خبر

تاکسی‌های فرسوده بلای جان حمل‌ونقل عمومی

متاسفانه با وجود وعده‌های متفاوت مسئولان شاهد عدم نوسازی کامل تاکسی‌های سطح شهر هستیم که این خود مشکلات عدیده‌ای را برای مسافران ایجاد کرده است، به‌گونه‌ای که در فصل تابستان با وجود گرمای بیش از اندازه این تاکسی‌ها مشکلات عدیده‌ای را برای مسافران ایجاد می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، هرچند در این مجال باید یادآور شد که خاموش‌بودن کولر تاکسی‌ها تنها درباره تاکسی‌های فرسوده نیست بلکه امروزه اظهارنظرهای متعدد برخی از مسئولان مبنی بر اینکه کولر تاکسی‌ها باید در فصل تابستان روشن شود راننده نیز بابت این موضوع گرچه از مسافر کرایه بیشتری دریافت نکند باز شاهد تشدید اختلافات میان راننده‌های تاکسی و مسافران هستیم که این خود می‌تواند باعث افزایش درگیری‌ها و خشونت در جامعه شود. امروز تاکسی‌های فرسوده مشکلاتی را برای راننده و مسافران به وجود می‌آورد، چراکه بنا به گفته برخی از راننده‌های تاکسی هزینه‌های تعمیر آنها به مراتب بیشتر از درآمد کسب‌شده است که این خود باعث افزایش مشکلات راننده‌های تاکسی شده است.

به‌طورکلی باید در نظر داشت که امروزه متاسفانه بیش از نیمی از تاکسی‌های فعال در سطح شهر‌ها فرسوده هستند که این خود می‌تواند اختلالاتی را در حمل‌ونقل عمومی ایجاد کند. به عبارت ساده‌تر در شرایطی که تعداد زیادی از تاکسی‌ها فرسوده هستند چگونه می‌توان انتظار داشت که در فصل گرما کولر این تاکسی‌ها نیز کار کند؟ آیا در شرایط موجود این سوال مطرح نمی‌شود که چگونه مسئولان در این شرایط انتظار دارند که تاکسی‌ها کولر خود را برای رفاه هرچه بیشتر مسافران روشن کنند؟ آیا قبل از آغاز فصل گرما اقدامات لازم برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده انجام شده است؟ باید خاطر نشان کرد که وعده و وعید‌ها هیچ تأثیری در از دور خارج‌کردن تاکسی‌های فرسوده نداشته است. از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد در صورت نوسازی تاکسی‌های فرسوده ثبت‌نام‌شده تنها ۷درصد از تاکسی‌های فرسوده نوسازی می‌شوند و مابقی همچنان فرسوده باقی می‌ماند که این خود می‌تواند باعث ایجاد اختلال در روند حمل‌ونقل عمومی شود. به عبارت ساده‌تر در شرایطی که هنوز نوسازی تاکسی‌های فرسوده با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، چگونه می‌توان انتظار داشت که مردم برای حمل‌ونقل درون‌شهری از خودروهای شخصی خود استفاده نکنند؟

بدقولی خودروسازان

آنچه مسلم است یکی از مهمترین دلایل عدم‌نوسازی بافت فرسوده را می‌توان به شرکت‌های خودروسازی عنوان کرد، چراکه تا به امروز این شرکت‌ها نتوانسته‌اند به قول‌های خود مبنی بر تحویل تاکسی‌های جدید پایبند باشند که این خود باعث ایجاد مشکلات عدیده برای تاکسی‌داران شده است، به‌گونه‌ای که ادامه‌داشتن این روند خود می‌تواند هم برای مردم و هم برای تاکسی‌داران مشکلات بیشتری را رقم بزند. از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که عدم ارائه وام از سوی بانک‌ها نیز خود در زمره دیگر دلایل ایجاد اختلال در روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده است، چراکه در چندماه اخیر پرداخت وام‌های نوسازی از سوی بانک‌ها یا به‌طور کامل تعطیل شده و یا اینکه بسیار کم و انگشت‌شمار صورت گرفته است که این خود جای بسی تامل دارد، چراکه انتظار می‌رود در شرایطی که با آغاز طرح جدید ترافیک مواجه هستیم حمل‌ونقل عمومی نیز تحولی جدی و اساسی داشته باشد، در غیر این صورت هرگونه برنامه‌ریزی برای کاهش آلودگی هوا و همچنین بازشدن گره کور ترافیک در عمل شدنی نیست. به عبارت بهتر شاید بهتر است در زمانی برنامه‌ریزی‌های مبنی بر استفاده هرچه بیشتر مردم از حمل‌ونقل عمومی صورت بگیرد که در ابتدا حمل‌ونقل عمومی مناسبی در کلانشهرها و به‌خصوص پایتخت وجود داشته باشد، در غیر این‌صورت هرگونه طرحی به‌یقین با شکست مواجه خواهد شد. بدیهی است اقساط سنگین تقسیط نوسازی تاکسی‌های فرسوده نیز مشکلات عدیده‌ای را برای راننده‌ها به وجود آورده است، چراکه در شرایطی که راننده خودروی فرسوده مجبور است بیشتر درآمد خود را صرف تامین هزینه‌های تعمیر خودرو کند چگونه می‌تواند ماهیانه دومیلیون تومان را بابت تقسیط نوسازی خودرو فرسوده پرداخت کند؟ از این‌رو باید یادآور شد که در شرایطی که وضعیت درآمدی راننده‌های تاکسی‌های فرسوده کفاف مخارج آنها را نمی‌دهد، چگونه می‌توان انتظار داشت که قسط‌های خود را نیز پرداخت کند؟ حال این سوال مطرح می‌شود در شرایطی که بانک‌ها وام نمی‌دهند، خودروسازها خودرو را تحویل نمی‌دهند و راننده‌ها نیز توان پرداخت اقساط خود را ندارند چگونه می‌توان انتظار داشت که نوسازی حمل‌ونقل عمومی محقق شود؟ در پایان باید خاطرنشان کرد زمانی که تاکسی‌های فرسوده امکانی برای استفاده از کولر ندارند، چگونه شاهد اظهارنظرهای برخی از مسئولان مبنی بر اجباری‌بودن استفاده از کولر در تاکسی‌های فعال در سطح شهر‌ها هستیم؟ آیا بهتر نیست قبل از این دستورالعمل‌ها شرایط برای نوسازی خودروهای فرسوده فراهم شود؟

منبع:
سه شنبه 25 تیر 1398 ساعت 07:00
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین