نشان خواهد داد. اما علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در این رابطه دو سناریو را پیش بینی کرده است. به گفته وی یک حالت این بود که مذاکرات شکست بخورد که در این صورت، احتمالاً تحریم‌ها وارد مرحله جدیدی خواهد شد. ما قاعدتاً باید آثار آن را پیش‌بینی می‌کردیم که اگر تحریم‌‌ها تشدید شود، چه تأثیری بر متغیرهای کلان اقتصادی می‌گذارد و ما در دولت برای اینکه بتوانیم این آثار را خنثی کنیم یا اینکه به حداقل برسانیم، باید تدابیری را در پیش گیریم.

طیب نیا می گوید سناریوی مقابل هم این بود که مذاکرات به نتیجه برسد که اگر این مذاکرات به نتیجه برسد و بخواهند رفته‌رفته یا ناگهانی تحریم‌ها را حذف کنند باز یکسری تأثیرات بر متغیرهای کلان اقتصادی ما خواهد گذاشت. از یک طرف با حذف تحریم‌ها درآمدهای نفتی کشور می‌تواند افزایش پیدا کند و شاید در یک دوره کوتاه‌مدت حدود یک میلیون بشکه نفت به صادرات کشور اضافه شود. از سوی دیگر محدودیت‌هایی که بر نقل و انتقال درآمدهای نفتی کشور ما وجود دارد برداشته می‌شود،در همین امسال بخشی از درآمدهای نفتی کشور ما برای ما قابل استفاده نبود، یعنی حتی به حساب بانک واریز نشد که بخواهد مسدود شود رقم، رقم قابل توجهی است و با حذف تحریم‌ها این منابع می‌تواند به حساب‌های بانکی برود و منابعی هم که به حساب بانکی منتقل می‌شود قابل استفاده خواهد بود. در کنار همه اینها هزینه‌های مبادلاتی قابل توجهی که در حال حاضر روی نقل‌وانتقال پولی وجود دارد حذف خواهد شد. علاوه بر آن؛ منابع و ذخایر ارزی کشور که در خارج از کشور داریم در دسترس قرار می‌گیرد و امکان استفاده از این منابع فراهم می‌شود. در حال حاضر تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران خارجی مرتب به ایران می‌آیند، از کشور ما بازدید می‌کنند و نسبت به سرمایه‌گذاری در کشور ما علاقه‌ نشان می‌دهند.

نویسنده: ادمین سیستم
جمعه 7 فروردین 1394 ساعت 16:31
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین