خبر

رشد چین کاهش پیدا کرد اما این چین را نخواهد کشت/ استراتژی ترامپ در مقابل چین و ایران شکست خورده است

سیدمحمدصادق الحسینی نوشت: صادرات چین به آمریکا حدود ۱۴% کاهش داشته اما سهم صادرات چین به آمریکا از کل صادراتش فقط ۵% است.

به گزارش اقتصادآنلاین، سیدمحمدصادق الحسینی در صفحه شخصی خود نوشت: رشد اقتصادی چین در فصل گذشته به 6.2% رسید که پایین ترین حد ثبت شده در 27 ساله گذشته (تاریخ ثبت شده رشدهای اقتصادی 3ه ماهه) است. هرچند این برای چین بد است اما وحشتناک نیست. چرا که با وجود فشار شدید تجاری که روی این کشور وجود دارد و تنش های بی‌نظیر سیاسی، رشدش کاهش زیادی نداشته است.

D_hSpuQXkAAR9gi

صادرات چین به آمریکا حدود 14% کاهش داشته اما سهم صادرات چین به آمریکا از کل صادراتش فقط 5% است. این مقدار در بهترین حالت 7.6% بوده. این نشان از این دارد که چین توانسته با موفقیت بخش بزرگی از صادراتش را به دیگر کشورها بفرستد و این میزان به هسته سخت خود رسیده است.

D_hTlTIXoAA06S-

هرچند صادرات چین به آمریکا کم شده اما وارداتش از آمریکا کاهش بیشتری پیدا کرد! ترامپ با ابزار تعرفه 25% به جنگ چین رفت اما دولت چین با کنترلش روی اقتصاد، خرید کالاهای مهمی مثل سویا و ال ان جی را از آمریکا متوقف کرد! این تفاوت ابزارهای سیاستی دو رئیس جمهور در این دو کشور است.

D_hU0_hX4AAi9tC

چین ترامپ را به گوشه رینگ برده. مازاد تجاری چین با آمریکا به رکورد تاریخی 331میلیارد دلار در ژوئن امسال رسیده. جالبه که مازاد تجاری چین با آمریکا 30% از آغاز ریاست جمهوری ترامپ بیشتر شده! این است حماقت‌های آقای رئیس جمهور!

D_hXVBmXYAA8yyJ

حالا که صادرات چین به آمریکا و صادرات آمریکا به چین هر دو کاهش پیدا کرده چه بلایی سر صادرات این دو کشور به دیگر کشورها آمده؟ پاسخ عجیب است: صادرات آمریکا به کل جهان به جز چین، در دوره ترامپ مداوما کاهش پیدا کرده ولی صادرات چین پس از یک سکته کوچک دوباره از ابتدای 2019 شروع به رشد کرده است.

D_hVP5uW4AED95y

مازاد تجاری چین با دنیا هم که در 4 سال گذشته کاهش پیدا کرده بود دوباره در جنگ تجاری با آمریکا در حال افزایش است! باید دید چه کسی آخرین خط جنگ تجاری را خواهد نوشت؟ بنظر میرسد این شخص دیگر ترامپ نیست! اما برعکس پیش‌بینی‌های اولیه، چین مساله اساسی ترامپ است و براحتی رهایش نمیکند.

D_hVq_pWkAAUwmZ

بنابراین ابزار ترامپ برای فشار تاثیری که تصور میشد نداشت. پس نتیجه ادامه فشار احتمالا تسلیم شدن چین نیست. در مورد ایران هم اتفاق مشابهی افتاد. هرچند ایران محور سیاست خارجی ترامپ نیست اما باز نتیجه‌ای که میخواست حاصل نشد.  و این شاید بهترین فرصت ایران و چین برای امتیازگیری باشد...

منبع:
دوشنبه 24 تیر 1398 ساعت 19:51
notification

آیا مایلید از نوسانات بازار آگاه شوید؟

دریافت هشدار در نوسانات قیمت طلا، سکه، دلار، اونس، نفت، بورس و بیت کوین